Reklama

Nowy diesel Toyoty z Jelcza

09/07/2006 23:05
W należących do firmy Toyota Motor Industries Poland zakładach w Jelczu-Laskowicach rusza 17 lipca produkcja nowego silnika Diesla, który uzupełni gamę nowoczesnych jednostek serii Clean Power. Jest to D-4D DPF o pojemności 2.0 (1998 ccm), który zastępuje dotychczasową słabszą i starszą technologicznie jednostkę.
Kliknij, aby powiększyćDzięki obniżeniu stopnia sprężania „najnowsze dziecko” jelczańskich zakładów Toyoty dysponuje mocą 125 KM (poprzednik 116 KM), zapewniając przy tym mniejsze zużycie paliwa (5,5 l/100 km, poprzednik 5,8 l/100 km) oraz lepszą redukcję toksycznych związków w spalinach (najniższa w segmencie emisja CO2 - 146 g/km w cyklu mieszanym). Warto zwrócić uwagę na maksymalną wartość momentu obrotowego - 300Nm (znacznie silniejsza wersja 2.2 D-4D 150 KM osiąga maksymalnie 310Nm momentu obrotowego). Jednocześnie silnik ten jest bardzo elastyczny (aż 90% maksymalnej wartości wspomnianego momentu osiągamy już przy 1500 o/min) i pozwala rzadziej korzystać z dźwigni zmiany biegów (jednostka 2.0 D-4D będzie współpracować z 6-biegową przekładnią).

Nowy silnik powstał w wyniku modyfikacji większych i starszych „braci” serii 2.2 D-4D. Wyróżnia się dwie jego wersje. Obie dysponują takimi samymi parametrami. Różnice wynikają z zastosowanego systemu redukcji spalin (na bardziej restrykcyjnych rynkach funkcjonować będzie wersja wyposażona w filtr cząstek stałych DPF, na pozostałych to rozwiązanie zastępuje katalizator utleniający CCo; wersja silnika z CCo jest już produkowana w Jelczu od 15 maja).

Zakłady Toyoty w Jelczu-Laskowicach powołano do życia w październiku 2002 r. Produkcję silników serii Clean Power rozpoczęto w marcu 2005. Inwestycja pochłonęła 200 mln EUR i zajęła obszar 300 000 m2 (powierzchnia fabryczna to 42 000 m2). Obecnie w fabryce w Jelczu pracuje 930 osób. Docelowo zatrudnienie osiągnie poziom tysiąc pracowników. Do końca 2006 r. zakłady powinny osiągnąć poziom produkcji 180 tys. sztuk rocznie.

Powstające w jelczańskiej fabryce silniki 2.2 D-4D montowane są w modelach Corolla Verso oraz Avensis, a 2.0 D-4D wzbogaca gamę silników Diesla w rodzinnym Avensis.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do