Światowej premierze Chevroleta Epica w tracie salonu motoryzacyjnego w Genewie towarzyszyły trzy inne debiuty.
Kliknij, aby powiększyćPo pierwsze, Chevrolet Europe jeszcze nigdy nie wprowadził na rynek samochodu z silnikiem sześciocylindrowym. Po drugie, to pierwszy poprzecznie zamontowany sześciocylindrowy silnik rzędowy w kategorii samochodów średnich w Europie i wreszcie - na początku 2007 roku - Chevrolet Epica zadebiutuje w wersji z silnikiem wysokoprężnym. Nowa, czterodrzwiowa Epica, oferująca bogate wyposażenie i nowoczesne systemy bezpieczeństwa, pojawi się w sprzedaży na początku lata.
Dzięki sportowej, ale pełnej stylu sylwetce, ten następca modelu Evanda z pewnością trafi w gusta europejskich kierowców. W uporządkowanej części przedniej szczególną uwagę zwracają m.in. duże, zachodzące na boki reflektory z przejrzystymi kloszami, solidna poprzeczka z logo Chevroleta na chromowanej osłonie chłodnicy, a także światła przeciwmgielne harmonijnie zintegrowane ze zderzakiem.
Epica promieniuje także nowoczesnością, kiedy oglądamy ją z boku. Jej klinowaty w kształcie profil zdominowany jest przez pełną charakteru linię, biegnącą wzdłuż górnej połowy drzwi i zachodzącą na tylny i przedni błotnik. Cały efekt dodatkowo wzmocniony jest poprzez umieszczenie na tej linii klamek. Inna przyciągająca wzrok cecha to duże lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Z tyłu dominuje masywny zderzak i światła z okrągłymi reflektorami, połączone szeroką, chromowana listwą.
W porównaniu z poprzednikiem - modelem Evanda - napędzana na przednią oś Epica nieco urosła. Długość 4804 mm (+34 mm), szerokość 1807 mm i wysokość 1449 mm wraz z rozstawem osi 2700 mm są gwarancją dużej przestrzeni dla pasażerów i pojemnego bagażnika. Objętość bagażnika wynosi 435 l (w standardzie VDA). Dzięki asymetrycznie dzielonemu, składanemu oparciu tylnej kanapy i możliwości otwierania podłokietnika w celu przewożenia np. nart, nowa Epica jest doskonale przygotowana do transportu długich przedmiotów.
Epica posiada nowoczesny układ jezdny z kolumnami McPhersona z przodu i osią wielowahaczową z tyłu. Uzupełnieniem jest wydajny układ hamulcowy, standardowo oferowany z tarczami hamulcowymi we wszystkich kołach (z przodu wentylowanymi), czterokanałowym układem ABS i elektronicznym układem rozdziału siły hamowania. Standardowy pakiet bezpieczeństwa obejmuje także wiele pozycji z zakresu bezpieczeństwa biernego, w tym sztywną klatkę kabiny (wykonaną w 40% z wysokowytrzymałej stali) czy przednie poduszki i kurtyny powietrzne.
Kliknij, aby powiększyćWyposażenie nowego sedana Chevroleta odpowiada wyższej klasie średniej. Epica dostępna będzie w dwóch wersjach - LS i LT. W miło urządzonym wnętrzu jazdę uprzyjemnia i ułatwia ergonomicznie zaprojektowana deska rozdzielcza z dużym wyświetlaczem komputera pokładowego (LT). Podstawowa wersja LS wyposażona jest w fotel kierowcy z regulacją wysokości, elektryczne okna z przodu i z tyłu, zamek centralny ze zdalnym sterowaniem, szyby pochłaniające ciepło, klimatyzację i skórzaną kierownicę. Akcesoria opcjonalne obejmują felgi z lekkich stopów (w rozmiarze do 17 cali) i system audio z odtwarzaczem plików MP3.
Najwyższy model - Epica LT - dodatkowo posiada automatyczną klimatyzację i tempomat. Szerokie wyposażenie można dodatkowo wzbogacić o dalsze opcje związane z komfortem i bezpieczeństwem, np. regulowany w 8 płaszczyznach fotel kierowcy, skórzaną tapicerkę, system kontroli trakcji i czujnik parkowania.
Początkowo napędzana Epica dostępna będzie z jednym z dwóch sześciocylindrowych silników benzynowych o pojemnościach skokowych 2.0 i 2.5 litra. Poprzecznie mocowane, rzędowe jednostki zadziwiają równą pracą. To efekt ich konstrukcji: wał korbowy jest perfekcyjnie wyważony, co oznacza, że - w przeciwieństwie do silników widlastych - ani siła inercji ani moment obrotowy nie wywołują irytujących wibracji.
Równie dobre wrażenie jak praca silników o mocy 142 KM i 157 KM robi zapewniane przez nie przyśpieszenie. Rozpędzają one model Epica od 0 do 100 km/h odpowiednio w 11,8 i 10,1 sekundy (wstępne dane). Jednostka dwulitrowa standardowo oferowana jest z pięciobiegową, ręczną skrzynią biegów, zaś mocniejszy model z pięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów, opcjonalnie dostępną również w słabszym modelu. Test łączony MVEG modelu 2.0 wykazał zużycie paliwa na poziomie 9,0 l na 100 km (9,5 l w przypadku modelu z automatyczną skrzynią biegów).
Kliknij, aby powiększyćNa początku 2007 roku Chevrolet doda do listy silników czterocylindrową, dwulitrową jednostkę wysokoprężną turbo z układem wtrysku common-rail. Silnik ten został skonstruowany wspólnie przez GM Daewoo i GM Powertrain. Osiąga on moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy 310Nm przy 2 000 o/m. Będzie on też wyposażony w filtr cząstek stałych.
W latach 2003-2005 na europejskich rynkach (razem z Rosją i Ukrainą) zarejestrowano ponad 10 tys. egzemplarzy Evandy.
Komentarze opinie