Reklama

Nowe Volvo XC90

03/04/2006 20:21
Zaledwie trzy lata po premierze XC90 firma Volvo zdecydowała się na zmodernizowanie popularnego w segmencie SUV modelu, z niezłomnym postanowieniem utrzymania pozycji lidera.
Kliknij, aby powiększyćVolvo XC90 okazało się niezwykłym sukcesem rynkowym Volvo Cars. Jego początkowa produkcja na poziomie 50 tys. sztuk rocznie była z powodzeniem zwiększana, by w 2005 r. przekroczyć poziom 90 tys. samochodów, jakie opuściły szwedzką fabrykę w Torslanda. Produkcja zmodernizowanego Volvo XC90 rusza wiosną 2006 r. Największym rynkiem dla tego modelu pozostaną Stany Zjednoczone, wchłaniając 50% ogólnej ilości. Następne w kolejności to Wielka Brytania, Niemcy, Kanada i Hiszpania.

Gama silników rozszerzyła się w ostatnim roku o trzy nowe jednostki. Do wysoce sprawnej i niezwykle zwartej jednostki V8 (315 KM, 440Nm) oraz zmodernizowanego pięciocylindrowego turbodiesla D5 (185 KM, 400Nm) z filtrem cząstek stałych dołączył własnej konstrukcji sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.2 litra, który zadebiutował w nowym Volvo S80. Jest to wysoce zaawansowana technicznie jednostka o wymiarach zewnętrznych i zużyciu paliwa jak w przypadku silnika pięciocylindrowego. Wykonany w większości ze stopu aluminium rozwija moc 238 KM i zapewnia moment obrotowy o wartości 320Nm.

Wszystkie rodzaje silników, za wyjątkiem 2.5-litrowego z turbodoładowaniem, współpracują z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów Geartronic oraz udoskonalonym układem przeniesienia napędu na 4 koła z funkcją Instant Traction.

Jednym z zamierzonych efektów poddania nadwozia XC90 zmianom było uzyskanie bardziej nowoczesnego i eleganckiego wyglądu. Osiągnięto to poprzez między innymi modyfikację osłony chłodnicy, która ma teraz więcej chromu, oraz zderzaków, które są w większym stopniu polakierowane. Zmieniono kształt linii tylnych świateł, a reflektory w zderzakach otoczone są chromowanymi obwódkami.

Kliknij, aby powiększyćWszystkie wersje XC90 mają teraz lakierowane listwy boczne oraz klamki drzwi. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są nowe nakładki nadkoli, teraz częściowo polakierowane w kolorze nadwozia. Zewnętrzne lusterka wsteczne są również częściowo lakierowane i mają wbudowane kierunkowskazy. Równocześnie wprowadzono pewną modyfikację działania kierunkowskazów: krótkie naciśnięcie dźwigni ich przełącznika powoduje trzykrotne błyśnięcie. Gamę kolorów nadwozia rozszerzono o dwa nowe odcienie: metaliczny srebrny „Electric Silver” oraz przeznaczony wyłącznie dla modelu XC90 niebieski „Shadow Blue”. Wprowadzono również nowy wzór tarcz kół ze stopu aluminium Camulus 8 x 18 cali, przygotowanych specjalnie do modelu Volvo XC90. Pośrodku wszystkich rodzajów tarcz kół ze stopu aluminium zamocowany jest zmieniony klasyczny znaczek Volvo. Zamiast relingów dachowych w kolorze czarnym, można opcjonalnie zamówić je z wykończeniem powierzchni o fakturze szczotkowanego aluminium.

Dokonano szeregu zmian mających na celu nadanie wnętrzu bardziej ekskluzywnego klimatu. Wprowadzono nowe zestawienia kolorystyczne i poszerzono zakres dostępnych opcji. Nowe tapicerki podkreślają atmosferę wysokiej jakości. Najbardziej ekskluzywna jest nowa, miękko wyprawiona skórzana tapicerka Sovereign Hide z kontrastowymi przeszyciami i wstawkami z perforowanej skóry.

Środkowa konsola została wzbogacona o nowy wyświetlacz i elementy wykończenia z efektem powierzchni aluminium. Nowe panele tapicerskie, z dodatkową wersją Sapeli Wood, poszerzają wybór i dodają wnętrzu elegancji. Dodatkową opcję stanowi zespół wskaźników z zegarowymi tarczami, a także wewnętrzne lusterko wsteczne z wbudowanym kompasem.

Kliknij, aby powiększyćModyfikacje objęły również system nawigacji drogowej RTI (Road and Traffic Information). W stosunku do poprzedniego, nowy system z twardym dyskiem jest szybszy i łatwiejszy w obsłudze, a także dostarcza większej ilości informacji. Najbardziej zaawansowany zestaw audio, Premium Sound, zawiera cyfrowy wzmacniacz klasy D produkcji Alpine z układem ICE Power opracowanym przez Bang & Olufsen Powerhouse, Dolby Pro Logic II Surround oraz głośnikami Dynaudio - jednymi z najdoskonalszych na świecie. Zestawy High Performance oraz Premium Sound mają obecnie możliwość odtwarzania plików w formacie MP3 i WMA (Windows Media Audio). Wszystkie rodzaje zestawów mają dodatkowe wejście (AUX) do podłączenia urządzeń zewnętrznych.

Volvo XC90 jest nowoczesnym samochodem terenowym, zbudowanym jak zwykły samochód osobowy z samonośnym nadwoziem, efektywnymi strefami kontrolowanego zgniotu, nisko położonym środkiem ciężkości i nowoczesnymi rozwiązaniami minimalizującymi ryzyko odniesienia obrażeń ciała bez względu na okoliczności i rodzaj zderzenia. Ponadto XC90 wyposażone jest w szereg nowoczesnych układów pomagających uniknąć wypadku.

W celu zapewnienie możliwie najlepszej widoczności podczas jazdy w ciemności po krętej drodze, Volvo Cars wprowadziło aktywne podwójne reflektory ksenonowe, które odpowiednio wychylając się, podążają za krzywizną zakrętu. Zastosowany w układzie mikroprocesor zbiera oraz analizuje szereg parametrów i na tej podstawie dostosowuje kierunek świecenia do aktualnych warunków. Reflektory wychylane są o kąt 15 stopni w obu kierunkach, co w sumie daje 30 stopni zakresu ustawienia, pozwalając na oświetlenie dłuższego odcinka łuku drogi. W dzień funkcja ta jest automatycznie wyłączana w celu ograniczenia niepotrzebnego zużycia energii.

Volvo XC90 wyposażone jest również w układ eliminujący martwe pola widoczności BLIS (Blind Spot Information System). Zamontowane w zewnętrznych lusterkach wstecznych kamery rejestrują obecność innego pojazdu poruszającego się równolegle, znajdującego się w martwym polu widzenia kierowcy. W takiej sytuacji zapala się lampka ostrzegawcza w odpowiednim lusterku wstecznym, pozwalając uniknąć sytuacji kolizyjnej. Dzięki temu kierowca ma lepszą kontrolę sytuacji drogowej.

Kliknij, aby powiększyćZ myślą o bezpieczeństwie ewentualnych przechodniów oraz w celu ułatwienia kierowcy manewrowania na biegu wstecznym, Volvo Cars wprowadza układ wspomagający parkowanie z kamerą monitorującą sytuację z tyłu samochodu. Jest to zaawansowany technicznie układ, który stanowi nie tylko dodatkowo oko z tyłu samochodu, ale również pokazuje zamierzony tor jazdy przy cofaniu. Obraz sytuacji z tyłu samochodu przekazywany przez szerokokątną kamerę wyświetlany jest na ekranie systemu nawigacyjnego nad zespołem wskaźników. Kąt widzenia dobrany jest tak, aby obejmować maksymalny obszar, jednak bez nadmiernych zniekształceń. Na ekranie dodatkowo pokazywane są pomocnicze linie, które wskazują miejsce zakończenia aktualnie wykonywanego manewru. Układ tych linii zmienia się w zależności od kąta skrętu kierownicy, pomagając kierowcy dobrać właściwe ustawienie kół. Wspomaganie parkowania z kamerą monitorującą sytuację z tyłu samochodu jest układem całkowicie zintegrowanym z samochodem. Jego debiut rynkowy przewidywany jest na jesieni.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do