Nowe Volvo S80 zostało stworzone, by stać się jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie, z siecią współpracujących ze sobą elementów, które służą ochronie pasażerów.
Kliknij, aby powiększyćOpatentowana konstrukcja przodu nadwozia nowego Volvo S80 została podzielona na kilka stref, z których każda pełni inną rolę w procesie deformacji. Strefy zewnętrzne przejmują największą część odkształceń. Jednak im bliżej kabiny samochodu, tym mniejszym deformacjom ulegają zastosowane materiały. W celu nadania odpowiednich własności poszczególnym strefom zgniotu, zastosowano w nich cztery różne rodzaje stali. Oprócz zwykłej stali stosowanej w budowie nadwozi, użyto trzech innych gatunków stali o podwyższonej w różnym stopniu wytrzymałości.
Przedni zderzak wzmocniony jest niezwykle sztywną belką ze stali o ultrawysokiej wytrzymałości. Punkty połączenia z podłużnicami nadwozia tworzą deformowalne profile skrzynkowe, które pochłaniają energię zderzenia przy niedużych prędkościach jazdy, pozostawiając nietknięte pozostałe fragmenty struktury nadwozia. Prostoliniowe fragmenty podłużnic wykonane są ze stali o podwyższonej wytrzymałości, a przy tym wysoce plastycznej, aby w maksymalnym stopniu pochłaniać energię zderzenia. W tym miejscu koncentrują się najsilniejsze deformacje związane z kolizją. Odkształcający się w kierunku przedniego słupka nadwozia fragment poprzeczki działa jako bariera ochronna kabiny samochodu oraz element ograniczający zasięg deformacji. Rozwiązanie takie dodatkowo ogranicza ryzyko wniknięcia przedniego koła w przestrzeń wewnętrzną kabiny. Zamiast tego koło staje się kolejnym elementem przyjmującym na siebie siłę uderzenia. Ta strefa jest niezwykle sztywna i wykonana jest ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. Sztywna belka poprzeczna łączy się z przednim słupkiem nadwozia oraz dolnymi podłużnicami. Po obu stronach jest to niezwykle sztywne potrójne łączenie, wydatnie przyczyniające się do utrzymania nienaruszalności kabiny w razie poważnego zderzenia.
Podobnie jak w innych samochodach Volvo, w modelu S80 zespół napędowy jest ustawiony poprzecznie, co pozwala na większy zakres deformacji komory silnikowej oraz dodatkowo chroni kabinę w razie zderzenia czołowego.W nowym S80 możliwe było także poprzeczne umieszczenie większych jednostek napędowych, sześcio- i ośmiocylindrowej, dzięki ich niezwykle zwartym wymiarom oraz efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni komory silnikowej.
Kliknij, aby powiększyćNowy rodzaj bocznych poduszek powietrznych czyni opatentowany przez Volvo system ochrony przed skutkami zderzeń bocznych SIPS jeszcze bardziej skutecznym. Nowe poduszki boczne mają dwie oddzielne komory - jedna chroni biodra, druga klatkę piersiową. Ponieważ biodra są w stanie wytrzymać większe obciążenia niż klatka piersiowa, dolna komora napełniana jest do ciśnienia pięciokrotnie wyższego niż górna.
Boczne poduszki powietrzne wraz kurtynami powietrznymi i belkami nośnymi struktury nadwozia tworzą maksymalnie skuteczny system ochrony pasażerów. Progi kabiny oraz środkowe słupki nadwozia zostały wzmocnione, aby ograniczyć ryzyko naruszenia wnętrza kabiny. Wprowadzono też dodatkowy profil wzmacniający wewnątrz podłużnicy progu.
Kliknij, aby powiększyćStosowane w samochodach Volvo zabezpieczenie przed urazami kręgów szyjnych - system WHIPS (Whiplash Protection System) - jest jednym z najskuteczniejszych na rynku. W razie silnego uderzenia od tyłu, oparcia foteli oraz zagłówki poddają się ruchowi ciała osoby siedzącej na tym miejscu, amortyzując uderzenie w sposób podobny jak to ma miejsce przy chwytaniu piłki. Mechanizm WHIPS został obecnie jeszcze bardziej udoskonalony w kierunku większej podatności, co poprawiło jego możliwości amortyzacyjne, a ponadto zapewnia lepszy kontakt głowy i zagłówka w trakcie całego zderzenia.
Konstrukcja nowego Volvo S80 uwzględnia również wymogi ochrony pieszych i rowerzystów przed skutkami kolizji. W przedniej części nadwozia wprowadzone zostały elementy amortyzujące: m.in. przedni zderzak pokryty jest odpowiednio wyprofilowaną miękką nakładką. Ogranicza to ryzyka urazów nóg. Ponadto dolny brzeg spojlera został wzmocniony i wysunięty do przodu, niemal na równi z przednim zderzakiem. Ma to na celu ograniczenie ryzyka urazu nóg poprzez rozłożenie obciążeń na większej powierzchni. Pokrywa silnika jest wypukła i od spodu ma strukturę plastra miodu, co sprzyja amortyzacji uderzenia i zmniejsza prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń ciała.
Komentarze opinie