Volvo FH16 ze swym 660-konnym silnikiem D16E bije dotychczasowe rekordy i jest najmocniejszym samochodem ciężarowym na rynku.
Jest wyposażone w nowy hamulec silnikowy, którego moc wzrosła o 15 procent. Doskonale zestrojony układ napędowy obejmuje inteligentną skrzynię biegów Volvo I-Shift, która teraz dostępna jest dla zestawów drogowych o masie całkowitej powyżej 60 ton.
- Wprowadzając nowe Volvo FH16 umocniliśmy naszą czołową pozycję w tym prestiżowym segmencie pojazdów. Połączyliśmy najwyższe osiągi z inteligentnym wykorzystaniem zasobów, ekonomią, komfortem i bezpieczeństwem - mówi Roar Isaksen, dyrektor europejskiego działu koncernu Volvo Trucks.
660 KM i 3100 Nm
Volvo FH16 jest bardziej wydajnym pojazdem niż kiedykolwiek wcześniej, zapewniającym osiąganie wysokich prędkości średnich nawet podczas najbardziej wymagających zadań transportowych. Inteligentne wykorzystanie mocy oznacza, że energia jest zużywana tylko wtedy, gdy jest to naprawdę niezbędne. Jest to cecha charakterystyczna Volvo FH16, które teraz dysponuje większą mocą: 660 i 580 KM oraz momentem obrotowym: 3100 i 2800 Nm odpowiednio. W obszarze maksymalnego momentu obrotowego, 90% tego momentu jest dostępne po upływie zaledwie ok. dwóch sekund.
Moc i moment obrotowy gwarantują wytrzymałość i właściwości jezdne. Ogromna moc silnika znacznie ułatwia pracę kierowcy w każdych warunkach, zarówno ruszając z miejsca pojazdem załadowanym drewnem na błotnistym leśnym trakcie, jak i przemierzając górskie drogi samochodem z w pełni załadowaną przyczepą.
Wysoka prędkość średnia i duża moc hamowania
Moc Volvo FH16 jest szczególnie odczuwalna podczas jazdy ciężkim zestawem drogowym w terenie górzystym. Duża moc maksymalna pozwala utrzymać prędkość w trakcie jazdy pod górę, zaś duża moc hamulca silnikowego zapewnia bezpieczny zjazd ze wzniesienia, bez konieczności nadużywania hamulców zasadniczych.
Hamulec silnikowy VEB+ (nowa generacja hamulca silnikowego Volvo), oferowany w silniku D16E w ramach opcji, stanowi duży krok naprzód. Moc hamowania wzrosła o 15 procent w porównaniu do poprzedniej wersji hamulca VEB. Hamulec kompresyjny jest wbudowany w mechanizm zaworowy, VEB+ wykorzystuje dodatkową dźwignię zaworową uruchamianą podczas hamowania, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie siły docisku zaworów wydechowych. Maksymalna moc hamowania hamulcem silnikowym VEB+ wynosi aż 425 kW, dzięki czemu nie ma potrzeby częstego używania zwalniacza.
Pojazd został zbudowany z uwzględnieniem przyszłościowych wymagań dłuższych zestawów drogowych i większych mas całkowitych nadaje się idealnie do wykorzystania w europejskim systemie modułowym, w którym długość zestawu drogowego wynosi 25,25 m. Jeżeli długość każdego samochodu ciężarowego zostanie optymalnie wykorzystania, oznaczać to będzie zmniejszenie liczby pojazdów poruszających się po drogach, co z kolei prowadzić będzie do zmniejszenia zarówno ilości zużywanego paliwa, jak i obciążenia dla środowiska naturalnego. Dwa zestawy drogowe o masie całkowitej 60 ton wykonują tę samą pracę, co trzy jednostki transportowe o masie całkowitej 40 ton.
Skrzynia biegów I-Shift w zestawach drogowych o masie 60 t i większej
Skrzynia biegów I-Shift została opracowana od nowa i jest przystosowana do zestawów drogowych o masie całkowitej 60 ton. Wzajemne dopasowanie silnika i skrzyni biegów przynosi rezultat w postaci optymalnej strategii zmiany przełożeń.
W przypadku specjalnych zadań transportowych układ napędowy może zostać przystosowany do mas całkowitych powyżej 60 ton.
Automatyczny układ zmiany biegów Volvo I-Shift łączy w sobie solidność manualnej skrzyni biegów z wygodą przekładni automatycznej. Zasadniczo, I-Shift to elektronicznie sterowana, 12-biegowa, dwuzakresowa skrzynia biegów z półbiegami, zapewniająca automatyczną zmianę przełożeń. Jej nowa generacja jest krótsza i lżejsza od swej poprzedniczki.
Mając do dyspozycji skrzynię biegów I-Shift, kierowca może całkowicie skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i obserwacji sytuacji na drodze. Różnorodność dostępnych pakietów oprogramowania, umożliwia optymalizację działania układu I-Shift pod kątem komfortu jazdy i niskiego zużycia paliwa. W każdej chwili istnieje możliwość przejścia na sterowanie ręczne, jeżeli taka jest wola kierowcy. Volvo I-Shift jest standardowym wyposażeniem pojazdów z silnikiem o mocy 660 KM.
Tak jak dotychczas, oferta obejmuje również 14-biegową, manualną skrzynię biegów z półbiegami i zmianą zakresów. Niezwykle bogata jest także oferta tylnych osi pojedynczych i podwójnych z pojedynczą przekładnią główną i ze zwolnicami w piastach kół. Wszystkie osie charakteryzują się minimalnym poziomem oporów wewnętrznych. Są wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego, która pozwala zwiększyć przyczepność na śliskich nawierzchniach.
Błyskawicznie reagujący układ EBS (elektronicznie sterowany układ hamulcowy) został udoskonalony. Poszczególne funkcje układu są teraz zintegrowane w oprogramowaniu sterującym, dzięki czemu istnieje możliwość dopasowania charakterystyki układu EBS do indywidualnych wymagań. Funkcja pomocy przy ruszaniu pod górę ( Hill Start Aid) ułatwia rozpoczęcie jazdy na wzniesieniu w pełni załadowanym pojazdem. Podczas ruszania z miejsca, hamulce pozostają włączone aż do chwili osiągnięcia przez silnik wystarczającej wartości momentu obrotowego.
Wypróbowana i niezawodna konstrukcja
Osiągnięcie mocy maksymalnej 660 KM stało się możliwe, dzięki licznym zmianom konstrukcyjnym, jakim został poddany silnik D16E. Sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 16,1 l otrzymał nową jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami. Silnik jest wyposażony w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego. Naturalna cichobieżność silnika eliminuje konieczność stosowania skomplikowanych osłon wyciszających, które utrudniają chłodzenie.
Mechanizm rozrządu znajduje się w tylnej części silnika, dzięki czemu silnik jest lżejszy, bardziej zwarty i cichy. Koncern Volvo jest wierny wypróbowanemu i niezawodnemu układowi konstrukcyjnemu, którego podstawą jest sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem. Duże pojemności skokowe i moce maksymalne, z którymi mamy do czynienia, jednoznacznie ujawniają przewagę jednostek sześciocylindrowych, które charakteryzują się mniejszą liczbą ruchomych części i lepszą wydajnością chłodzenia. W rzędowej "szóstce" przepływ strumienia powietrza chłodzącego silnik nie podlega takim zaburzeniom jak w przypadku silników V8. Jest to duża zaleta pod względem skuteczności chłodzenia. Sześć cylindrów ustawionych w rzędzie umożliwia zastosowanie siedmiu łożysk głównych. Duża powierzchnia tych łożysk zapewnia bardziej równomierne rozłożenie sił działających na wał korbowy. W ramach opcji, silnik D16E może być wyposażony w zamknięty układ odpowietrzania skrzyni korbowej.
Technologia oczyszczania spalin SCR zapewnia spełnienie normy emisji spalin Euro 4.
Jednostka D16E jest niezwykle oszczędna, jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4.
Silnik D16E został zaprojektowany od podstaw, z myślą o wysokiej sprawności procesu spalania i małej zawartości cząstek stałych. Resztkowa zawartość tlenków azotu jest eliminowana poprzez oczyszczanie spalin. W procesie oczyszczania, reduktor, znany jako AdBlue, jest wtryskiwany do spalin, zanim jeszcze przejdą one przez katalizator SCR. Wewnątrz katalizatora, czynnik AdBlue reaguje z tlenkami azotu, zamieniając je na nieszkodliwy, czysty azot i parę wodną.
Technologia oczyszczania spalin SCR (selektywna redukcja katalityczna) doskonale nadaje się do stosowania w silnikach o dużej mocy, ponieważ nie ma ona wpływu ani na układ chłodzenia, ani na układ smarowania silnika. Sześciocylindrowe, rzędowe silniki z technologią SCR mogą bez żadnych przeszkód osiągać wysokie poziomy mocy.
Funkcjonalność i bezpieczeństwo
Nikt nie jest w stanie nie zauważyć, że ma do czynienia z nowym samochodem ciężarowym. Volvo FH16 ma nowy, jednoznacznie rozpoznawalny przód kabiny. Dolne kraty wlotu powietrza wyglądają teraz bardzo spójnie. Zapewniają przy tym większy przepływ powietrza chłodzącego. Zmienione logo Globetrotter z symbolem kuli ziemskiej wzmacnia wizerunek pojazdu.
Wygląd Volvo FH16 kojarzy się z mocą i dynamiką. Bezpieczna kabina dostępna jest w trzech wersjach sypialnej, Globetrotter oraz Globetrotter XL. Aerodynamiczny profil kabiny z łagodnymi liniami i starannie dobranymi spoilerami zmniejsza opór powietrza i powoduje zmniejszenie zużycia paliwa.
Wnętrze kabiny zapewnia najwyższy poziom komfortu. Dobrane kolorystycznie elementy wykończenia wnętrza utrzymane są w tonacji jasnoszarej i ceglastoczerwonej. Materiały tapicerki, dywaników i zasłon zostały starannie wyselekcjonowane. Nowy materac z systemem "pocket springs" jest znacznie grubszy i wygodniejszy.
Ergonomiczna deska rozdzielcza jest wyprofilowana w lekki łuk. Wszystkie przełączniki i przyrządy są wygodnie rozmieszczone. Zestaw wskaźników został udoskonalony, otrzymując m.in. bardziej czytelny wyświetlacz o wyższej rozdzielczości.
Kabina, wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości, tworzy klatkę bezpieczeństwa dla kierowcy. Poziom bezpieczeństwa innych użytkowników dróg zwiększa przednia belka przeciwnajazdowa FUPS (Front Underrun Protection System) firmy Volvo.
Komentarze opinie