W ramach wystawy branżowej IAA Frankfurt 2007 firma Chrysler Group zaprezentowała szereg nowoczesnych technologii, których głównych zadaniem jest ograniczenie poziomu emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Nowe inicjatywy podejmowane przez koncern w tej dziedzinie to:
Program produkcji nowych silników V-6
W nowej platformie silników V-6 zastosowanie znajdzie opatentowany przez Chryslera układ zmiennej pojemności czynnej MDS, który umożliwia pracę na trzech tylko cylindrach podczas spokojnej jazdy lub w trybie V-6 przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc napędu. System MDS pozwala optymalizować zużycie paliwa bez szkody dla osiągów lub charakterystyki dynamicznej pojazdu.
Nowością jest także kadłub silnika z odlewu aluminiowego, zdwojony układ zmiennych faz rozrządu oraz dwustopniowa pompa paliwa, wpływająca na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo. Spadek średniego zużycia paliwa nowych silników V-6 oceniany jest na 6 do 8% - przy lepszych wskaźnikach mocy i ogólnych osiągów eksploatacyjnych.
Dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa
Konstrukcja nowej automatycznej przekładni dwusprzęgłowej wykorzystuje elementy skrzyń manualnych i posiada dwa niezależne wałki pośrednie oraz oddzielne zespoły sprzęgłowe. Przekładnia ta po raz pierwszy dostępna będzie w samochodzie Dodge Journey, który znajdzie się w przyszłorocznej ofercie na rynkach światowych (poza Ameryką Północną).
Wstępne testy wykazują, iż w porównaniu z obecnie stosowanymi skrzyniami biegów - przekładnia dwusprzęgłowa pozwoli obniżyć zużycie paliwa nawet o 6%.
Program unifikacji mostów napędowych
Nowe rozwiązania mostów napędowych o zunifikowanej konstrukcji zapowiadają liczące się oszczędności w zużyciu paliwa m.in. ze względu na wzrost ich sprawności mechanicznej - przy obniżeniu złożoności konstrukcyjnej, masy i kosztów wytwarzania oraz wyższej kulturze pracy.
Napędy hybrydowe
Napęd hybrydowy o dwóch trybach pracy dostępny będzie już od przyszłego roku w pojazdach Dodge Durango oraz Chrysler Aspen napędzanych silnikiem 5.7 HEMI V-8 z układem zmiennej pojemności czynnej MDS. System ten, udoskonalany w ramach joint-venture z GM, Daimlerem i BMW pozwala uniknąć wad zwykłej technologii hybrydowej w czasie jazdy z większymi prędkościami - a w efekcie ograniczyć średnie zużycie paliwa o 25% oraz rzędu 40% w cyklu miejskim. Plany przewidują zastosowanie napędu hybrydowego o dwóch trybach pracy także i w innych pojazdach produkcji Chrysler LLC.
Trwają badania nad aplikacją technologii Mild Hybrid. Pojazdy z tym napędem wykorzystują zalety technologii hybrydowej - przy ograniczeniu negatywnych konsekwencji wagowych i kosztowych, jakie pociąga za sobą zastosowanie pełnego napędu hybrydowego. Zespoły napędowe typu Mild Hybrid znajdą się w ofercie Chrysler Group na przestrzeni najbliższych kilku lat.
Silniki wysokoprężne
Począwszy od modelu roku 2009 samochód Jeep Grand Cherokee napędzany silnikiem Diesla będzie spełniał normy emisji spalin we wszystkich 50 stanach USA - jako kolejny pojazd spośród gamy Chrysler LLC wyposażony w czystą ekologicznie jednostkę wysokoprężną z wykorzystaniem technologii Bluetec.
Rok ubiegły zamknął się w skali globalnej sprzedażą około 295.000 pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Nasza oferta samochodów osobowych, minivanów i pojazdów typu SUV na rynkach Europy obejmuje oczywiście wersje z paliwo-oszczędnymi silnikami Diesla, które stanowią około dwóch trzecich wolumenu sprzedaży na Starym Kontynencie. Notujemy wzrastający udział pojazdów z napędem tego typu także i na rynku USA, gdzie wciąż badamy możliwości wzrostowe udziału rynkowego silnika 3.0 CRD V-6 oraz wysokoprężnych jednostek czterocylindrowych.
Inne rozwiązania paliwo-oszczędne
Obok programów produkcji zunifikowanych mostów napędowych i przekładni dwusprzęgłowych prowadzone są także inne tematycznie prace, zmierzające do redukcji zużycia paliw płynnych o co najmniej 5% w skali całej gamy oferowanych pojazdów.
Proponowane rozwiązania dotyczą zmniejszenia zbędnych mas i ciężarów, poprawę właściwości aerodynamicznych pojazdów, ograniczenie oporów toczenia i strat ze strony systemów hamulcowych oraz układów przeniesienia napędu, a także optymalizację poboru mocy zużywanej na zasilanie wyposażenia standardowego i dodatkowego.
Komentarze opinie