- Zarząd Województwa Lubuskiego wybrał do dofinansowania bardzo ważny projekt dla regionu – projekt o wartości prawie 50 mln zł, w tym dofinansowanie z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na ponad 41 mln zł. To projekt na zakup czterech szynobusów z homologacją na połączenia transgraniczne - powiedziała marszałek Elżbieta Polak podczas konferencji prasowej, 18.12.2012 r.
- To zadanie zostało wpisane do przyszłorocznego budżetu, jednak już rozpoczęły się procedury przetargowe. Projekt dotyczy zakupu czterech szynobusów z homologacją niemiecką. Docelowa liczba miejsc siedzących wynosi od 130 do 150. Istotna kwestia jest taka, aby te szynobusy mogły funkcjonować również w połączeniu ze sobą. Homologacja związana jest z kwestiami wzmocnienia korpusu szynobusu. W sytuacjach zderzeniowych jest on dużo mocniejszy od tych, które posiadamy w tej chwili. Posiada także dodatkowe osobne miejsce dla maszynisty - powiedział wicemarszałek Jacek Hoffman.
- Projekt spełnił wszelkie kryteria zarówno formalne, jak i merytoryczne. Przez ekspertów został wybrany do dofinansowania uzyskując bardzo wysoką ocenę. To kolejny projekt, który uzyskał dofinansowanie z dodatkowych środków z Krajowej Rezerwy Wykonania - powiedział Dyrektor Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Paweł Sługocki.
Projekt pt. „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”
Nazwa Beneficjenta: Województwo Lubuskie
Numer konkursu: Konkurs LRPO/1.1/2/2012
Całkowita wartość projektu (PLN): 49 176 470,58
Całkowita wartość kosztów kwalifikowalnych (PLN): 49 176 470,58
Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: 25-05-2012
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu: 31-12-2013
Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu: 31-12-2013
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest zakup nowego taboru kolejowego w postaci czterech autobusów szynowych. Ponadto, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentach krajowych i wspólnotowych w ramach realizacji projektu będzie miała miejsce promocja projektu.
Głównym przedmiotem realizacji projektu jest wykonanie i dostawa taboru kolejowego w postaci jednego typu pojazdów szynowych z napędem spalinowym przeznaczonych do przewozów pasażerskich (szynobusy) – 4 sztuki. Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Kolorystyka pojazdu będzie zgodna z Księgą Marki Lubuskie. Pojazd będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia – 2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych - co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.
Cele projektu:
Celem głównym projektu jest wzrost konkurencyjności transportu kolejowego i tym samym dostępności transportowej województwa lubuskiego poprzez dostosowanie taboru kolejowego do potrzeb.
Celami szczegółowymi projektu są: zwiększenie spójności województwa w zakresie transportu kolejowego, wzrost liczby połączeń kolejowych na trasach województwa lubuskiego, zwiększenie zdolności obsługowej potoku podróżnych na trasach pasażerskiego transportu kolejowego, poprawa jakości podróżowania.
Projekt wpływa w sposób istotny na unowocześnienie i rozwój istniejącego taboru kolejowego, zwiększa liczbę pojazdów do obsługi przewozów pasażerskich, potok podróżnych rośnie, dzięki czemu projekt w sposób bezpośredni poprawia spójność transportową woj., poprawiając warunki infrastrukturalne i szanse rozwoju. Rozwój funkcjonalności i zdolności obsługowej dostępnej infrastruktury kolejowej, przełoży się na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności regionu.
Wskaźniki:
Realizacja projektu doprowadzi do powstania następujących produktów: Liczba zakupionych jednostek taboru kolejowego - 4 szt, Pojemność zakupionego taboru kolejowego - 1040 osób, a także osiągnięcia następujących rezultatów: Liczba pasażerów - 123,552 osób/rok.
Celami strategicznym Województwa Lubuskiego ujętymi w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego do roku 2020 są następujące inwestycje:
-Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 273 (CE-59) na odcinku Głogów - Zielona Góra - Kostrzyn („Odrzanka”);
-Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn n/O;
-Rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych nr 275 na odcinku Miłkowice – Żagań oraz linii nr 14 na odcinku Żagań - Żary - Forst.
Jednocześnie należy dodać, że Województwo Lubuskie w dalszym ciągu będzie rozbudowywać swój park taborowy o kolejne pojazdy szynowe do obsługi połączeń regionalnych.
Województwo Lubuskie jest organizatorem następujących połączeń transgranicznych z Niemcami:
-Zielona Góra – Frankfurt Oder: 2 połączenia codziennie;
-Frankfurt Oder – Zielona Góra: 2 połączenia codziennie;
-Żagań – Forst Lausitz: 2 połączenia codziennie;
-Forst Lausitz – Żagań: 2 połączenia codziennie.
Na terenie województwa funkcjonuje dodatkowo ok. 16 par pociągów regionalnych na linii Kostrzyn – Berlin Lichtenberg, będących poza umową z Województwem Lubuskim.
Połączenia międzywojewódzkie
Województwo Lubuskie od kilku lat zawiera porozumienie z Województwem Dolnośląskim dotyczące organizacji połączeń na liniach Żary – Węgliniec (Jelenia Góra) oraz Żary – Legnica (Wrocław), na których przewozy realizują Koleje Dolnośląskie. Pozostałe połączenia wykraczające poza teren naszego województwa, tj. Zielona Góra – Poznań, Zielona Góra – Wrocław, Zielona Góra – Rzepin – Szczecin, (Zielona Góra) Żary – Legnica, Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań, Zielona Góra – Jelenia Góra obsługiwane są przez Przewozy Regionalne i finansowane przez każde z województw na swoim terenie.
Zachodnia Grupa Zakupowa
W związku z rezygnacją Województwa Wielkopolskiego z uczestnictwa w projekcie „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 (POIiŚ 7.1-48) Województwo Lubuskie jest aktualnie na etapie podpisywania porozumienia z Województwem Zachodniopomorskim w sprawie wspólnej realizacji tego przedsięwzięcia. Województwo Zachodniopomorskie zadeklarowało przejęcie roli beneficjenta projektu. Realizacje dostaw taboru planuje się na lata 2014/2015.
Komentarze opinie