W salonach Skody debiutowały nowe odmiany silnikowe Fabii. Dotychczasowy silnik 1.9 SDI o mocy 55kW został zastąpiony przez dwie wersje jednostki 1.4 TDI. Obie spełniają normę toksyczności spalin Euro4, obowiązkową od 1 stycznia 2006 r. dla fabrycznie nowych samochodów, rejestrowanych po raz pierwszy. Poprzedni silnik spełniał jedynie normę Euro3.
Oba trzycylindrowe rzędowe silniki wysokoprężne mają pojemność skokową 1422 cm3 i są chłodzone cieczą. Posiadają wałek rozrządu w głowicy, dwa zawory na każdy cylinder, wałek wyrównoważający minimalizujący wibracje, turbosprężarkę i chłodnicę zasysanego powietrza. Bezpośredni wtrysk paliwa odbywa się za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. Obniżenie toksyczności spalin do limitów Euro4 uzyskano głównie przez modernizację układu ich recyrkulacji (EGR).
Tańsza w zakupie odmiana silnika 1.4 TDI osiąga moc 51,5kW (70 KM) przy 4000 o/m. Maksymalny moment obrotowy utrzymuje się na stałym poziomie 155Nm w zakresie 1600-2800 o/m. Jednostka współpracuje z nową lżejszą skrzynią biegów. 70-konna 5-drzwiowa Skoda Fabia przyspiesza do 100 km/h w czasie 15,6 sekundy. Prędkość maksymalna sięga 162 km/h. W ruchu miejskim samochód zużywa 5,9 dm3/100 km, w ruchu pozamiejskim 4,1 dm3/100 km. Średni poziom spalania, skalkulowany według normy UE 99/100 wynosi 4,7 dm3/100 km.
W mocniejszej wersji silnik 1.4 TDI uzyskuje teraz 59kW (80 KM) przy 4000 o/m. Maksymalny moment obrotowy wynosi 195N przy 2200 o/m. 80-konny silnik współpracuje ze skrzynią biegów znaną już z wersji 55kW. Wystarcza, aby rozpędzać 5-drzwiową Skodę Fabia do 100 km/h w ciągu 13,8 sekundy (wersja 55kW - 14,2 s.). Prędkość maksymalna wzrosła ze 167 do 170 km/h. Zachowano średnie zużycie paliwa na poziomie 4,6 dm3/100 km (w ruchu miejskim 5,7 dm3/100 km; w ruchu pozamiejskim 4,1 dm3/100 km).
W ofercie pozostają Skody Fabia z silnikami 1.9 TDI (100 i 130 KM), obecnie spełniające normę Euro4.
Komentarze opinie