Nowe MINI szykuje się do kontynuacji sukcesów swojego poprzednika, który rozpoczął nową ?erę?. Konsekwentnie rozwinięta stylistyka auta daje mu świeży wygląd, a całkowicie nowe technologie napędu jeszcze większą zwinność.Pod koniec roku na rynku zadebiutuje MINI Cooper z silnikiem wolnossącym o pojemności 1.6 i mocy 120 KM oraz MINI Cooper S, napędzany silnikiem turbo o mocy 175 KM. Już w pierwszym półroczu 2007 r. jako wariant podstawowy pojawi się też nowe MINI One z silnikiem o pojemności 1.4 i mocy 95 KM. Również w pierwszym półroczu 2007 r. paleta silników zostanie rozszerzona o supernowoczesny turbodiesel.Wymiary nowego MINI wzrosły w stosunku do pierwszej generacji tylko nieznacznie. Zwiększenie części frontowej uwarunkowane było m.in. stworzeniem odpowiednich warunków dla spełnienia przyszłych norm bezpieczeństwa. I tak nowe MINI Cooper jest dłuższe od swojego poprzednika o 60 mm, a nowy MINI Cooper S - o 61 mm. ?Przyrost ten zrównoważyliśmy optycznie przez odpowiednią modyfikację szczegółów karoserii - wyjaśnia szef zespołu projektantów MINI Gert Hildebrand. Zgodnie z maksymą ?od oryginału do oryginału? Hildebrand i jego zespół zaprojektowali cały samochód od nowa, zachowując i odświeżając przy tym charakterystyczne kształty MINI.Dlatego również w nowym MINI wyrazisty profil kształtują krótkie zwisy karoserii z przodu i z tyłu oraz duże koła. Zachowane zostały niepowtarzalne cechy MINI jak sześciokątna atrapa chłodnicy, duże, okrągłe i umieszczone szeroko reflektory, szyby równo okalające kabinę, diagonalna fuga między maską silnika a kierunkowskazami - jako reminiscencja spoiny przebiegającej w tym miejscu w klasycznych Mini - i ustawione pionowo lampy tylne. Elementem charakterystycznym przodu nowego MINI są też światła pozycyjne i przeciwmgielne umieszczone pod reflektorami, przyciągające wzrok i zdobiące front auta. Kierunkowskazy umieszczono z kolei w reflektorach głównych. MINI Cooper S różni się od MINI Cooper m.in. mocniejszym wysklepieniem maski silnika i znajdującym się w niej otworem. W obydwu wariantach tego modelu aerodynamikę poprawiają pionowe krawędzie aerodynamiczne na słupkach C oraz indywidualne spojlery na tylnej krawędzi dachu. Znacznie głębsze zmiany miały miejsce we wnętrzu nowego MINI. Elementy obsługi i powierzchnie wykończenia odzwierciedlają wysoki poziom techniczny pojazdu i jego najwyższą jakość. Dominują tu okrągłe kształty i linie proste. I tak np. okrągłe zegary i wyloty nawiewu powietrza rozmieszczone są na desce rozdzielczej podzielonej poziomo na trzy płaszczyzny. Poprzez koncentrację na klarownych formach wnętrze wygląda wyjątkowo solidnie, funkcjonalnie i purystycznie, a przy tym lekko i przestronnie. Wysoka jakość materiałów i łagodne kontury powierzchni uzupełniają charakterystyczny klimat wnętrza nowego MINI. Rzucającym się w oczy detalem kokpitu nowego MINI jest większy niż w poprzednim modelu zestaw wskaźników Center Speedo. Centralny zestaw wskaźników i elementów obsługi zyskał nie tylko na wielkości, ale i na funkcjonalności. Center Speedo zawiera dziś nie tylko analogowy prędkościomierz, ale i wszystkie funkcje ?rozrywkowe?, a na życzenie również nawigacyjne. Odchudzona w ten sposób konsola środkowa pozostawia więcej miejsca na nogi. Funkcję kluczyka do drzwi i stacyjki przejmuje utrzymany w stylu MINI okrągły nadajnik, a silnik uruchamia się przyciskiem start/stop. Czterocylindrowy silnik turbo 1.6 w MINI Cooper S generuje moc 128 kW/175 KM. Doładowanie jednostki odbywa się za pośrednictwem turbosprężarki Twin Scroll napędzanej oddzielnymi strumieniami spalin z dwóch par cylindrów. Dzięki takiemu układowi turbosprężarka jest w stanie podbijać moc silnika już przy niskich obrotach. Pod maską MINI Cooper pracuje czterocylindrowy silnik wolnossący również o pojemności 1.6 i mocy 88 kW / 120 KM. Sterowanie zaworami ssącymi oparte na niepowtarzalnej technologii VALVETRONIC autorstwa BMW Group jest w pełni adaptacyjne. Skok zaworów i czasy otwarcia sterowane są płynnie i elektronicznie w zależności od aktualnego zapotrzebowania mocy. Takie innowacyjne sterowanie pracą zaworów zapewnia nie tylko wyjątkowo spontaniczną reakcję i wysoką kulturę pracy silnika, ale i niskie zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin. Układ jezdny MINI Cooper S jest znacznie sztywniejszy niż w MINI Cooper. W obydwu modelach dostępny jest opcjonalnie sportowy układ jezdny, który pozwoli jeszcze bardziej cieszyć się dynamiczną jazdą. Zgodnie z pretensją MINI do wysokiej klasy samochodów obydwa warianty dysponują bogatym wyposażeniem zapewniającym bezpieczeństwo jazdy. W wyposażeniu standardowym o bezpieczeństwo pasażerów na wszystkich miejscach troszczy się sześć poduszek powietrznych. Bezpieczeństwo czynne w krytycznych sytuacjach zapewnia układ ABS, elektroniczny rozkład siły hamowania EBD i układ kontroli hamowania na zakrętach CBC, standardowa w Cooper S kontrola trakcji (ASC+T, wyłączalna) oraz układ dynamicznej kontroli stabilności DSC. Asystent hamowania w nowym MINI rozpoznaje hamowanie awaryjne, zapewniając błyskawiczne uzyskanie maksymalnego ciśnienie hamowania. Nowością jest też asystent ruszania Hill Assist współpracujący z układem DSC, aktywujący na podjazdach hamulce i zapobiegający przez to cofnięciu się auta
Komentarze opinie