Reklama

Nowe Clio Renault Sport

07/03/2006 08:22
Projektując nowe Clio Sport, konstruktorzy Renault Sport Technologies podjęli ambitne wyzwanie zachowania oryginalnego charakteru Clio III, a jednocześnie wyeksponowania jego zalet konstrukcyjnych i dynamiki. W wyniku ich starań powstał wyjątkowy samochód, zapewniający unikalne osiągi i przyjemność prowadzenia.
Kliknij, aby powiększyćNowe Clio Renault Sport jest godnym spadkobiercą Clio Renault Sport 2.0 16V. Jako pierwszy samochód w tym segmencie wprowadza dyfuzory - technologię wywodzącą się z Formuły 1. Ten element wyposażenia, podobnie jak wyloty powietrza w przednich błotnikach, zapewnia doskonałe własności aerodynamiczne.

Nowe Clio Renault Sport zostało wyposażone w nową wersję silnika wolnossącego 2.0 16V, który jeszcze mocniej podkreśla sportowy charakter tego auta. Moc jednostki została zwiększona do 200 KM, co daje 100 KM na 1 litr pojemności skokowej. Jest to najlepszy stosunek mocy do pojemności w tej kategorii. Wynik ten uzyskano m.in. dzięki poprawie stopnia sprężania. Wprowadzone zmiany nie tylko podnoszą moc silnika, ale również i moment obrotowy, który wynosi 215Nm przy 5 550 o/m. Jest to najwyższy moment w tej kategorii, niezwykle przydatny w codziennej eksploatacji.

W połączeniu z 6-biegową skrzynią, ten elastycznie pracujący i mocny silnik zapewnia sportowe osiągi i wysokiej klasy przyjemność prowadzenia auta. Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem gwarantuje precyzyjne i pewne prowadzenie pojazdu.

Bezpieczeństwo czynne było jednym z priorytetów Renault podczas projektowania nowego Clio Renault Sport, podobnie jak design i sportowe osiągi. W modelu wprowadzono najnowsze generacje systemów wspomagających prowadzenie pojazdu. Auto jest seryjnie wyposażone w ABS Bosch 8.0 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV).

Nowe Clio Renault Sport jest również wyposażone w układ dynamicznej korekty toru jazdy (ESP), z funkcją kontroli podsterowności (z możliwością wyłączenia). Moment aktywacji systemu jest opóźniony w stosunku do Clio III, a parametry działania zostały dostosowane do dynamicznego stylu jazdy. Pomimo tych zmian układ ma istotny wpływ na podniesienie bezpieczeństwa czynnego. Funkcja ASR (zapobiegająca poślizgowi kół pędnych) uzupełnia działanie systemu ESP w fazie ruszania i przyspieszania w warunkach gorszej przyczepności.

Kliknij, aby powiększyćNowe Clio Renault Sport jest wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji, gwarantujący maksymalne bezpieczeństwo użytkownikom, niezależnie od zajmowanego w samochodzie miejsca. Ze względu na swoją sztywność kabina spełnia rolę kapsuły ratunkowej, uniemożliwiając przemieszczenie się do jej wnętrza jakichkolwiek podzespołów znajdujących się w komorze silnika. Zostały one zresztą zaprojektowane w sposób powodujący ich wzajemne zgniatanie się podczas zderzenia.

Oba przednie pasy nowego Clio Renault Sport są wyposażone w pirotechniczne napinacze, zapewniające optymalne utrzymanie ciała podczas zderzenia. Posiadają również ograniczniki napięcia wyskalowane na 400 daN, co pozwala lepiej zabezpieczyć klatkę piersiową. Poduszka zapobiegająca tzw. nurkowaniu, wbudowana w siedzenie przednich foteli, zapewnia ochronę miednicy oraz zabezpiecza użytkowników przed wysunięciem się spod pasa w razie zderzenia. W zależności od kraju nowe Clio Renault Sport może być seryjnie wyposażone nawet w osiem poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia, z programowanymi zaworami, o doskonałych parametrach działania, cztery poduszki boczne i dwie poduszki zapobiegające nurkowaniu.

Na wypadek zderzenia bocznego, oprócz bocznych poduszek (wbudowanych w oparcia przednich foteli poduszek chroniących klatkę piersiową, kurtyn powietrznych chroniących głowy pasażerów siedzących z przodu i z tyłu), nowe Clio Renault Sport posiada wkładki w drzwiach bocznych, paddingi oraz aluminiowe wzmocnienia (nowość wprowadzona po raz pierwszy w Clio III). Wzmocnienia przyjmują na siebie część energii już na początku zderzenia, aby zapewnić jak najskuteczniejszą ochronę pasażerów.

Przed skutkami uderzenia w tył chronią pasażerów siedzących z przodu fotele i zagłówki pochłaniające energię zderzenia. Nowa technologia zapewnia znaczny postęp w dziedzinie ochrony szyi w przypadku gwałtownego szarpnięcia przy uderzeniu w tył. Podczas regulacji wysokości w oparcie fotela wsuwa się cały zagłówek. Nie ma prętów, które stanowiły sztywny element w oparciu, dzięki czemu plecy pasażera mogą podczas zderzenia zagłębić się w oparciu aż do zetknięcia głowy z zagłówkiem. Wyposażona w trzy wsuwane zagłówki tylna ławka została wzmocniona. Wzmocniono również jej mocowanie do nadwozia, aby ograniczyć przechył oparcia podczas zderzenia.

Nowe Clio Renault Sport jest montowane w zakładzie w Dieppe, gdzie powstają samochody sportowe marki Renault.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do