Już w lutym rozpoczyna się na rynku europejskim sprzedaż Toyoty RAV4 trzeciej generacji. Od momentu premiery w roku 1994 Toyota RAV4 była motorem napędowym rosnącej popularności pojazdów z grupy SUV. Do tej pory sprzedano już ponad 1,8 mln sztuk tego samochodu, z czego do końca 2005 - ponad 665 tys. w Europie. Debiutująca obecnie nowa Toyota RAV4 została przeprojektowana i przekonstruowana zgodnie z oczekiwaniami klientów. Jej zadaniem jest utrzymanie pozycji lidera w segmencie kompaktowych pojazdów SUV.
Opływowe kształty nowej Toyoty RAV4 gwarantują najniższy w segmencie współczynnik oporu powietrza - 0.31Cx. Łagodny przepływ powietrza zmniejsza zużycie paliwa, cichą jazdę przy wyższych prędkościach i zwiększa stabilność auta. Nowa Toyota RAV4 jest o 145 mm dłuższa (4395 mm lub 4315 mm bez koła zapasowego) niż jej poprzedniczka. Znacznie szerszy jest rozstaw osi (+70 mm). Zwiększony został zwis tylny. Zmiany te zapewniają wyższy komfort jazdy; długość kabiny (1820 mm) zwiększyła się o 85 mm, odległość między pierwszym a drugim rzędem siedzeń - o 55 mm.
Samochód jest szerszy o 80 mm - zwiększona przestrzeń na ramiona umożliwiła rozsunięcie przednich foteli, podnosząc komfort jazdy. Wysokość pojazdu jest jedną z najniższych z segmencie, dzięki czemu osiągi pojazdu są porównywalne z osiągami wysokiej klasy samochodu osobowego. Powiększona została przestrzeń na głowy pasażerów tylnej kanapy; obecnie RAV4 zapewnia wygodną podróż pięciu dorosłym osobom. Pomimo zwiększenia rozstawu osi zmniejszono promień skrętu do 5,1 m.
By zapewnić stabilność jazdy i pełną kontrolę nad zachowaniem się samochodu, nowa Toyota RAV4 została wyposażona w system IADS (Integrated Active Drive System), który po raz pierwszy pojawia się w tym segmencie. Wykorzystuje szereg technologii i integruje je poprzez szybkie łącza CAN.
Trzema elementami współtworzącymi Integrated Active Drive System są: system kontroli momentu obrotowego Active Torque Control 4WD, układ kontroli stabilności jazdy Vehicle Stability Control (VSC) oraz wspomaganie układu kierowniczego Electric Power Steering (EPS). System IADS monitoruje parametry jazdy poprzez:
- czujniki zamontowane na każdym kole przekazujące informacje o prędkości pojazdu;
- czujnik schodzenia z toru jazdy, czujniki przyspieszenia i hamowania umieszczone po obu stronach, z przodu i z tyłu pojazdu;
- czujnik przepustnicy, czujnik pozycji wału korbowego, czujniki siły hamowania i nacisku na pedał hamulca, czujniki kąta skręcania i momentu obrotowego, które określają wymaganą dodatkową reakcję ze strony układów bezpieczeństwa;
- siłownik elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, w razie konieczności zwiększający moment skręcający.
Dane przekazywane przez czujniki pozwalają określić najmniejsze odstępstwa od zalecanych parametrów jazdy i automatycznie aktywują przeciwdziałające im systemy, których zadaniem jest zachowanie dynamiki i utrzymanie stabilności jazdy.
Nowa Toyota RAV4 oferuje aż dziewięć poduszek powietrznych SRS, w tym dwufazową poduszkę dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszki boczne, przednie i tylne kurtyny boczne oraz, pojawiającą się po raz pierwszy w segmencie, poduszkę chroniącą nogi kierowcy. Jest ona umieszczona w dolnej części deski rozdzielczej i zapobiega potencjalnym urazom odniesionym w czasie przemieszczenia kolumny kierownicy. Dzięki przytrzymaniu miednicy, a tym samym zapobieganiu przemieszczenia się torsu, przeciwdziała obrażeniom głowy i klatki piersiowej.
Trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, pięć zagłówków, napinacze przednich pasów z ogranicznikami siły zacisku to kolejne elementy bezpieczeństwa Toyoty RAV4. Samochód wyposażony jest w system przypominający o konieczności zapięcia pasów kierowcy i pasażera podróżującego z przodu. Całości dopełniają przednie fotele drugiej generacji WIL, z zagłówkami i oparciami przesuwającymi się do przodu w razie kolizji oraz mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX na zewnętrznych siedzeniach tylnej kanapy.
Komentarze opinie