Nissan wziął udział w corocznym Michelin Bibendum Challenge (8-12 czerwca), wystawiając dwie wersje modelu X-Trail 2005 Fuel Cell Vehicle (FCV). Zaraz po tej imprezie Nissan wziął udział w 16. Światowej Konferencji Energii Wodorowej w Lyonie, odbywającej się w dniach 13-16 czerwca. Michelin Bibendum Challenge zorganizowany został na torze CERAM we francuskiej miejscowości Mortefontaine.
Kliknij, aby powiększyćX-Trail jest najnowszym osiągnięciem Nissana na polu alternatywnych i przyjaznych naturze energii oraz źródeł napędu. Michelin Bibendum Challenge daje możliwość zaprezentowania postępów, jakie uczyniono w tej jakże ważnej kwestii.
W obu wersjach X-Trail zastosowano jednostki napędowe generujące 90kW mocy, pozwalające na rozpędzenie auta do maksymalnej prędkości 150 km/h. W jednej z nich, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, zasięg do całkowitego wyczerpania paliwa wynosi 500 km. Uzyskano to poprzez zamontowanie wysokociśnieniowego zbiornika wodoru, w którym gaz sprężono pod ciśnieniem 70 MPa. W drugim samochodzie wykorzystano 35-MPa zbiornik, pozwalający na przejechanie ponad 370 km.
X-Trail FCV 2005 odbywa program testów w Japonii od grudnia ubiegłego roku. Nissan ogłosił ostatnio, że w testach mogą brać udział osoby prywatne, zgłaszając się do tokijskiej centrali firmy. Wrażenia z jazd kierowców testowych, podobnie jak i informacje zebrane z innych prób przeprowadzonych w Japonii i innych krajach, są poddawane szczegółowej analizie jako część programu rozwojowego. X-Trail ze zbiornikiem 70 MPa był testowany od lutego na drogach Kanady.
Pojazdy wykorzystujące ogniwa paliwowe generują moc poprzez łączenie wodoru z tlenem. Jedynym produktem reakcji tych gazów jest woda, dzięki czemu samochody FCV są jednymi z najczystszych i przyjaznych środowisku.
Kliknij, aby powiększyćNissan jest zaangażowany w szereg projektów związanych z opracowaniem i rozwojem oraz propagowaniem wykorzystywania pojazdów FCV. Testy takich samochodów poruszających się po publicznych drogach w normalnym ruchu są prowadzone w Japonii od 2002 r. Wówczas japońskie ministerstwo transportu i infrastruktury zaaprobowało wykorzystanie do badań prototypowego samochodu z ogniwami paliwowymi.
Nissan prowadzi także akcję wypożyczania egzemplarzy X-Trail FCV szeregu klientom, z czego jako pierwsza skorzystała w marcu 2004 r. rafineria paliw Cosmo Oil.
Nissan opracowywanie technologii FCV rozpoczął na pełną skalę w 2001 r. W uzupełnieniu prac związanych z projektowaniem i rozwiązaniami technologicznymi prowadzonych w Japonii bogaty program testów był zorganizowany także w innych krajach. Szczególny nacisk położony był na badania prowadzone w USA, gdzie Nissan jest członkiem California Fuel Cell Partnership (CaFCP).
Komentarze opinie