Reklama

Nissan X-Trail z ogniwami paliwowymi

20/06/2006 08:10
Nissan wziął udział w corocznym Michelin Bibendum Challenge (8-12 czerwca), wystawiając dwie wersje modelu X-Trail 2005 Fuel Cell Vehicle (FCV). Zaraz po tej imprezie Nissan wziął udział w 16. Światowej Konferencji Energii Wodorowej w Lyonie, odbywającej się w dniach 13-16 czerwca. Michelin Bibendum Challenge zorganizowany został na torze CERAM we francuskiej miejscowości Mortefontaine.
Kliknij, aby powiększyćX-Trail jest najnowszym osiągnięciem Nissana na polu alternatywnych i przyjaznych naturze energii oraz źródeł napędu. Michelin Bibendum Challenge daje możliwość zaprezentowania postępów, jakie uczyniono w tej jakże ważnej kwestii.

W obu wersjach X-Trail zastosowano jednostki napędowe generujące 90kW mocy, pozwalające na rozpędzenie auta do maksymalnej prędkości 150 km/h. W jednej z nich, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, zasięg do całkowitego wyczerpania paliwa wynosi 500 km. Uzyskano to poprzez zamontowanie wysokociśnieniowego zbiornika wodoru, w którym gaz sprężono pod ciśnieniem 70 MPa. W drugim samochodzie wykorzystano 35-MPa zbiornik, pozwalający na przejechanie ponad 370 km.

X-Trail FCV 2005 odbywa program testów w Japonii od grudnia ubiegłego roku. Nissan ogłosił ostatnio, że w testach mogą brać udział osoby prywatne, zgłaszając się do tokijskiej centrali firmy. Wrażenia z jazd „kierowców testowych”, podobnie jak i informacje zebrane z innych prób przeprowadzonych w Japonii i innych krajach, są poddawane szczegółowej analizie jako część programu rozwojowego. X-Trail ze zbiornikiem 70 MPa był testowany od lutego na drogach Kanady.

Pojazdy wykorzystujące ogniwa paliwowe generują moc poprzez łączenie wodoru z tlenem. Jedynym produktem reakcji tych gazów jest woda, dzięki czemu samochody FCV są jednymi z najczystszych i przyjaznych środowisku.

Kliknij, aby powiększyćNissan jest zaangażowany w szereg projektów związanych z opracowaniem i rozwojem oraz propagowaniem wykorzystywania pojazdów FCV. Testy takich samochodów poruszających się po publicznych drogach w normalnym ruchu są prowadzone w Japonii od 2002 r. Wówczas japońskie ministerstwo transportu i infrastruktury zaaprobowało wykorzystanie do badań prototypowego samochodu z ogniwami paliwowymi.

Nissan prowadzi także akcję wypożyczania egzemplarzy X-Trail FCV szeregu klientom, z czego jako pierwsza skorzystała w marcu 2004 r. rafineria paliw Cosmo Oil.

Nissan opracowywanie technologii FCV rozpoczął na pełną skalę w 2001 r. W uzupełnieniu prac związanych z projektowaniem i rozwiązaniami technologicznymi prowadzonych w Japonii bogaty program testów był zorganizowany także w innych krajach. Szczególny nacisk położony był na badania prowadzone w USA, gdzie Nissan jest członkiem California Fuel Cell Partnership (CaFCP).

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do