Spółka Nissan Motors Co., Ltd. ogłosiła, że rozpocznie testy nowo opracowanego inteligentnego systemu transportowego, który umożliwi komunikację między pojazdem, a infrastrukturą drogową w celu ograniczenia liczby wypadków drogowych oraz rozładowania korków.Test, mający za zadanie ocenę skłonności kierowców do korzystania z systemu, będzie przeprowadzony od 1 października 2006 r. do końca marca 2009 r. w prefekturze Kanagawa, położonej ok. 25 km na południowy-zachód od Tokio. Oczekuje się, że w teście udział weźmie około 10 000 kierowców, którzy muszą być użytkownikami systemu nawigacji CARWINGS Nissana. Gotowość przystąpienia do testu będzie można zgłaszać począwszy od końca września. Zaawansowany system zarządzania ruchem drogowym korzysta z informacji uzyskiwanych od pobliskich samochodów oraz umieszczonych na poboczu drogi czujników optycznych. Ma on na celu ostrzeżenie kierowców przed potencjalnym zagrożeniem ze strony zbliżających się pojazdów. Informacje odbierane są przez antenę zamontowaną w samochodzie. System ponadto wykorzystuje zebrane dane upominając kierowców, którzy zbyt szybko prowadzą pojazd w okolicach szkół. Dostarcza też informacji o najszybszej trasie na podstawie danych z sond, dotyczących pozycji i prędkości pojazdów, uzyskiwanych za pomocą technologii bezprzewodowej komunikacji.Testowi poddane zostaną następujące elementy systemu: Ostrzeżenie przed pojazdamiSystem ostrzega kierowców przed obecnością pojazdów poruszających się za szybko w strefie ograniczonej widoczności. Na przykład, jeśli system uznaje, że samochód zbliża się do kierowcy ze zbyt dużą prędkością z lewej strony, odezwie się sygnał dźwiękowy, a nagranie głosowe poinformuje: "Samochód zbliża się z lewej". W tym samym czasie obraz nadjeżdżającego pojazdu pojawi się na ekranie nawigacyjnym CARWINGS kierowcy. System również uprzedzi kierowcę, kiedy wykryje, że zbliża się on zbyt szybko do znaku stopu lub czerwonych świateł. Ostrzeżenie przed prędkościąSystem ostrzega kierowcę, kiedy porusza on ze zbyt dużą prędkością w okolicy szkoły. Jak tylko kierowca minie znak ograniczenia prędkości na tym obszarze, odezwie się sygnał dźwiękowy, a nagranie głosowe oznajmi: "Przed tobą szkoła. Uwaga na prędkość." Na ekranie nawigacyjnym pojawi się także wizerunek znaku informującego o szkole.Dynamiczne wyszukiwanie trasySystem informuje kierowców o najszybszej trasie dojazdu do celu podróży na podstawie danych uzyskiwanych z telefonów komórkowych użytkowników CARWINGS, w tym kierowców taksówek, jak również informacji o pojazdach zebranych przez operatora telefonii komórkowej NTT DoCoMo, Inc. Te wszystkie dane zostają przesłane do serwera, gdzie razem przetwarzane są na informacje o ruchu drogowym. Dane te następnie trafiają na ekran nawigacyjny kierowcy, gdzie są wyświetlane pod postacią map przedstawiających w czasie rzeczywistym natężenie ruchu drogowego. Mapy te obejmują większy zasięg dróg, niż w VICS (Vehicle Information and Communications System), publicznej usłudze dostarczającej podobnych informacji za pomocą emisji wiązki fal ultrakrótkich oraz czujników fal radiowych i podczerwieni.Zarówno systemy ostrzegawcze o innych pojazdach, jak i o prędkości, będą testowane do końca roku fiskalnego 2007. System dynamicznego wyszukiwania trasy będzie testowany do końca roku fiskalnego 2008. Na podstawie wyników testu, Nissan planuje wprowadzenie w przyszłości inteligentnego systemu transportowego w Japonii, a następnie powszechnie, jako część swoich wysiłków mających na celu zmniejszenie liczby wypadków drogowych i korków. W Japonii Nissan postawił sobie za zadanie ograniczenie do roku 2015 o połowę liczby zabitych i rannych w wyniku wypadków drogowych z udziałem samochodów Nissana w porównaniu do poziomu z roku 199
Komentarze opinie