Nissan Europe przedstawi dwa nowe, odważne i innowacyjne pojazdy koncepcyjne, podczas wystawy samochodowej Geneva Motor Show 2006.
Targi genewskie będą miejscem światowej premiery Nissana Terranaut, pojazdu z napędem 4x4, który w swym przeznaczeniu ma być skierowany do podróżników i poszukiwaczy przygód, podróżujących po najodleglejszych zakątkach naszego globu. Na drugim biegunie wyzwań stoi Pivo, zasilany akumulatorowo pojazd, po raz pierwszy zademonstrowany w czasie październikowych targów w Tokio w ubiegłym roku. Jego przeznaczeniem mają być zatłoczone tereny miejskie, w których jego właściciel będzie mógł przemieszczać się bez skrępowania i ograniczeń.
Terranaut w swej koncepcji został pomyślany jako ruchome laboratorium służące naukowcom, geologom, archeologom i innym poszukiwaczom przygód, którzy przemierzają najdziksze środowiska naszej planety pracując lub czerpiąc z tego przyjemność.
Kabina samochodu została zaprojektowana tak, by zapewnić przestrzeń trzem osobom kierowcy, pasażerowi oraz, w tylnej części auta, osobie obsługującej stanowisko naukowe w którego składzie jest bogato wyposażona konsola komputerowa oraz centrum komunikacji i koordynacji prac.
Za pomysł pojazdu odpowiedzialne jest londyńskie studio projektowe Nissan Design Europe. Szefem projektu jest Felipe Roo Clefas, asystent szefa stylistów. Terranaut został wymyślony jako obserwatorium i stacja przesyłania danych z czterech stron świata - powiedział Clefas.
Aby odpowiednio zagospodarować przestrzeń laboratorium w kabinie, karoseria po stronie pilota jest wyposażona tylko w jedne drzwi, podczas gdy na przeciwległej burcie do dyspozycji są dwuskrzydłowe drzwi o przeciwsobnym ustawieniu. Pomiędzy skrzydłami nie ma słupka B. Dzięki takiemu rozwiązaniu dostęp do wnętrza jest nad wyraz łatwy.
Na dziewiętnastocalowe felgi założone są opony Goodyear, specjalnie przygotowane przez tą firmę na potrzeby modelu Terranaut. Są odporne na przebicia, zachowują się jak konwencjonalne opony na drogach asfaltowych, ale po zmianie ciśnienia przekształcają się w wyśmienite opony off-roadowe.
Wewnątrz pojazdu, sferyczna przestrzeń laboratorium dominuje nad centralną jego częścią, poczynając od linii za oparciami przednich foteli. Pojedynczy fotel obrotowy został zintegrowany z konsoletą komputera i usytuowano go pod szklaną kopułą, gwarantując zajmującemu w nim miejsce naukowcowi panoramiczny widok 360 stopni.
Pivo to przeciwległy biegun wyzwań, sprawdzający potencjał elektrycznych pojazdów w miejskim środowisku. Auto napędzane jest przygotowanym przez Nissana silnikiem elektrycznym Super Motor, zasilanym z wysoko wydajnego zespołu akumulatorów Litowo- Jonowych.
Zespół japońskich projektantów Nissana musiał stworzyć ekstremalnie zwartą konstrukcję wpisującą się w szlaki miasta.
Mimo zaledwie 2700 mm długości od zderzaka do zderzaka, Pivo gwarantuje komfortową przestrzeń dla trzech osób. Kierowca ulokowany jest centralnie, nieco przed dwojgiem pasażerów, których miejsca przesunięto ku tyłowi pojazdu. Dzięki niewielkiej szerokości 1600 mm, Pivo jest zwrotny i może być zaparkowany niemal w dowolnym miejscu na ulicy.
Ale najmocniejszym punktem Pivo jest to, co sugeruje jego nazwa (pivot obrót). Dzięki możliwości wykonania w miejscu zwrotu o 360 stopni, nigdy więcej nie trzeba będzie tym samochodem zawracać. Można wjechać na miejsce parkingowe przodem, a następnie obrócić auto i wyjechać z niego także przodem.
Karoseria swym kształtem przypominająca jajko, ma także inne zalety. Wysokie, elektrycznie otwierane drzwi zapewniają komfortowy dostęp do wnętrza. Przejrzyste słupki oraz system monitoringu Nissan"s Around View Monitor eliminują praktycznie jakiekolwiek martwe pole.
Zewnętrzne kamery zamontowane na słupkach A przekazują obraz otoczenia samochodu do monitorów zamontowanych wewnątrz na tych słupkach, przekształcając je w wirtualne okna. Pozostałe kamery zainstalowane są z przodu i z tyłu oraz po bokach auta, pozwalając na wygenerowanie obrazu pokrywającego całą przestrzeń wokół. Innowacyjny proces obróbki obrazu pozwala przekształcić dane dostarczane z kamer w jeden widok z lotu ptaka.
Podczas kreowania obu tych projektów, wyznaczyliśmy sobie cel poznania różnorodności potrzeb konsumentów. I udało się nam, podobnie jak ma to miejsce z całą gamą aut Nissana, stworzyć pojazdy, których przeznaczenie i forma wychodzi poza sztywne ramy określające zwykłe środki transportu. Oba oparte są o kluczowe dogmaty Nissana: zdolność dostrzegania specyficznych potrzeb klientów i możliwość zrealizowania ich w oparciu o najlepszą technologię, powiedział Carlos Tavares, wiceprezes d.s. planowania produktu i strategii korporacyjnej Nissan Motor Limited.
Na stoisku Nissana będzie można również obejrzeć wszystkie sześć modeli marki, jakie zadebiutowały w ubiegłym roku: Murano, 350Z roadster, Pathfinder, Navara King i Double Cab oraz Micra C+C. Zaprezentowany zostanie także Nissan Note, nowe kompaktowe auto rodzinne, które niebawem pojawi się w sieci sprzedaży Nissana.
Komentarze opinie