Praca uczniów w szkole wiąże się z kilkugodzinnym spędzaniem czasu przy stoliku w jednej, często niewygodnej pozycji. Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje statyczne, nieprawidłowe obciążenie poszczególnych części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy ciała. W użytkowaniu mebli szkolnych istotne jest stosowanie zasad ergonomii, w tym między innymi dostosowanie wymiarów mebli do wzrostu dzieci i młodzieży.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa lubuskiego realizując zadania z zakresu zdrowia publicznego przeprowadzili w roku szkolnym 2011/2012 kontrole stanowisk pracy ucznia (przedszkolaka) pod kątem dostosowania mebli do wzrostu uczniów.
Badaniami zostały objęte 594 oddziały w 200 placówkach nauczania i wychowania. Oceniono 11.252 stanowisk pracy ucznia/przedszkolaka. Niedostosowane meble szkolne stwierdzono w 131 oddziałach w 50 placówkach, co stanowi 22% skontrolowanych oddziałów (25% skontrolowanych placówek). Wśród objętych badaniami szkół użytkowanie mebli niedostosowanych do wzrostu uczniów dotyczyło 25,3% przedszkoli, 26,2% szkół podstawowych oraz 17,6% gimnazjów. Ogółem stwierdzono, że z mebli niedostosowanych do wzrostu w skontrolowanych placówkach korzystało 660 dzieci, tj. 5,9% zbadanych uczniów. W podziale na rodzaje placówek problem ten dotyczył: 4,2 % dzieci w przedszkolach, 7,4 % uczniów szkół podstawowych i 2,7 % uczniów szkół gimnazjalnych.
Stan sanitarno-techniczny mebli szkolnych i przedszkolnych w większości nie budził zastrzeżeń. Dyrektorzy szkół we własnym zakresie poddają krzesła, stoliki i ławki systematycznej renowacji. W przypadkach stwierdzania podczas kontroli zniszczonych,
z dużymi ubytkami lub ostrymi krawędziami stolików wydawane były zalecenia lub nakładane decyzje administracyjne. Zwracano także uwagę dyrektorom placówek na konieczność dokumentowania właściwym certyfikatem posiadanych mebli szkolnych. Placówki, które nie posiadają certyfikatów potwierdzających jakość mebli edukacyjnych dysponują wyposażeniem z lat osiemdziesiątych/dziewięćdziesiątych. Zaobserwowano również, iż coraz więcej placówek, w miarę posiadanych środków finansowych, wyposaża sale lekcyjne w meble edukacyjne z certyfikatami, spełniającymi wymagania Polskiej Normy – PN-EN 1729-1:2007 (zgodnie, z którą meble powinny być prawidłowo zestawione i dostosowane do wzrostu uczniów), wypierając tym samym meble niedostosowane do zasad ergonomii.
Komentarze opinie