Reklama

Naturalna tkanina obiciowa Hondy do kabin samochodowych

02/06/2006 08:43
Przedstawiciele Honda Motor ogłosili sukces w pracach nad wyprodukowaniem naturalnej (opartej na surowcu roślinnym) tkaniny obiciowej przeznaczonej do kabin samochodowych. Cechują ją wysoka trwałość i odporność na działanie promieni słonecznych.
Kliknij, aby powiększyćNowa bio-tkanina równoważy występującą podczas spalania produktów emisję dwutlenku węgla, absorpcją tego gazu w czasie wzrostu roślin wykorzystywanych jako surowiec do jej produkcji. Mimo tej niewątpliwej zalety, tkaniny naturalne nie były dotychczas wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym do produkcji masowej. Zastrzeżenia wzbudzały ich ograniczona trwałość i kwestie natury estetycznej.

Inżynierom i naukowcom Hondy udało się wyeliminować wszystkie wzbudzające zastrzeżenia ułomności i stworzyć tkaninę jak najbardziej odpowiednią do pokrycia powierzchni wnętrza kabiny pojazdu - miękką, gładką, trwałą i nie podatną na działanie promieni słonecznych. Nawet po długotrwałym użytkowaniu jej kolory nie blakną. Nowy materiał to świetna tkanina obiciowa do siedzeń, wewnętrznych powierzchni drzwi i sufitu. Nadaje się też doskonale do produkcji dywaników. Honda wprowadzać będzie swój najnowszy produkt w pojazdach wyposażonych w ogniwa paliwowe. Ich debiut rynkowy nastąpi w ciągu trzech lat.

Podstawowym składnikiem bio-tkaniny jest poliester PPT (tereftalan polipropylenowy). PPT powstaje w wyniku polimeryzacji 1-3PDO (propanediol), który wytwarzany jest z kukurydzy i ropopochodnego kwasu tereftalanowego. Dla poprawy trwałości zastosowano tkaninę o wielozwojowej strukturze włókna. Niezwykła elastyczność włókna podnosi niesłychanie estetyczne walory najnowszej tkaniny obiciowej Hondy.

Kliknij, aby powiększyćKierując się koncepcją tak zwanej Oceny Cyklu Życia (LCA), Honda zawsze starała się by w trakcie całego cyklu życia samochodu - od chwili jego wyprodukowania do momentu utylizacji, ograniczać emisję dwutlenku węgla. Zastosowanie roślinnego składnika do produkcji materiału przeznaczonego do wyposażenia samochodu przyniesie japońskiemu koncernowi wymierne korzyści w zakresie zużycia energii w cyklu produkcyjnym. Będzie to oszczędność rzędu 10-15% w porównaniu z kosztami produkcji z wykorzystaniem ropopochodnych poliestrów. Zastosowanie składnika roślinnego może przynieść redukcję emisji dwutlenku węgla wielkości 5kg na pojazd. Ponadto nowa bio-tkanina nie wymaga zmian w dotychczas stosowanych procesach produkcyjnych i nadaje się do produkcji masowej. Honda zastosuje ją najpierw w pojazdach wyposażonych w ogniwa paliwowe. Następnie, począwszy od roku 2009, nowy produkt pojawiać się będzie w kolejnych modelach Hondy.

Honda zaprezentowała nową tkaninę po raz pierwszy podczas Wystawy Wyposażenia Samochodowego (JSAE), która miała miejsce w dniach 24-26 maja w Jokohamie.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do