Reklama

Najpopularniejsze marki w Europie

14/04/2005 11:36
Z najnowszego raportu opublikowanego przez stowarzyszenie ACEA wynika, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedano w Europie Zachodniej 3 813 957 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,5% mniej niż rok wcześniej. W marcu sprzedaż wyniosła 1 643 649 sztuk, o 3,7% mniej niż w analogicznym okresie 2004 roku.

Najpopularniejszą marką w Europie Zachodniej pozostał Renault, który zanotował sprzedaż na poziomie 381 287 aut, o 2,1% mniejszą niż rok wcześniej (w marcu 152 693 auta, -6,7%). W ciągu roku nie zmienił się udział tej firmy w rynku - wyniósł na koniec pierwszego kwartału równo 10 procent.

Na drugą pozycję w grupie najczęściej wybieranych marek awansował Opel, którego sumaryczny wynik sprzedaży wyniósł na koniec marca 352 899 aut (+1,1%). W trzecim miesiącu nabywców znalazło 161 511 samochodów tej marki (-2,1%), co przyczyniło się do przejęcia 9,3% rynku (8,9% rok wcześniej). Opel, obok BMW, jest jedyną marką w czołowej dziesiątce wykazującą wzrost wyniku sumarycznego.

Na trzecie miejsce w tym zestawieniu spadł Volkswagen. Marcowa sprzedaż w wysokości 149 371 aut, o 4,1% mniejsza niż przed rokiem, przyczyniła się do spadku udziału w rynku z 9,3 do 9,0%. Łącznie w tym roku Volkswagen sprzedał 342 771 aut (-6,2%) tj. o 10 128 sztuk mniej niż Opel. Dla przypomnienia - jeszcze miesiąc wcześniej miał przewagę 1 419 aut.

Czwartą pozycją szczyci się Ford, który w tym roku sprzedał 341 421 aut, o 5,3% mniej niż przed rokiem. Marzec okazał się słabszym miesiącem także dla tej firmy - wynik 157 168 sprzedanych aut oznacza spadek o 4,3%. Spadł również udział tej marki w rynku z 9,2 do 9,0%, czyli dokładnie tyle samo, co w przypadku VW - różnica na korzyść koncernu ze Stuttgartu wynosi zaledwie 1 350 sztuk.

Na piątym i szóstym miejscu - po raz kolejny - uplasowali się obaj przedstawiciele francuskiego koncernu PSA - Peugeot i Citroen. Pierwszy sprzedał do tej pory 294 671 aut (-6,6%), natomiast drugi 249 567 aut (-2,9%), przy udziale w rynku, odpowiednio: 7,7 i 6,5%. W marcu sprzedaż Peugeota wyniosła 121 674 sztuk (-10,7%), podczas gdy na zakup Citroena zdecydowało się w tym czasie 96 081 klientów (spadek o 6,7%).

Na siódmej lokacie znalazła się Toyota (z Lexusem), która w ostatnim miesiącu sprzedała o 1,4% więcej samochodów niż przed rokiem - w sumie 87 810 sztuk (jeden z dwóch wzrostów miesięcznej sprzedaży, odnotowanych w gronie firm należących do pierwszej dziesiątki tego zestawienia). Pomimo spadku sumarycznnej sprzedaży o 1,6% (208 079 sztuk), japoński producent minimalnie zwiększył swój udział w rynku z 5,4 do 5,5%.

Ósmą pozycję zajął Fiat. Włoska marka notuje największe spadki sprzedaży w dwóch ostatnich miesiącach tego roku - w lutym 20,9%, a w marcu 20,7% (72 735 aut). Sumaryczny rezultat zamknął się po pierwszym kwartale liczbą 192 402 aut (spadek o 17,1%, w lutym - 19,1%). Gorsze wyniki znalazły swoje odbicie w zmniejszeniu udziału w rynku, który spadł na przestrzeni roku o prawie jeden procent, z 5,9 do 5,0%.

Na dziewiątym miejscu jest Mercedes, który wykazał spadek sprzedaży w marcu o 5,7% (72 500 aut). Łączna sprzedaż samochodów tej marki wyniosła od początku roku 166 536 sztuk i jest o 7,7% mniejsza niż w 2004 roku. Nieznacznie spadł również udział Mercedesa w rynku, z 4,6 do 4,4%.

Pierwszą dziesiątkę - dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży - zamyka BMW. Firma z Bawarii odnotowała największy wzrost w miesięcznym (+8,1%, 69 767 aut) oraz w sumarycznym (+13,5%, 155 755 aut) zestawieniu 10 najpopularniejszych marek. Bardzo dobre rezultaty pozwoliły BMW na zwiększenie udziału w rynku do 4,1 % (w lutym było to 3,8%, na koniec 2004 roku - 3,5%).

Kolejny raz największą dynamiką wzrostu wyróżniła się koreańska Kia (+66,5%, 52 545 aut), natomiast Hyundai zanotował spadek sprzedaży o 3,2% (76 883 auta). Łącznie obie marki po trzech pierwszych miesiącach 2005 sprzedaży są w posiadaniu 3,4% udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 2,8%. Japońscy producenci zwiekszyli swój udział w rynku w stosunku do poprzedniego miesiąca (z 13,2 do 13,4%), ale w porównaniu z ubiegłym rokiem jest on niższy o 0,1 procenta. W okresie trzech miesięcy sprzedaż samochodów z japońskim rodowodem wyniosła 512 760 sztuk. Spośród marek europejskich wyróżnił się Smart, którego sprzedaż w wysokości 35 480 aut była o 34,3% większa niż w 2004 roku.

Tak marcowe dane z europejskiego rynku samochodowego komentuje włoski koncern Fiat Auto:

"Udział rynkowy marek Fiat Auto w Europie w marcu (UE 15 + EFTA) - 6,2% w stosunku do 7,2% w tym samym miesiącu roku 2004 - wynikał ze spadku sprzedaży marek Fiat i Alfa Romeo, natomiast ilości rejestracji samochodów Lancia potwierdziły trend wzrostowy. Innym ważnym czynnikiem wpływającym na wynik była decyzja przedsiębiorstwa o preferowaniu jakości i dochodowości sprzedaży i skupienie się przede wszystkim na sprzedaży dla indywidualnych klientów. Marka Lancia nadal wykazuje w marcu tendencję wzrostową z miesięcy poprzednich (+10,5% w stosunku do marca 2004), dzięki sukcesowi modeli Ypsilon i Musa. Jednocześnie duże zainteresowanie nowymi modelami Fiata i Alfy Romeo, których wprowadzenie jest przewidziane w drugiej połowie roku, ma swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży powyższych dwóch marek. Z punktu widzenia handlowego nadal obserwuje się zainteresowanie klientów w Europie modelami Fiat Auto, z których osiem znajduje się w klasyfikacjach najlepszych dziecięciu sprzedawanych modeli w swoich segmentach: Fiat Panda (na pierwszym miejscu w segmencie A), Fiat Seicento, Fiat Punto, Fiat Idea, Lancia Musa, Fiat Multipla, Fiat Ulysse, Fiat Doblo".
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do