Reklama

Najnowsza wersja projektu podatku ekologicznego

12/06/2006 08:44
Ministerstwo Finansów oficjalnie zaprezentowało projekt nowej ustawy o podatku ekologicznym datowany 5.06.2006, który ma wejść w miejsce kwestionowanego przez Komisję Europejską podatku akcyzowego.
Ministerstwo Finansów zaprezentowało nową wersję projektu ustawy o podatku ekologicznym (Projekt z dnia 05.06.2006) od samochodów. Podatek ten ma wejść w miejsce akcyzy, która według Komisji Europejskiej ogranicza swobodę przepływu towarów. Opodatkowaniu podlegać będą samochody po raz pierwszy rejestrowane na terenie Polski. Nowy podatek ma objąć "samochody - pojazdy samochodowe w rozumieniu Prawa o Ruchu Drogowym, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą z wyłączeniem:

* pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

* pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzień, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

* pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

* pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

* pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług."

Z najnowszej wersji projektu wypadł zapis mówiący, iż "opodatkowaniu podlegać będą równiez samochody, w których po zapłacie podatku, dokonano zmiany stanu faktycznego, wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, skutkującej zwiększeniem pojemności skokowej silnika lub zmniejszeniem normy EURO spełnianej przez ten silnik". Nie zmieniło się natomiast nic w kwestii samochodów wcześniej wyrejestrowanych, ponownie rejestrowanych na terytorium kraju.

Zgodnie z zapisem w projekcie ustawy, " Art. 5. Obowiązek podatkowy powstaje w dniu dokonania przez organ rejestrujący czasowej rejestracji samochodu z urzędu - po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu przez podatnika. Podatnikami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

"Podstawą do obliczenia podatku jest pojemność skokowa silnika" wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku, "z uwzględnieniem normy EURO, którą spełnia ten silnik, lub braku tej normy". Do obliczenia podatku służy następujący wzór:

Kliknij, aby powiększyć
Kwota obliczonego podatku ulega pomniejszeniu dla samochodów używanych, wcześniej rejestrowanych poza terytorium kraju (zgodnie z art.8 ust.2 ustawy) o wartość obliczoną według określonego wzoru i zależną od daty pierwszej rejestracji opodatkowywanego samochodu poza granicami kraju (w załączeniu kalkulator uwzględniający odliczenia). Punkt ten znacząco różni się w stosunku do poprzedniego projektu.

W zależności od normy EURO spełnianej przez silnik, współczynnik przyjęty do obliczeń wynosi (w nawiasie podano wartość współczynnika zamieszczoną w projekcie z 4.04.2006):

Kliknij, aby powiększyć
Podatnik ustala normę EURO na podstawie dokumentu wydanego przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela lub dokumentu wydanego przez jednostkę upoważnioną do badań homologacyjnych pojazdów, na podstawie badań wykonywanych przez tą jednostkę. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego, dopuszcza się przyjęcie przez podatnika normy EURO ( dla samochodu zarejestrowanego wcześniej na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej) określonej według roku produkcji samochodu:

Kliknij, aby powiększyć
W przypadku braku możliwości ustalenia roku produkcji samochodu, rok ten ustala się na podstawie daty pierwszej rejestracji.

Projekt ustawy przewiduje również instrument zwrotu podatku, w przypadku wywozu samochodu poza terytorium kraju (art. 15). Po uprzednim wyrejestrowaniu auta podatnik może złożyć deklaracje do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w związku z wywozem samochodu i jego rejestracją poza terytorium RP. Kwota zwrotu zostanie pomniejszonaadekwatnie do okresu użytkowania samochodu w Polsce.

Zaproponowana ustawa przewiduje możliwość zwolnienia od podatku, między innymi samochodów będących mieniem przesiedleńczym osoby fizycznej przebywającej na terenie kraju na pobyt stały lub powracającej z czasowego pobytu z zagranicy, a także samochodów historycznych (szczegóły zawarte zostały w art.2 pkt 11 ustawy z dnia 22 maja 2003 r.).

Ustawa ma wejść w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia. Jeżeli sejm zajmie się wkrótce zaprezentowanym projektem, ustawa może wejść w życie jeszcze w tym roku, być może na przełomie września i października.

Poniższa tabela zawiera przykładowe stawki podatku ekologicznego obliczone zgodnie z projektemi z dnia 4.04.2006 oraz 5.06.2006, dla najlepiej sprzedawanego modelu (samochód nowy, sprzedawany w autoryzowanej sieci dealerskiej) w poszczególnych segmentach rynkowych oraz porównanie tych stawek do obecnie obowiązującego podatku akcyzowego. Ostatnia kolumna zawiera przykładowe wartości podatku dla samochodów nowych, wyprodukowanych w roku 2006 i 2005.

Kliknij, aby powiększyć
Kolejna tabela zaprezentowana poniżej, zawiera stawki podatku ekologicznego (w dóch wersjach) oraz dla porównania stawki obowiązującego obecnie podatku akcyzowego dla samochodów używanych dostępnych na rynku niemieckim, poprzez serwis www.mobile.de:

Kliknij, aby powiększyć

Uwaga: Załączony kalkulator pozwala na obliczenie wartości podatku zgodnie z przygotowanym projektem. Uwzględnia on kwotę pomniejszenia wynikającą z wieku pojazdu. Kalkulator ten w obecnej formie nie pozwala na prowadzenie symulacji dla samochodów, których zakup planowany jest w roku 2007.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do