Nowa Toyota Aygo, produkowana w czeskim Kolinie od lutego tego roku, dostępna będzie jako auto 3- i 5-drzwiowe, w wersji Aygo oraz wyższej Aygo+. Jak zapewnia producent, wyposażenie standardowe obu wersji jest bogate - już wersja podstawowa oferuje ABS i elektryczne wspomaganie kierownicy. Centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby są elementami standardowego wyposażenia wersji wyższej. AGYO+ proponować będzie cztery pakiety wyposażeniowe.
Toyota Aygo ma zaledwie 3405 mm długości, co sprawia, że jest jednym z najkrótszych czteroosobowych samochodów na rynku. Przednie zawieszenie pojazdu to konstrukcja znana z Toyoty Yaris, przystosowana do obecnego modelu. Tylne zawieszenie stanowi belka skrętna w kształcie odwróconej litery "V", gwarantująca większą sztywność i mniejszy ciężar. Wszystkie wersje Aygo wyposażone są standardowo w EPS (Electric Power Steering), które w porównaniu z tradycyjnym, hydraulicznym systemem, o 3% zwiększa wydajność zużycia paliwa. Układ hamulcowy samochodu to przednie wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 247 mm i 200 mm hamulce bębnowe z tyłu. Układ wspomagany jest najnowszej generacji systemem Bosch ABS8 z funkcją EBD (Electronic Brake-force Distribution).
Toyota Aygo wyposażona jest w zaprojektowany specjalnie dla tego modelu trzylitrowy silnik benzynowy 1.0 VVT-i, który waży jedynie 67 kg. Moc wynosi 68 KM (50kW), a moment obrotowy to 93Nm przy 3600 o/m. Zużycie paliwa wynosi 4,6 litra na 100 km, natomiast emisja CO2 - 109 g/km. Na początku przyszłego roku pojawi się wersja wyposażona w silnik wysokoprężny 1.4, produkowany przez PSA Peugeot Citroen.
Toyota Aygo wyposażona jest w system MICS (Minimal Intrusion Cabin System), efektywnie redukujący ryzyko odniesienia obrażeń podczas wypadku. MICS rozprasza energię powstałą wskutek zderzenia na strefy ją pochłaniające, chroniąc pasażerów i wnętrze pojazdu. Konstrukcja Aygo została wzmocniona - zamontowano grubszy panel wahacza, większy tunel centralny i dwa pręty usztywniające drzwi: ukośny i grubszy, biegnący wzdłuż linii bocznej pojazdu. W przypadku zderzenia czołowego energia prowadzona jest członami bocznymi do przednich słupków, panelu wahacza, tunelu centralnego, bocznych drążków, w końcu na tył pojazdu. Energia w całości pochłaniana jest przez całą karoserię i podwozie, nie uderza bezpośrednio w ich poszczególne elementy. W identyczny sposób rozprowadzana jest energia powstała na wskutek uderzenia bocznego. Energia prowadzona jest nie tylko przez drążki boczne i panel wahacza, także przez poprzecznice podwozia, słupek środkowy i dwie poprzecznice dachu pojazdu. Przekazywana jest na drugą stronę i rozpraszana.
System MICS znany jest już z takich modeli Toyoty jak Avensis i Corolla Verso. Obydwa pojazdy uzyskały 5-gwiazdkową notę Euro NCAP. Toyota Aygo ubiegać się będzie o cztery gwiazdki. Pasażerów chronią także przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne. Przednie poduszki powietrzne należą do standardowego wyposażenia każdej wersji modelu, boczne poduszki i kurtyny powietrzne dostępne są w opcji.
W Wielkiej Brytanii Toyota Aygo wchodzi do sprzedaży 1 lipca, natomiast w salonach dealerskich będzie można zobaczyć ją w czerwcu. Ceny kształtować się mają w przedziale od poniżej 7 000 do 8 000 funtów, w zależności od wersji. Citroen C1 w wersji podstawowej kosztować ma nieco mniej. Ceny dla Peugeot 107 zaczynają się od około 7 000 funtów, ale nie zostało to jeszcze potwierdzone.
Komentarze opinie