Š Mitsubishi
Doskonaląc technologię konstrukcji pojazdu nowej generacji napędzanego energią elektryczną, Mitsubishi Motors zdecydował się skupić wysiłki swoich specjalistów na silnikach elektrycznych zintegrowanych z kołami i akumulatorach litowo-jonowych, nad którymi firma pracuje od kilku lat. Opracowując model pojazdu testowego wykorzystującego wspomniane technologie, którym nadano zbiorczą nazwę koncepcji MIEV, koncern przewiduje, że znajdą one także zastosowanie w pojazdach o napędzie hybrydowym oraz samochodach wyposażonych w ogniwa paliwowe.
Zintegrowanie silników elektrycznych z kołami pojazdu umożliwia sterowanie wartością momentu obrotowego i sił hamowania niezależnie dla każdego z kół, bez konieczności stosowania skrzyń przekładniowych, wału napędowego czy innych złożonych zespołów mechanicznych. Z tego względu koncepcja MIEV przedstawia się nader obiecująco i niesie w sobie duży potencjał, jeśli chodzi o rozwój technologii sterowania napędem wszystkich kół, którą koncern Mitsubishi z dużym powodzeniem wykorzystał w modelach Lancer Evolution, Pajero oraz innych pojazdach z napędem czterokołowym. Umieszczenie jednostki napędowej w kole daje projektantom znacznie większą swobodę przy opracowywaniu sylwetki pojazdu, a także ułatwia rozlokowanie niemałych przecież komponentów, jakimi są akumulatory, baterie ogniw paliwowych i zbiorniki na wodór wykorzystywane w pojazdach z napędem hybrydowym i w samochodach wyposażonych w ogniwa paliwowe.
Akumulatory litowo-jonowe znacznie przewyższają inne typy baterii ładowalnych pod względem wartości natężenia prądu, mocy i wydajności. Można się więc spodziewać, że ich charakterystyka pozwoli zarówno na zwiększenie maksymalnej prędkości i zasięgu jazdy, jak i obniżenie masy pojazdów hybrydowych i tych wyposażonych w ogniwa paliwowe.
Mitsubishi Motors rozpoczął już testowanie koncepcji MIEV w modelu produkcyjnym Colt. Colt EV jest wyposażony w zintegrowane z kołami silniki elektryczne zasilane przez zespół akumulatorów litowo-jonowych. Obecnie Mitsubishi pracuje również nad konstrukcją silnika elektrycznego o większej mocy, który ma być wykorzystany w testowym pojeździe o napędzie czterokołowym.
Komentarze opinie