Gorzowskie Centrum Pomocy Rodzinie i Polityki Społecznej, Ośrodek Pomocy Społecznej w Siedlisku oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Międzyrzeczu i w Zielonej Górze otrzymają dofinansowanie do swoich projektów systemowych. 13.07.2011 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął uchwałę w tej sprawie. Wartość dofinansowania projektów to ponad 5 mln zł.
1.Gorzowskie Centrum Pomocy Rodzinie i Polityki Społecznej.
Tytuł projektu – Zacznij od nowa budować swoją przyszłość
Okres realizacji projektu – 01.04.2011 – 31.12.2013
Obszar realizacji projektu – Powiat m. Gorzów Wielkopolski
Cele projektu – Celem głównym projektu jest poprawa funkcjonowania osób i rodzin wykluczonych społecznie w społeczeństwie.
Liczba uczestników 480 osób
Kwota dofinansowania 1 998 106,59
Grupy docelowe:
Do udziału w projekcie zostanie zrekrutowanych 480 osób w tym:
- 450 osób z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym z problemami opiekuńczo- wychowawczymi i bezradnością w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
- 30 osób bezdomnych w tym także 50 osób niepełnosprawnych.
Będą to osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, zatrudnione, bezrobotne i nieaktywne zawodowo będące w wieku aktywności zawodowej (15-64 lata).Grupę tą będzie stanowiło : 300 osób bezrobotnych, 130 osób nieaktywnych zawodowo (co stanowi 9,18 % bezrobotnych z terenu m. Gorzowa Wlkp.) nie mających szans na samodzielny powrót do życia społecznego ani też na poprawę swojej sytuacji bez dodatkowego wsparcia oraz 50 osób zatrudnionych. Rekrutacji uczestników projektu dokonają pracownicy socjalni w oparciu o bazę danych tut. Centrum. Pracownicy socjalni o udziale w projekcie będą informowali bezpośrednio uczestników projektu. Warunkiem uczestnictwa w projekcie będzie podpisanie deklaracji uczestnictwa w projekcie. W 2011 r. zostanie zrekrutowanych do projektu -180 BO (w tym 15 osób bezdomnych) ,w roku 2012- 150 BO (w tym 15 osób bezdomnych), w roku 2013 -150 BO (os. z rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi). Osoby,które nie zostaną zakwalifikowane do projektu zostaną wpisane na listę rezerwową. W przypadku rezygnacji z projektu osoby zakwalifikowanej jej miejsce zajmuje pierwsza osoba z listy rezerwowej. Potrzeby i oczekiwania uczestników: pozyskanie wiedzy nt. prawidłowego funkcjonowania rodziny, rozwój umiejętności społecznych, wzrost samooceny, zmiana stereotypów. Bariery: przyzwyczajenie do dotychczasowego trybu życia, nawyki, brak wsparcia, brak wzorców
Zadania:
- W ramach zadania „aktywna integracja” zakłada się objęcie instrumentami aktywnej integracji poprzez realizację kontraktów socjalnych 480 osób w tym: 2011 r.-180 (w tym 15 os. bezdomnych), 2012 r.-150
(w tym 15 osób bezdomnych), - 2013 r.-150 (osoby z rodzin z problemami opiekuńczo - wychowawczymi). Dominującymi instrumentami będą instrumenty aktywizacji społecznej w formie zajęć indywidualnych i grupowych w zależności od specyfiki grupy oraz analizy ścieżki reintegracji. Ścieżka reintegracji każdego uczestnika będzie analizowana pod kątem efektywności i racjonalności wydatków co 3 miesiące.
1. Dla osób z rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi planuje się:
- organizację i finansowanie działań asystentów rodziny w celu umożliwienia pracy z całą rodziną w miejscu zamieszkania, gdyż rodziny czują się pewniej w swoim środowisku. Celem pracy asystentów rodziny w pierwszej kolejności będzie rozwiązywanie najpilniejszych problemów socjalnych, psychologicznych i wychowawczych, które często przygniatają rodzinę i uniemożliwiają jakiekolwiek perspektywiczne działanie w tym także zajęcia z prowadzenia gospodarstwa domowego, dbania o zdrowie i higienę itp.
- organizację i finansowanie zajęć metodą Weroniki Sherborne (średnio 125 godz./rok)
- organizację i finansowanie warsztatów z zakresu rozwoju kompetencji i umiejętności społecznych (średnio 175godz./rok)
- organizację i finansowanie zajęć edukacyjnych „Szkoła dla rodziców” (średnio 300 godz./rok)
2. Dla osób bezdomnych planuje się:
- organizację i finansowanie działań streetworkera umożliwiające dotarcie do tej grupy osób poprzez bezpośrednie spotkania w miejscach najczęściej przez nich odwiedzanych zmierzające do zdobycia zaufania i poznania środowiska. Najważniejszym zadaniem streetworkera będzie nakłanianie do zmiany dotychczasowego trybu życia poprzez nawiązanie współpracy , zaoferowanie pomocy i wsparcia a także towarzyszenie im i wskazanie możliwych rozwiązań
- organizację i finansowanie warsztatów psychospołecznych (średnio 40 godz./rok)
- organizację i finansowanie zajęć edukacyjnych o tematyce uzależnień (średnio 40 godz./rok)
Ponadto dla beneficjentów zostaną zorganizowane warsztaty kreowania własnego wizerunku (wsparciem w formie warsztatów zostanie objętych 480 uczestników projektu). Warsztaty i zajęcia będą prowadzić podmioty wybrane w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. W trakcie zajęć będzie zapewniony poczęstunek. Osoby zarejestrowane w PUP skierowane do udziału w kontrakcie socjalnym zostaną objęte ubezpieczeniem zdrowotnym. Wsparciem w ramach projektu zostaną objęte również osoby z ,,otoczenia" osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym szczególnie dzieci i młodzież dla których zostanie zorganizowana i sfinansowana opieka oraz zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży ( średnio 54 godz./rok). Zostanie uruchomiony punkt opieki nad dziećmi/osobami zależnymi przy ul. Jagiełły 7. Ponadto planuje się wykonanie prac adaptacyjnych pomieszczeń przeznaczonych na pokój dla asystentów rodziny oraz pokój do opieki nad dziećmi (wymiana okien, drzwi , podłogi, instalacji elektrycznej oraz szpachlowanie i malowanie ścian itp.) Asystenci rodziny zostaną wyposażeni w 4 zestawy komputerowe, oprogramowanie, kserokopiarkę, telefon bezprzewodowy oraz 5 krzeseł obrotowych. Do pomieszczenia przeznaczonego na punkt opieki nad dziećmi zostanie zakupiony regał na zabawki oraz art. papiernicze i higieniczne.
- w ramach zadania „praca socjalna” będzie prowadzona praca socjalna przez pracowników socjalnych: 2011 r. - 5 pracowników; 2012 r. - 4 pracowników; 2013 r. - 4 pracowników, którzy w ramach zwiększonego zakresu obowiązków otrzymają dodatkowe wynagrodzenie w formie nagrody (po 1.414,68 zł brutto miesięcznie wraz ze składką pracodawcy). Pracownicy socjalni w ramach zadania przeprowadzą rekrutację uczestników do projektu , rozpoznają potrzeby osób i rodzin .Opracują i podpiszą 480 kontraktów socjalnych o przewidywanym łącznym koszcie 1.278.720 zł. Będą mobilizowali beneficjentów do podjęcia działań w celu aktywizacji społecznej i zawodowej, monitorowali aktywności beneficjentów, pobudzali do rozwiązywania problemów powstałych w trakcie realizacji projektu. W sprawach służących prawidłowej realizacji projektu będą ściśle współpracowali z koordynatorem oraz asystentem koordynatora projektu ,księgową projektu, specjalistami w zakresie realizacji kontraktów socjalnych.
- w ramach zadania „zasiłki i pomoc w naturze” uczestnicy projektu zostaną objęci wsparciem w formie zasiłków celowych:
- średnio rocznie 300 zasiłków po 247,96 zł
- średnio 25 zasiłków po 150,01 zł.,
W łącznej wysokości 234.414,75 zł, które będą stanowiły wkład własny . Wypłata świadczeń wynikać będzie z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego i zawartego kontraktu socjalnego, jak również na podstawie rozeznanych potrzeb oraz zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
- w ramach zadania „działania o charakterze środowiskowym” planuje się:
- wyjście do kina/teatru i na basen dla Beneficjentów ostatecznych wraz z rodzinami (w tym zakup 300 biletów do kina oraz 300 biletów na basen /rocznie)co przyczyni się do wzmocnienia więzi rodzinnych i poprawę relacji w rodzinie przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu poprzez wskazanie sposobów wspólnego spędzania wolnego czasu z rodziną, poszerzenie wiedzy na temat kultury, zdrowego trybu życia i wskazanie prawidłowych wzorców zachowań
2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Siedlisku.
Tytuł projektu – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracja przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Siedlisku.
Okres realizacji projektu – 01.04.2011 – 31.12.2013
Obszar realizacji projektu – Powiat nowosolski
Cele projektu – Celem głównym projektu jest wzrost i rozwój aktywności społecznej, i zawodowej wśród co najmniej 43 klientów OPS w Siedlisku w latach 2011-2013.
Liczba uczestników 43 osoby
Kwota dofinansowania 183 311,44
Grupy docelowe:
Grupę docelową projektu stanowić będą klienci OPS w Siedlisku. Wsparciem w ramach projektu zostanie objętych co najmniej 43 os., u których występować będą pojedynczo lub łącznie następujące problemy: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność, nieradzenie sobie w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego. Z analizy dokumentacji klientów OPS wynik, iż około 75% stanowią K, a 25% M. W związku z powyższym zasadne jest aby wsparciem w ramach projektu objąć większą ilość kobiet, w proporcji zapisanej powyżej. Nie mniej jednak wsparcie kierowane w miarę potrzeby będzie do całej rodziny. Natomiast osoby niepełnosprawne stanowią 37,8% ogółu klientów OPS. Jednak z uwagi, że ponad połowa osób niepełnosprawnych to jednocześnie klienci PCPR, a także z uwagi na dużą liczbę pozostałych klientów OPS w Siedlisku pomocą w ramach projektu zostanie objętych 8 osób niepełnosprawnych (ok.19%) wobec których zostaną zaplanowane dodatkowe instrumenty aktywnej integracji w tym instrumenty aktywizacji społecznej. W ramach projektu zdecydowano na skierowanie pomocy do grup, które w ostatnich latach najczęściej korzystały ze świadczeń OPS. Ich trudna sytuacja bytowa, brak pracy, apatia powoduje wielopokoleniowe uzależnienie się od świadczeń pomocy społecznej co prowadzi do dziedziczenia biedy. Aby przeciwdziałać tym problemom zastosowany zostanie szeroki wachlarz instrumentów aktywnej integracji, który umożliwia realizacja projektu. Uczestników projektu (UP) wytypują pracownicy socjalni OPS w oparciu o rozmowę-wywiad środowiskowy i analizę dokumentacji socjalnej, biorąc pod uwagę: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność, przemoc w rodzinie, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, alkoholizm. Pomoc zostanie kierowana bezpośrednio do UP, ale wsparciem zostanie objęte też otoczenie UP, m.in. domownicy UP, w celu skuteczniejszego i efektywniejszego osiągnięcia założonych rezultatów. Potencjalni UP złożą deklarację udziału w projekcie. Pracownicy socjalni dokonujący rekrutacji będą działali zgodnie z Zasadą Równości Szans Kobiet i Mężczyzn. Realizując w/w zasadę grupę docelową stanowić będą uczestniczki i uczestnicy projektu. Pracownicy socjalni osobiście poinformują każdego klienta o uczestnictwie w projekcie. Z rekrutacji sporządzony zostanie protokół zawierający Listę UP, a także Listę Rezerwową UP na wypadek rezygnacji z projektu przez któregoś z UP. Z rozmów przeprowadzonych przez pracowników socjalnych, wynika, że klienci OPS z udziału w projekcie oczekują działań zmierzających do pomocy w rozwiązaniu ich problemów społecznych, polepszeniu warunków ich sytuacji rodzinnej, a także skutecznych metod przeciwdziałania pogarszającemu się ubóstwu, którego skutkiem jest bezrobocie. Jedną z największych barier z jaką przyjdzie się zmierzyć UP będzie podjecie wyzwania przeciwstawienia się obecnej sytuacji życiowej i uwierzenia we własne siły i możliwości oraz w szczęśliwe życie w gronie najbliższych. Pierwszym krokiem do tego będzie udział w projekcie i podpisanie KS. Jak podają klienci OPS w Siedlisku, o realizacji projektu dowiedzieli się od pracowników OPS.
Zadania:
- W ramach zadania „aktywna integracja” pracownicy socjalni podpiszą z co najmniej 43 osobami kontrakty socjalne (KS) i wdrażać będą zaplanowaną dla każdego UP ścieżkę reintegracji, z zastosowaniem instrumentów aktywnej integracji, ze szczególnym naciskiem na instrument aktywizacji społecznej jako najskuteczniejszego narzędzia przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Wydatki związane z działaniami podejmowanymi a wynikającymi ze ścieżki reintegracji będą ponoszone pod kątem ich racjonalności i efektywności oraz będą uwzględniać kwartalne oceny wynikające z monitoringu ścieżki reintegracji. W ramach aktywnej integracji, w celu wnikliwego rozpoznania i bezpośredniego, czynnego wsparcia rodziny, a zwłaszcza rodziców w wypełnianiu ich funkcji opiekuńczo-wychowawczych planuje się w miarę potrzeb zatrudnienie Specjalisty ds. wsparcia rodziny. Ponadto UP, w miarę potrzeby, która wyniknie w trakcie realizacji zaplanowanej ścieżki wezmą udział m.in. w zajęciach zwiększających ich samodzielność, komunikację społeczną, racjonalne gospodarowanie budżetem domowym czy w zawiązywania grup wsparcia, a także wyznaczaniu i dążeniu do wybranych celów. W indywidualnych przypadkach i w porozumieniu z PUP planuje się zastosowanie instrumentów podnoszących kwalifikację zawodowe uczestniczek i uczestników projektu. W celu osiągnięcia lepszych rezultatów wsparcie zostanie również, w miarę potrzeby skierowane do otoczenia, m.in. domowników UP, w szczególności dzieci, które skierowane zostaną na zajęcia integracyjne. W trakcie wdrażania ścieżki reintegracji wprowadzane będą modyfikacje w celu osiągnięcia lepszych rezultatów. Stosowane w projekcie działania będą uwzględniały zachowanie zasady równości szans K i M, a w ramach przekazywanej UP wiedzy łamane będą stereotypy podziału zadań czy obowiązków domowych, rodzinnych na żeńskie i męskie. A także zwrócenie uwagi mężczyzn na zaangażowanie się w obowiązki rodzinno-domowe. Produkty:43 kontrakty socjalne, 43 zaświadczenia udziału w projekcie,
- w ramach zadania „praca socjalna” świadczona przez pracowników socjalnych będzie miała na celu udzielenie pomocy i doradztwa uczestnikom projektu oraz w miarę potrzeb ich domownikom, we wzmacnianiu ich więzi rodzinnych i przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, a także w wybranych przypadkach udzielanie pomocy finansowej. Pracownicy socjalni będą uczestniczyć w planowaniu ścieżki reintegracji UP i dokonywać jej analizy oraz oceny pod kątem racjonalności i efektywności, nie rzadziej niż raz na kwartał. Wyniki pracy zostaną przedstawiane Kierownikowi Jednostki. Pracownicy socjalni będą podpisywać z UP Kontrakty Socjalne. Produkty: ok 260godz.pracy na rzecz UP
- w ramach zadania „zasiłki i pomoc w naturze” uczestnikom projektu zostanie udzielona pomoc finansowa w postaci zasiłku celowego, przyznawanych zgodnie z obowiązującą Ustawą o pomocy społecznej. Zasiłki stanowić będą wkład własny finansowy Gminy Siedlisko/OPS w Siedlisku.produkty:138szt.zasiłków celowych,
- w ramach zadania „prace społecznie użyteczne”, w ramach współpracy z PUP w Nowej Sóli, planujemy co roku skierować wybraną ilość UP, na prace społecznie użyteczne. Wynagrodzenie za świadczone prace stanowić będzie wkład własny finansowy Gminy Siedlisko/OPS w Siedlisku.
3. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Międzyrzeczu.
Tytuł projektu – Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Międzyrzeczu.
Okres realizacji projektu – 01.01.2011 – 31.12.2013
Obszar realizacji projektu – Powiat międzyrzecki
Cele projektu – Celem głównym projektu jest wzrost umiejętności życiowych i społeczno-zawodowych u co najmniej 291 klientów PCPR w Międzyrzeczu w latach 2011-2013.
Liczba uczestników 291 osób
Kwota dofinansowania 1 227 532,29
Grupy docelowe:
W niniejszym projekcie weźmie udział co najmniej 291 klientów PCPR w wieku aktywności zawodowej, kobiet i mężczyzn z niskim wykształceniem lub bez, a także osób niepełnosprawnych, którzy wyrażają chęć wzięcia udziału w organizowanych zadaniach. W celu osiągnięcia lepszych efektów oddziaływania otoczenie uczestników również będzie uwzględniane przy udzielanym wsparciu.
Grupy docelowe tworzą klienci PCPR, z którymi mamy kontakt i których znamy, ale grupy tworzą też osoby zgłaszające się do udziału w projekcie, będące os. niepełnosprawnymi. Wymienieni należą do grup szczególnego ryzyka, nieudzielenie tej pomocy grozi pogłębieniem marginalizacji, wykluczeniem społecznym. Planowani uczestnicy projektu, to:
- Usamodzielniani wychowankowie z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo - wychowawczych realizujący Indywidualne Programy Usamodzielnienia (w 2011 r.- 10 os. oraz osoby powracające do projektu i ich otoczenie);
- Rodziny zastępcze (w 2011 r.-17 os. i otoczenie);
- Rodziny biologiczne, w tym wychowujące niepełnosprawne dzieci, kobiety ofiary przemocy, rodziny niepełne (w 2011r.- 10 os. i ich otoczenie);
-Osoby niepełnosprawne (w 2011r.- 60 os. i ich otoczenie)
Środki EFS dają możliwość udzielenia kompleksowego, wieloaspektowego wsparcia osobom potrzebującym. Bez nich pomoc PCPR-u byłaby cząstkowa.
Nabór do projektu w 2011r. trwa od początku roku. Klienci przychodzą i pytają, są zainteresowani i zgłaszają swoją gotowość do udziału w projekcie. Rekrutacja będzie dotyczyła klientów PCPR a także osób niepełnosprawnych, do których będą kierowane informacje o realizowaniu projektu. Wyboru dokonają pracownicy – opiekunowie grup.
Rekrutacja będzie odbywała się w następujący sposób: 1) zaktualizowanie regulaminu rekrutacji, 2) indywidualne zgłoszenia, rozmowy telefoniczne, analiza dokumentów i wyłonienie potencjalnych uczestników 3) zebranie wstępnych formularzy deklarujących udział, 4) selekcja, weryfikacja zgłoszeń dokonana przez pracowników socjalnych i doradcę ON, 5)sporządzenie listy uczestników i zatwierdzenie jej przez kierownika projektu, 6) zebranie deklaracji UP i oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych 7) sporządzenie listy rezerwowych do naboru dodatkowego w przypadku rezygnacji innych UP, jeśli zgłosi się większa liczba osób.
Niektóre osoby zgłaszające się do projektu, mają potrzebę dokonania zmiany w swoim życiu, chcą nauczyć się czegoś nowego. Jednak mają pewne bariery i lęki, że ktoś będzie ich oceniał, analizował ich sytuację. Nie mają odpowiednich wzorców z domów rodzinnych, mają złe doświadczenia, nie wiedzą jak postępować w życiu społecznym, czują się odizolowani, zagrożona jest ich władza rodzicielska. Sami nie są w stanie sobie poradzić ze swoimi trudnościami, jest im potrzebny ktoś doświadczony, zaopatrzony w fachową wiedzę i umiejętności, ktoś kto pomoże uzmysłowić własne zasoby i wartości. Niektórzy Klienci sami szukają pomocy, przychodzą, pytają, wykazują zainteresowanie i deklarują chęć uczestniczenia w projekcie, szczególnie osoby niepełnosprawne, bo dowiedziały się od uczestników z lat poprzednich. Będziemy reagować i podejmować różne kroki, w przypadku gdy zgłosi się mniejsza ilość chętnych osób przewidzianych na lata 2011-2013.
Zadania:
- w ramach zadania „aktywna integracja” planuje się, że co roku Uczestnicy projektu (UP) będą brali udział w zadaniu AKTYWNA INTEGRACJA w ramach zawartych: Indywidualnych Programów Usamodzielnienia; kontraktów socjalnych; programów integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych: Programów Aktywności Lokalnej. W ramach zadania opracowane będą indywidualne ścieżki reintegracji stosownie do potrzeb uczestnika, analizowane co 3 miesiące. Planuje się, że:
- produkty wytworzone w ramach realizacji tego zadania: liczba godzin z odbytych zajęć, spotkań, szkoleń, wyroby wykonane przez uczestników, chęć organizowania się w grupy wsparcia lub samopomocowe uczestników z określonych środowisk zagrożenia wykluczeniem społecznym.
- inne produkty wynikające z potrzeb uczestników i realizacji indywidualnej ścieżki reintegracji. Rodzaje szkoleń będą zaplanowane w czasie ustalania ścieżek reintegracji i będą uwzględniać indywidualne potrzeby uczestników.
- wybierzemy zleceniobiorców, podwykonawców mających doświadczenie z w/w tematów w celu uzyskania jak najlepszych efektów, ich osiągnięcie będzie w dużym stopniu zależało od aktywności uczestników projektu.
- w ramach zadania „praca socjalna” dzięki projektowi został spełniony wymóg zatrudnienia doradcy ds. osób niepełnosprawnych – 1 etat. Doradca będzie miał za zadanie podpisywać umowy
z osobami niepełnosprawnymi biorącymi udział w projekcie, prowadzić indywidualną ścieżkę reintegracji uczestników zaliczanych do grupy osób niepełnosprawnych, udzielać porad. Produktem będzie lista płac, liczba udzielonych porad, lista obecności, liczba zawartych umów. Dzięki środkom EFS pracownik socjalny otrzymał zatrudnienie w PCPR będąc wsparciem w realizacji zadań ustawowych.
- w ramach zadania „zasiłki i pomoc w naturze” - świadczenia zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, wkład własny JST.
4. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zielonej Górze.
Tytuł projektu – Działania na rzecz integracji społecznej mieszkańców powiatu zielonogórskiego.
Okres realizacji projektu – 01.01.2011 – 31.12.2013
Obszar realizacji projektu – Powiat zielonogórski
Cele projektu – Celem głównym projektu jest podniesienie statusu społecznego klientów PCPR powiatu zielonogórskiego w latach 2011-2013
Liczba uczestników 450 osób
Kwota dofinansowania 1 893 207,82
Grupy docelowe:
Projektem zostały objęte osoby, które są uprawnione do otrzymania świadczeń i są lub mogą być klientami PCPR oraz wyrażają zgodę na współpracę. Podstawą ilości uczestników z poszczególnych grup jest przeprowadzone rozeznanie oraz wytyczne z zasad naboru wniosków. Na podstawie wyliczeń dokonanych w dniu 8 marca 2011 roku o godzinie 8.00 klientami PCPR w poszczególnych działach jest następująca ilość osób:
Zadania:
- W ramach zadania „aktywna integracja”, rozwój formy aktywnej integracji realizowany będzie w oparciu o narzędzia takie jak: kontrakt socjalny, program aktywności lokalnej i program integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podstawą jest indywidualna "ścieżka reintegracji" opracowana w oparciu o Instrumenty Aktywnej Integracji które dotyczą: 1) aktywizacji zawodowej, 2) aktywizacji edukacyjnej, 3) aktywizacji zdrowotnej, 4) aktywizacji społecznej oraz dodatkowe wsparcie jak sfinansowanie kosztów: dojazdów związanych z uczestnictwem w zajęciach, wyżywienia, opieki nad osobą zależną w tym dzieckiem, ubezpieczenia zdrowotnego itp. .
Podjęte działania:
kontrakty socjalne - jako programy usamodzielnień (dla ok.15 osób rocznie), opracowane na podstawie indywidualnych potrzeb UP w wyniku rozmów - ścieżka reintegracji - realizacja co najmniej 3 (z 4 możliwych) instrumentów aktywnej integracji (I A I) udokumentowana na karcie uczestnika.
Program integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych (dla ok.35 osób rocznie), (dotyczy ON ich opiekunów i otoczenia) opracowanie indywidualnej "ścieżki reintegracji" obejmującej co najmniej jedno z 4 zadanie z instrumentów Aktywnej Integracji oraz działania o charakterze środowiskowym.
Program Aktywności Lokalnej realizować będzie 100 osób rocznie w tym ON i otoczenie ON oraz opiekunowie ON, osoby usamodzielniane - przebywających w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych, osoby z rodzin zastępczych i ich otoczenia, rodzice biologiczni oraz ich otoczenie i członkowie rodzin zastępczych. Każdy z uczestników PAL będzie korzystał z co najmniej:
- instrumentu aktywnej integracji (z obowiązkowo zastosowanych 4 instrumentów) oraz działaniach o charakterze środowiskowym. Wytworzone produkty w ramach realizacji projektu: rocznie 150 przygotowanych kart uczestnika projektu (łącznie 450 umów), rocznie 300 wydanych zaświadczeń o ukończeniu szkoleń, zajęć itp. (łącznie 900 zaświadczeń wydanych w ramach projektu),
- w ramach zadania „praca socjalna” nastąpi kontynuacja zatrudnienia pracownika socjalnego:
- w 2011 r. 1 osoba umowa o pracę na pełen etat i jednorazowa nagroda,
- w 2012r 1 osoba umowa o pracę na 3/4 etatu + jednorazowa nagroda. W ramach swoich obowiązków będzie on nadal zajmował się uczestnikami projektów z lat ubiegłych oraz bieżącymi-praca socjalna, rekrutacja, bieżący monitoring realizacji poszczególnych etapów, pomoc uczestnikom projektu w bieżących problemach. Nadal będzie też świadczył pracę socjalną na rzecz innych klientów ośrodka, współpracował z pozostałymi pracownikami socjalnymi oraz asystentem rodzinnym i innymi realizatorami projektu. Przewiduje się jednorazowe nagrody dla 2 pozostałych prac. soc., którzy w ramach dodatkowych obowiązków będą zawierać KS i pomagać w realizacji zadania prac. z projektu.
- w ramach zadania „praca socjalna” zostaną objęci wszyscy uczestnicy projektu, poprzez zatrudnionego pracownika socjalnego do pracy z osobami niepełnosprawnymi i rodzinami zastępczymi oraz przez pracowników socjalnych PCPR w ramach dodatkowych zadań, jak również członków stowarzyszeń realizujących pracę socjalną na podstawie umów cywilno - prawnych. Zabezpieczamy środki na koszty dojazdu do uczestników projektu.
Dla zabezpieczenia dokumentów uczestników projektu opracowanych podczas pracy socjalnej niezbędne jest zakupienie w 2011 roku 2 nadstawek metalowych na wcześniej zakupione szafy, kontenera z szufladami i szafki a do kontaktu podczas pracy w terenie telefonu komórkowego na kartę.
W 2012 roku zakupimy w miarę posiadanych środków półki i krzesło dla osób niepełnosprawnych oraz drukarkę do laptopa, którą będzie można wykorzystać podczas przeprowadzanego wywiadu w miejscu zamieszkania beneficjenta. W 2013 roku zakup szafy metalowej z nadstawką na dokumenty uczestników projektu.
- W ramach zadania „zasiłki i pomoc w naturze” jako wkład własny zgodnie z przepisami prawa: wypłata świadczeń na naukę dla młodzieży usamodzielnianej, wypłata pomocy rodzinie zastępczej , świadczenia pieniężne na usamodzielnienie - świadczenia na uczestnika projektu - wkład JST, dofinansowanie ON do turnusu rehabilitacyjnego z PFRON.
- w ramach zadania „działania o charakterze środowiskowym” spotkania środowiskowe dla uczestników projektu zorganizowane będą na terenie województwa lubuskiego w tym również na terenie powiatu, umożliwiając łatwość dojazdu uczestnikom projektu. Zamierzamy zorganizować po 3 spotkania rocznie dla rodzin zastępczych i po 1 spotkaniu rocznie dla rodzin z osobą niepełnosprawną. Koszty spotkań obejmują wynajem pomieszczeń, dojazd uczestników, poczęstunek, wynagrodzenie prowadzących zajęcia z zakresu wymiany doświadczeń i integracji środowisk mających podobne problemy. Uczestniczyć w działaniach środowiskowych mogą osoby niespełniające kryteriów rozumiane jako otoczenia osób wykluczonych społecznie. Terminy realizacji spotkań do uzgodnienia w okresie od II do IV kwartału każdego roku.
Komentarze opinie