Michelin opracował koło zbudowane z włókien szklanych i termoutwardzalnej żywicy. W zależności od obciążenia koła znajduje się w nim od trzech do dziesięciu warstw tych materiałów. Prototypowe koło ma 115 pierścieni o wysokości 90 mm, a przy obciążeniu 340 kg ich deformacja wynosi 20 mm.
Jak zapewnia fizyk Antoni Delfino, twórca tego projektu opracowaliśmy już technologię produkcji elementów z kompozytu. Produkcja opony będzie trwała dłużej o około 10%, a cena będzie niższa o około 25%. Masa takiej opony będzie identyczna jak w obecnych. Testy opon trwają, a pierwsze opony dla skuterów pojawią się na rynku za pięć lat. Dla samochodów osobowych okres oczekiwania będzie wynosił od 10 do 15 lat.
Dzięki małym odkształceniom kompozytu taka opona będzie tak trwała jak cały samochód, - przekonuje Defino. Jedynym problemem takiego koła będzie wymiana bieżnika, który musi bardzo dobrze przylegać do pierścieni. Jego konstrukcja i skład gumy nie różni się niczym od bieżników powszechnie stosowanych opon.
Komentarze opinie