Š Mercedes-Benz
Dziesięć lat temu firma Mercedes-Benz zaprezentowała po raz pierwszy samochód dostawczy o nazwie Sprinter. Z liczbą sprzedanych egzemplarzy przekraczającą 1,2 mln, Sprinter osiągnął pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w swojej klasie. Można go spotkać na drogach ponad stu krajów Europy i świata. Pojazd ten jest laureatem wielu nagród, a jego konstrukcja pozostaje w zgodzie z najnowszą myślą techniczną dzięki ciągłym procesom rozwojowym. Na potwierdzenie tego faktu, warto przytoczyć rekordową produkcję Sprintera z 2004 r., kiedy to osiągnięto poziom 140 041 sztuk, oraz wręcz legendarną reputację Sprintera - w Niemczech, segment rynku obejmujący pojazdy użytkowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony określa się potocznie jako klasę Sprinter.
Aktualizacje w modelu Sprinter z roku 2005 polegają nie tylko na zmianach w wyglądzie, ale także na ulepszeniach technicznych, obejmujących silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa w technologii Common Rail (CDI), dźwignię zmiany biegów typu joystick umieszczoną w konsoli środkowej, wyposażenie dodatkowe w postaci Sprintshift, zautomatyzowanej 6-biegowej skrzyni biegów, lub w pełni automatycznej skrzyni biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Oferta wyposażenia obejmuje również stały bądź załączany napęd na cztery koła, a także napęd elektryczny, na gaz ziemny lub gaz LPG.
Mercedes Sprinter napędzany za pomocą ogniwa paliwowego, który rozpoczął testy praktyczne w usługach kurierskich w lecie 2001, stanowi koncepcję napędu całkowicie różną od systemów tradycyjnych. Model prototypowy wyposażono w napęd na przednie koła. Jako paliwo wykorzystano płynny wodór. Ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną i zasila silnik elektryczny o mocy 55kW. Sprinter z ogniwem paliwowym osiąga prędkość maksymalną 120 km/h i posiada zasięg 150 km z pełnym zbiornikiem. Jedynym gazem wydechowym jest nieszkodliwa para wodna.
Sprinter z napędem hybrydowym, przedstawiony podczas Salonu Pojazdów Użytkowych w 2004 r., jest coraz bliżej seryjnej produkcji. W aucie tym silnik elektryczny o mocy 70kW został zintegrowany z jednostką napędową pomiędzy skrzynią biegów a sprzęgłem. Czerpie on energię z baterii niklowo-wodorkowej o pojemności 14 kWh, która ładuje się podczas jazdy wykorzystując energię wytworzoną podczas hamowania lub jazdy w dół wzniesienia. Baterie można też podładować np. w nocy, korzystając z zewnętrznego źródła prądu. Zasięg pojazdu z użyciem wyłącznie bezemisyjnego napędu elektrycznego wynosi maksymalnie 30 km. Sprinter z napędem hybrydowym zostanie poddany próbom z udziałem klientów w roku 2005.
Komentarze opinie