Mercedes opublikował pierwsze informacje na temat nowego modelu klasy SUV oznaczonego symbolem GL. Nie jest to jednak następca produkowanej od 26 lat klasy G, gdyż producent potwierdził oficjalnie, że jego produkcja będzie kontynuowana w zakładach firmy Magna Steyr w austriackim mieście Graz. Model GL odziedziczył płytę podłogową z Modelu ML, ale jest od niego dłuższy aż o 308 mm - w sumie 5 088 mm. Pozostałe wymiary prezentują się następująco - szerokość 1 920 mm, wysokość 1 840 mm, a rozstaw osi 3 075 mm. Imponujące wymiary nie przeszkodziły jednak w uzyskaniu korzystnego - jak na samochody terenowe - współczynnika oporu powietrza (0.37 Cx).
W obszernym wnętrzu znalazło się siedem foteli, a producent zwraca dodatkowo uwagę, że trzeci rząd również jest pełnowartościowy pod względem ilości miejsca. Odległość oparć od drugiego rzędu wynosi 815 mm, a na wysokości głowy wartość ta wzrasta do 979 mm. W sytuacji, gdy samochodem podróżuje tylko 5-ciu pasażerów, tylne indywidualne fotele można elektronicznie złożyć za pomocą jednego przycisku, dzięki czemu powstaje potężny bagażnik o poj. 1 240 litrów i idealnie płaska podłoga. Po złożeniu środkowej kanapy powierzchnia rośnie do 2 300 litrów i można w niej przewozić przedmioty o maksymalnej długości 2 128 mm.
Samochód będzie oferowany z czterema silnikami: dwoma benzynowymi oraz dwoma wysokoprężnymi wyposażonymi w filtr cząstek stałych. Mniejsza jednostka benzynowa - nowość w gamie Mercedesa - będzie miała poj. 4.6 litra (oznaczenie 450) i moc 340 KM. Druga o poj. 5.5 litra (500) i mocy 388 KM (530 Nm) zadebiutowała w najnowszej edycji klasy S. Również oba diesle są już montowane w osobowych modelach Mercedesa. Pierwsza z nich, jako jedyna z gamy, ma tylko sześć cylindrów - poj. 3 litrów (320 CDI) i moc 224 KM (415 Nm), natomiast druga o poj. 4 litrów (420 CDI) dysponuje mocą 306 KM (700 Nm; w klasie E 314 KM i 730 Nm). Wszystkie wersje silnikowe będą standardowo oferowane z siedmiostopniową przekładnią 7G-TRONIC z systemem DIRECT SELECT (elektroniczna zmiana przełożeń za pomocą dźwigni przy kierownicy). Każda z jednostek napędowych spełnia oczywiście normę EURO 4. Źródła ze Stutgardu podają, że planowane jest także wypuszczenie wersji GL63 AMG z silnikiem o poj. 6.3 litra i mocy 510 KM, który zadebiutował we Frankfurcie w klasie R. Być może już pod koniec 2007 roku powstanie wersja hybrydowa tego pojazdu.
Mercedes GL jest doskonale przygotowany do jazdy w terenie. Posiada centralną i tylną blokadę mechanizmu różnicowego, system kontroli prędkości zjazdu ze wzniesień (DSR - Downhill Speed Regulation) oraz asystent ruszania pod górę, a także specjalny ABS przystosowany do jazdy w terenie (Off-Road ABS). Napęd na 4 koła może być przekazywany za pomocą dwóch przełożeń (system Off-Road Pro). Jeździe w terenie sprzyja również pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC (standard) połączone z układem adaptacyjnego tłumienia drgań (ADS - Adaptive Damping System). Zawieszenie umożliwia uniesienie auta do 307 mm, co pozwala na pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości 600 mm.
W samochodzie znalazł się także zaawansowany system TSA (Trailer Stability Assist), współpracujący z ESP (Electronic Stability Program), który wykrywa kołysanie ciągniętej przyczepy. Jeżeli specjalne czujniki przeanalizują dane i stwierdzą, że sytuacja jest poważna, komputer uruchamia tylne hamulce w zależności od potrzeb, podczas gdy w tym samym czasie pneumatyczne zawieszenie dostosowuje się do nowych warunków. Jeżeli przyczepa zachowuje się bardzo niestabilnie, to system TSA przyhamuje wszystkie koła i zaczyna ingerować w pracę silnika.
Model GL korzysta ze wszystkich nowinek technicznych z zakresu bezpieczeństwa, jakimi "dysponuje" Mercedes. W każdym aucie montowane są dwupoziomowe, czołowe poduszki powietrzne, boczne poduszki dla pasażerów pierwszego i drugiego (opcja) rzędu siedzeń oraz kurtyny powietrzne, ciągnące się od słupka A do D, czyli także dla trzeciego rzędu foteli. Przednie i tylne (2 rząd) pasy bezpieczeństwa posiadają pirotechniczne napinacze. Ponadto występują aktywne zagłówki dla kierowcy i pasażera (NECK-PRO) oraz znany z klasy S system PRE-SAFE (przewiduje zagrożenie i prewerencyjnie przygotowuje do wypadków pasażerów i pojazd, np. napina pasy i zamyka okno dachowe). Wszystkie elektroniczne systemy, wpływające na bezpieczeństwo czynne (np. ABS), są w tym przypadku oczywistym wyposażeniem. Wśród bardzo bogatego wyposażenia standardowego odpowiadającego za komfort podróżowania, należy wskazać na szklane okno dachowe umieszczone na stałe nad dwoma tylnymi fotelami.
Samochód zostanie zaprezentowany w Detroit na North American International Auto Show (NAIAS) w styczniu 2006 roku. Miejsce debiutu nie jest przypadkowe, ponieważ produkcja auta będzie się odbywać właśnie w USA (Tuscalosa/Alabama), gdzie obecnie montowane są terenowe modele R i ML. Szacowana produkcja ma wynieść 160 000 sztuk rocznie. Za oceanem pojazd trafi do sprzedaży już na wiosnę, a w Europie pojawi się dopiero we wrześniu.
Komentarze opinie