W sektorze ciężarówek Mercedes-Benz wprowadzał nowości we wszystkich segmentach przez cały rok 2005, dzięki czemu firma może zaoferować całkowicie nowy wachlarz modeli. Ciężarówki Mercedes-Benz Atego 2 i Mercedes-Benz Axor 2 zostały wprowadzone na rynek na początku roku. Pojazdy Mercedes-Benz Atego, o masie całkowitej od 6,5 do 15 ton, przeznaczone są głównie dla dystrybucji, lekkiego transportu w budownictwie, usług komunalnych oraz specjalistycznego transportu dalekobieżnego. Ciężarówki Mercedes-Benz Axor, w znacznie rozszerzonej gamie modeli o wadze od 18 ton, mają dużo szersze zastosowania niż poprzednia seria, w której dostępne były tylko ciągniki siodłowe. Są idealne do transportu na średnie i dalekie odległości, ciężkiej dystrybucji oraz dla sektora budowlanego. Są pojazdem przejściowym pomiędzy serią Atego i Actros.
Nowa technologia BlueTec, stosowana w silnikach Diesla, umożliwiająca spełnienie norm emisji spalin Euro 4 i Euro 5, mimo iż będą one obowiązywać, odpowiednio, dopiero od 2006 i jesieni 2009 r., była stopniowo wprowadzana od początku 2005 r. w ciężarówkach Mercedes-Benz Actros, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Ta nowa technologia łączy korzyści ekonomiczne z ochroną środowiska w zakresie dotychczas niespotykanym. W roku 2005 do klientów na całym świecie trafiło około 5 tys. ciężarówek Actros, wyposażonych w nową technologię. 98% spośród nich posiadało już wersję BlueTec 5.
Na Międzynarodowym Salonie Pojazdów Użytkowych w Amsterdamie DaimlerChrysler przedstawił rodzinę pojazdów reprezentujących rozwiązania transportowe dostosowane do wymagań poszczególnych branż: dystrybucji, transportu międzynarodowego oraz sektora budownictwa. Wiele pojazdów miało swoją premierę podczas tych targów: Mercedes-Benz Vito 4x4 z napędem na cztery koła; nowe pojazdy dla branży budowlanej z rodziny Axor; pojazdy z serii Atego i Axor wyposażone w technologię BlueTec oraz gwiazda wśród ciężarówek przeznaczonych do ciężkiego transportu dalekobieżnego - studyjna ciężarówka Actros Cruiser 1860 LS.
Actros Cruiser 1860 LS - ciężarówka studyjna
Ciężarówka studyjna Actros Cruiser łączy nowatorskie środowisko pracy z przyszłościową technologią produkcji pojazdów. Cechy takie jak bardzo atrakcyjny lakier o aluminiowym połysku (Alu-Beam), podłoga kokpitu wykonana z drewna tekowego, tapicerka wykonana ze skóry i materiału Alcantara oraz nowy projekt kabiny, a także inne elementy miały na celu wywoływać dyskusję wśród klientów odwiedzających stoisko Mercedes-Benz. Ciągnik siodłowy Actros 1860 LS, na bazie którego stworzono studyjną ciężarówkę, jest także nowy. Jest dostępny na rynku od listopada 2005 r. Napędzany jest ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 440kW (600 KM), wyposażonym w technologię BlueTec 5. W ramach wyposażenia standardowego ma montowaną skrzynię biegów Mercedes Power-Shift.
Premiera: nowa generacja przekładni Mercedes Power-Shift
Actros Cruiser, prezentowany podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych (RAI) w Amsterdamie, daje także możliwość zapoznania się z nowym rodzajem przekładni, jakie w przyszłości będą montowane w ciężarówkach Mercedes-Benz. Mercedes Power-Shift - tak nazwano nową generację zautomatyzowanych przekładni. Charakteryzuje je wyjątkowo niska waga, wysoka wytrzymałość oraz bardzo przyjazna obsługa. Inteligentny system sterowania silnikiem, przekładnią i sprzęgłem zastępuje poprzednio stosowany synchronizator skrzyni biegów. Nowa przekładnia jest standardowym wyposażeniem w modelu Mercedes-Benz Actros 1860 LS, a w przyszłości będzie dostępna jako opcjonalne wyposażenie w ciężarówkach Actros o mocy silnika od 335kW (456 KM) wzwyż. W roku 2006 przekładnia ta będzie montowana także w pojazdach o niższych mocach silnika.
Premiera: Mercedes-Benz Vito 4x4 i Viano 4MATIC, z napędem na obydwie osie
Nowe Vito 4x4 i Viano 4MATIC, z napędem na obie osie, łączą użyteczność, dobre osiągi i zwinność kompaktowego samochodu dostawczego z właściwościami jezdnymi spotykanymi w samochodach terenowych. Zostały wyposażone w stały napęd na cztery koła, który przekazuje moment obrotowy na przednią i tylną oś w proporcji 35:65 podczas normalnej jazdy na powierzchniach zapewniających dobrą przyczepność. Jedną z cech szczególnie wyróżniających te pojazdy jest brak blokad mechanizmów różnicowych. Zamiast tego zastosowany jest elektroniczny system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji 4ETS, który okazał się już bardzo skuteczny, np. w samochodach Mercedes-Benz Klasy M.
Mercedes-Benz Vito 4x4 dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych: Vito 111 CDI (80kW/109 KM) oraz Vito 115 CDI (110kW/150 KM), a Viano jako CDI 2.2 i CDI 2.0. Wszystkie wersje posiadają filtr cząstek stałych oraz spełniają normy emisji spalin Euro 4 lub EU 4/III.
Premiera: Mercedes-Benz Sprinter z napędem hybrydowym
Sprinter z napędem hybrydowym przechodzi wciąż testy eksploatacyjne u potencjalnych odbiorców w USA. Jego wprowadzenie na rynek staje się coraz bardziej aktualne z uwagi na wysokie ceny paliw oraz dyskusję dotyczącą kontroli emisji cząstek stałych. W hybrydowym Sprinterze elektryczny silnik został zamontowany pomiędzy przekładnią a sprzęgłem. Jest zasilany z akumulatora niklowo-wodorkowego, jednocześnie działając jak prądnica i doładowując akumulator energią wytworzoną podczas hamowania lub zjeżdżania w dół po mocno nachylonych drogach. Sprinter o napędzie hybrydowym może pracować w trybie elektrycznym, bardzo cichym i niegenerującym spalin, podczas jazdy w centrach miast i innych obszarach, gdzie konieczna jest niska emisja spalin. Dzięki dodatkowemu silnikowi spalinowemu nowy Sprinter nie ma ograniczeń zasięgu. W zależności od rodzaju jazdy zużycie oleju napędowego jest zredukowane o 10% do 20%.
Komentarze opinie