Reklama

Man-y Lion"s City dla Zielonej Góry

23/03/2006 23:50
Pod koniec stycznia do MZK Zielona Góra trafiła ostatnia partia dwunastometrowych autobusów MAN Lion’s City. Na przełomie roku do stolicy województwa lubuskiego trafiło łącznie 15 pojazdów.

Kliknij, aby powiększyćZakup autobusów jest częścią realizacji programu "Poprawa jakości i konkurencyjności transportu miejskiego w Zielonej Górze", dofinansowanego z funduszy unijnych w ramach programu ZPORR 1.1.2. Łączna wartość kontraktu wyniosła blisko 10,5 miliona złotych netto. 75% tej kwoty dotuje Unia Europejska. Obok zakupu autobusów w ramach programu wybudowano Centrum Obsługi Pasażera oraz wyremontowano zajezdniową stację paliw i myjnię. Do końca bieżącego roku zostanie jeszcze uruchomiona dynamiczna informacja pasażerska oraz system monitoringu wizyjnego we wszystkich autobusach.

W dostarczonej partii, część pojazdów napędzana jest leżącym, siedmiolitrowym silnikiem z zasilaniem common-rail D0836 LUH o mocy 280 KM. W pozostałych zamontowano silnik dwunstolitrowy D2866 LUH o mocy 260 KM. Obydwie jednostki spełniają normę czystości spalin Euro-3. Współpracują one z czterobiegową skrzynią biegów Voith DIWA D854.5 lub pięciobiegową ZF 5HP-592. Autobusy dla Zielonej Góry wyróżniają się niezwykle bogatym wyposażeniem wnętrza, w skład którego wchodzi :
a) komputer pokładowy SRG-3000 mieleckiej firmy R&G, współpracujący z diodowymi tablicami kierunkowymi i z kasownikami KRG-6B, które umożliwiają także obsługę bezstykowego biletu elektronicznego w standardzie Myfire;
b) mobilny automat biletowy Elgeba, pozwalający pasażerowi na samodzielny zakup biletu wewnątrz pojazdu;
c) system monitoringu wnętrza dostarczony przez firmę VCS, w skład którego wchodzą 3 kamery i cyfrowy rejestrator obrazu. System jednoznacznie określa miejsce zapisu obrazu na podstawie danych pobranych z komputera pokładowego;
d) klimatyzację miejsca kierowcy.

Kliknij, aby powiększyćPonadto w autobusie, wzorem pozostałych eksploatowanych przez zielonogórskie MZK zastosowano zewnętrzne przyłącze sprężonego powietrza. Tym samym po uruchomieniu silnika, autobus jest gotowy do natychmiastowego wyjazdu na trasę, bez konieczności kilkuminutowej pracy na biegu jałowym, aż do osiągnięcia w układzie pneumatycznym ciśnienia roboczego. Ma to szczególne znaczenie podczas porannego szczytu wyjazdów z zajezdni i wpływa na znaczne ograniczenie emisji spalin.

Współpraca MZK Zielona Góra z polskim przedstawicielstwem MAN-a datuje się od 2001 r, kiedy to zakupiono pierwsze egzemplarze autobusów serii NL-222. Łącznie na 77 eksploatowanych autobusów, 27 pochodzi z zakładów w Sadach. Obok zakupu nowych autobusów, MZK Zielona Góra kupuje także za pośrednictwem MAN-Star Truck autobusy używane. W 2005 roku do Zielonej Góry trafiły dwa niskopodłogowe midibusy Neoplan N-4011.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do