Lexus IS jest najnowszą propozycją japońskiego koncernu na polskim rynku. Samochód klasyfikowany w klasie wyższej średniej będzie konkurował głownie z niemieckimi autami, takimi jak BMW serii 3, czy Audi A4. Zaawansowanie technicznie pojazd ma dużą szansę na odniesienie większego sukcesu niż poprzednik, tym bardziej, że Lexus zapowiada rozwój sieci dilerskiej w naszym kraju.
Nowy model jest o 175 mm dłuższy i o 75 mm szerszy od poprzednika. Rozstaw kół przednich zwiększono o 40 mm, natomiast kół tylnych - o 60 mm. W porównaniu z poprzednią generacją modelu, nadwozie ma o 20% większą sztywność skrętną. Dzięki wykonaniu pokrywy komory silnika, elementów zawieszenia oraz podzespołów silnika ze stopów aluminium, zmniejszono masę nieresorowaną oraz moment bezwładności samochodu wokół osi pionowej. Współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,27 Cx, sprawia że IS jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów w segmencie.
Najnowszy Lexus IS dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych - benzynowej (IS 250) i wysokoprężnej (IS 220). Silnik benzynowy o poj. 2.5 litra (V6), z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwija moc 208 KM i 252 Nm. Jednostka wysokoprężna o poj. 2.2 litra i mocy 177 KM (400 Nm), montowana jest również w modelach Toyoty (produkowana w Polsce). Montaż diesla w Lexusie IS to pierwszy taki przy przypadek w historii tej firmy. Napęd przenoszony na tylną oś może być przekazywany za pomocą dwóch przekładni o 6-ciu przełożeniach - manualnej lub automatycznej z trybem sekwencyjnym i łopatkami umieszczonymi na kole kierownicy (tylko z silnikiem benzynowym - dopłata 7 230 zł). Sportowe aspiracje modelu podkreślają dobre osiągi. Wersja 250 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy (V max 230 km/h), natomiast odmana 220 D w 8,9 sekundy (Vmax 215 km/h).
Wysoki poziom techniczny Lexusa doskonale odzwierciedla wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Nowy Lexus jest pierwszym modelem w swojej klasie wyposażonym w dwukomorową poduszkę pasażera. Poduszka składa się z dwóch oddzielnych części, pomiędzy którymi znajduje się pionowe zagłębienie, dzięki któremu siła jaka działa na pasażera podczas odpalenia poduszki zostaje przeniesiona na inne części głowy, ramiona i górną część ciała. Takie rozwiązanie zmniejsza ryzyko obrażeń, jakie można odnieść podczas wypadku. Warto podkreślić, że nowy Lexus IS standardowo wyposażony jest w osiem poduszek powietrznych, w skład których wchodzą poduszki czołowe, boczne dla pasażerów przednich foteli, kurtynowe dla dwóch rzędów siedzeń oraz poduszki chroniące kolana kierowcy i pasażera. Te ostatnie również są nowością w tej klasie aut. Boczne poduszki ochraniają nie tylko klatkę piersiową, ale również brzuch i miednicę. W nowym modelu IS znaleźć można również fotele układem WIL drugiej generacji ograniczającym ryzyko obrażeń kręgów szyjnych, jak również Bi-ksenonowe reflektory z systemem oświetlania drogi na zakrętach.
W niektórych wersjach montowany jest system VDIM, który gromadzi dane, pochodzące z czujników rozmieszczonych w strategicznych miejscach pojazdu. Zbierane informacje dotyczą obrotów kół, ciśnienia na hamulcach i ruchu całego nadwozia. Na podstawie tych danych system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) uruchamia - w odpowiednich zakresach - różne układy, odpowiedzialne za stabilność i bezpieczeństwo, do których należą: ABS, EBD, EBA, VSC, ESP oraz EPS (elektryczne wspomaganie kierownicy). Pozwala to osiągnąć optymalną współpracę tych układów, co nie jest możliwe w przypadku, gdyby każdy z nich działa niezależnie.
Kolejną z nowości jest zaawansowany technicznie system PCS (Pre-Crash Safety) ograniczający uszkodzenia pojazdu i obrażenia pasażerów w razie zderzenia. System PCS zawiera czujnik radarowy o kącie detekcji 20 stopni, wykrywający przeszkody znajdujące się w odległości do 150 m przed samochodem (nawet podczas jazdy w zakręcie). Na podstawie uzyskiwanych z licznych czujników informacji o prędkości pojazdu, kącie obrotu kierownicy oraz prędkości odchylania toru jazdy PCS rozpoznaje okoliczności prowadzące do nieuniknionej kolizji. W takiej sytuacji układ likwiduje luz pasów bezpieczeństwa przy przednich siedzeniach, przygotowując również układ wspomagania hamowania awaryjnego EBA do osiągnięcia z chwilą naciśnięcia pedału hamulca maksymalnej skuteczności hamowania.
Bogate wyposażenie z zakresu komfortu, w zależności od wersji, obejmuje m.in.: elektrycznie regulowane i klimatyzowane fotele przednie, elektryczną regulację szyb, lusterek i położenia kierownicy, aktywny tempomat, asystent parkowania z monitorem Bluetooth, dwustrefową klimatyzację, czy system "inteligentnego kluczyka".
Znamienną cechą modeli marki Lexus jest stosowanie wysokiej klasy zestawów audio Hi-Fi. Model IS standardowo wyposażony jest w zestaw audio z 6-płytowym odtwarzaczem CD i MP3 wbudowanym w deskę rozdzielczą i przyciskami sterowania umieszczonymi w kierownicy. W samochodzie znajduje się 13 głośników, łącznie z wąskim głośnikiem niskotonowym w tylnej półce. We wszystkich drzwiach umieszczono głośniki nisko- średnio- i wysokotonowe. W wyższych standardach oferowany jest także zestaw Mark Levinson Premium Surround System współpracujący z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym Electro Multi Visio. Kluczowym elementem zestawu Mark Levinson Surround System jest 14 głośników. W zestawie znajdują się głośniki wysokotonowe 25 mm, średniotonowe: pięć o średnicy 65 mm i dwa o średnicy 100 mm, dwa głośniki niskotonowe 160 mm oraz głośnik niskotonowy 200 mm (subwoofer).
Ceny rozpoczynają się od 131 400 zł, co biorąc pod uwagę bogate wyposażenie standardowe jest dość konkurencyjną ofertą.
Komentarze opinie