Swobodny przepływ towarów i usług pomiędzy państwami członkowskimi UE umożliwił m.in. tzw. cross-border leasing (CBL), czyli świadczenie usług leasingu transgranicznego. W artykule omówiono ogólne zagadnienia z zakresu podatku od towarów i usług związane z tymi transakcjami na przykładzie CBL nowych samochodów osobowych, przy uwzględnieniu przepisów prawa UE oraz przepisów dotyczących podatku od wartości dodanej obowiązujących w Niemczech.
Ustawa z 11.3.2005 r. o podatku od towarów i usług (dalej: VAT-u) dostosowała polskie regulacje prawne w zakresie tego podatku do przepisów prawa UE i stworzyła - wraz z innymi aktami prawnymi - podwaliny dla powstania wspólnego rynku umożliwiającego swobodny przepływ towarów i usług między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi. Wprowadziła ona wiele zmian w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego przed 1.5.2004 r. m.in. tzw. wzór Lisaka (art. 86 ust. 3 w zw. z ust. 7 VAT-u), który w odniesieniu do samochodów osobowych użytkowanych przez przedsiębiorców m.in. na podstawie umowy leasingu, a jednocześnie niespełniających określonych parametrów w zakresie ładowności, ograniczał odliczenie VAT naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z umowy leasingu, udokumentowanych fakturą, tylko do 50% jego kwoty, jednak nie więcej jednak niż 5 000 PLN. Dał on się we znaki m.in. przedsiębiorcom, którzy są leasingobiorcami samochodów osobowych niespełniających wymogów powyższego wzoru. Od 22.8.2005 r. obowiązuje nowa zasada odliczania VAT naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z umowy leasingu samochodu osobowego.
Komentarze opinie