Reklama

Kwietniowy ranking marek na rynkach Europy Zachodniej

18/05/2005 15:10

Według raportu opublikowanego przez stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA, w pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku sprzedano w krajach Europy Zachodniej 5 110 117 nowych samochodów osobowych, czyli o 1,5 mniej niż rok wcześniej. W kwietniu sprzedaż ukształtowała się na poziomie 1 291 682 sztuk, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu z analogicznym miesiacem roku ubiegłego.

Niezmiennie największą popularnością wśród kupujących cieszy się marka Renault. Na samochody tego producenta zdecydowało się w tym roku 518 554 nabywców, o 1,5% mniej niż rok wcześniej. Wynik sprzedaży w kwietniu to 137 141 sztuk, o zaledwie o 9 sztuk mniej niż w kwietniu 2004 roku. W ciągu 12-tu miesięcy udział tej firmy w rynku zmniejszył się o 0,1%, do 10,1%.

Na drugim miejscu znajduje się Opel, którego sumaryczny wynik sprzedaży wyniósł na koniec kwietnia 473 558 sztuk, tj. o 2,9% więcej niż w roku ubiegłym. Czwarty miesiąc okazał się dla niemieckiego producenta szczególnie udany - 119 609 sprzedanych aut oznacza wzrost o 7,7%. Lepsze rezultaty pozwoliły zwiększyć udział marki w rynku z 8,9 do 9,3%.

Trzecia pozycja należy do Volkswagena. Gorsze wyniki sprzedaży w kwietniu - 126 042 sztuki (spadek o 2%) w dużym stopniu przyczyniły się do spadku sumarycznego wyniku tegorocznej sprzedaży o 5% (469 042 sztuki). Taki stan rzeczy spowodował utratę udziału w rynku z 9,5 do 9,2%.

Czwartą lokatę okupuje Ford, ale jego sprzedaż wyraźnie spada. W kwietniu samochody tej marki kupiło 101 314 osób (-7,4%), a łącznie w pierwszych czterech miesiącach roku - 443 806 klientów odwiedzających salony Forda (-5,6%). Gorsze rezultaty przeniosły się bezpośrednio na udział w rynku tej marki, który spadł z 9,1 do 8,7%.

Już od dłuższego czasu na piątym i szóstym miejscu plasują się dwaj przedstawiciele francuskiego koncernu PSA - Peugeot i Citroen. Ich sprzedaż wyniosła odpowiednio: 390 710 sztuk (-6,3%) i 331 409 sztuk (-1,5%), przy następujących udziałach w rynku: 7,6 i 6,5%. Należy dodać, że Citroen zachował udział w rynku z poprzedniego roku, natomiast Peugeot stracił 0,4% (8% rok wcześniej). Sprzedaż kwietniowa ukształtowała się w podobny sposób, jak skumulowana, z tym że Peugeot wykazał spadek sprzedaży (96 013 aut, -5,4%), a Citroen - wzrost (81 668 aut, +2,(%).

Zajmująca siódme miejsce Toyota (wraz z Lexusem), dzięki dobrym wynikom w kwietniu (66 775 sztuk,wzrost o 4,7%) zmniejszyła straty z ubiegłego miesiąca (w marcu -1,6%) do zaledwie 0,1%.W sumie decyzję o zakupie samochodu japońskiego producenta podjęło 276 128 osób, o 289 mniej niż w roku ubiegłym. Gorsze wyniki pozostałych firm z czołówki pozwoliły Toyocie na minimalne zwiększenie udziału w rynku - z 5,3 do 5,4%.

Na ósmej pozycji znajduje się Fiat, który zarówno w zestawieniu rocznym (253 386 sztuk), jak i kwietniowym (60 571 sztuk), odnotował najwyższe - spośród marek pierwszej dziesiątki - spadki sprzedaży, odpowiednio: o 16,9 i 16,6%. Również spadek udziału w rynku jest w przypadku włoskiego koncernu wyraźnie widoczny: z 8 do 6,9%.

Na dziewiątej lokacie jest Mercedes, wykazujący po czterech miesiącach spadek sprzedaży na poziomie 7,7% (224 429 sztuk). W czwartym miesiącu roku producent uzyskał wynik 61 500 sztuk, tj. o 1,9% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Koncern ze Stuttgartu zmniejszył również swój udział w rynku, z 4,7 na 4,4%.

Pierwszą dziesiątkę - podobnie jak w poprzednim miesiącu - zamyka BMW. Firma z Bawarii szczyci się najwyższym miesięcznym (+23,7%, 56 382 sztuki) i rocznym (+16,5%, 213 037 sztuk) wskaźnikiem wzrostu sprzedaży w kwietniowym zestawieniu. Tak dobre rezultaty pozwoliły na zwiększenie udziału marki w rynku z 3,5 do 4,2%.

Już niemal tradycyjnie największą dynamiką wzrostu sprzedaży wyróżniła się koreańska KIA (+57,6%, 64 571 sztuk). Hyundai z kolei, dzięki bardzo dobrej sprzedaży w kwietniu (27 637 sztuk, +9,1%), zmniejszył stratę z marca (-3,2%) do zaledwie -0,2% (104 533 sztuki). Łącznie obie marki po czterech miesiącach bieżącego roku posiadają 3,3% udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 2,8%. Japońscy producenci również zwiększyli swój udział w rynku, ale tylko o 0,1%, do 13,2%. W bieżącym roku skumulowany wynik sprzedaży aut z Japonii wyniósł 677 475 sztuk. W gronie marek europejskich po raz kolejny pozytywnie wyróżnił się Smart (48 209 sztuk, +31,2%) oraz dwie marki, należące do Volkswagena: Audi (211 004 sztuki) i Skoda (90 968 sztuk) z identycznym wzrostem sprzedaży na poziomie 11,3%.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do