Spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce spowodował, że banki stały się bardziej elastyczne dla klienta. Spadło oprocentowanie, a w niektórych przypadkach zdarzają się nawet promocyjne kredyty o zerowych odsetkach. Skrócił się również czas oczekiwania na decyzję o przyznaniu pożyczki.
Pomimo tego, że sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest trudna, banki otwierają tu kolejne oddziały. 4 kwietnia rozpoczął swoją działalność w Polsce oddział francuskiego Banque PSA Finance, który jest częścią grupy PSA. To samo zrobił związany z Renault RCI Bank Polska. ’Sprzedaż kredytów samochodowych ściśle wiąże się z wynikami koncernów motoryzacyjnych. Rynek kredytów jest lustrzanym odbiciem rynku motoryzacyjnego w Polsce’ - mówi Andrzej Jakubowski, prezes związanego z General Motors GMAC Bank Polska SA.
Jednak nie na każdy samochód można uzyskać kredyt. Najprościej jest w przypadku nowego pojazdu kupionego w salonie. Jeżeli posiadamy zdolność kredytową - którą bank sam wyliczy na podstawie informacji o naszych dochodach i wydatkach - kredyt dostaniemy prawie na sto procent. Jeżeli spełnimy określone przez bank warunki (zwykle wysokość wkładu własnego), stosowana jest procedura uproszczona, przy której nie trzeba nawet dostarczać zaświadczenia o wysokości zarobków. Znacznie gorzej jest w przypadku aut używanych. Banki najczęściej ustalają górną granicę wieku, do jakiej są w stanie udzielić pożyczki (przeważnie 10 lat). W przypadku starszych aut można zaciągnąć pożyczkę gotówkową na dowolny cel i przeznaczyć ją na samochód, ale jej oprocentowanie jest wyższe niż kredytów na określony cel.
Tematowi kredytów samochodowych został poświęcony w całości dzisiejszy dodatek do Gazety Prawnej - "Pieniądze" i w nim znajdziecie Państwo więcej szczegółowych informacji na ten temat. W odnośniku znajduje się pierwsza cześć tabeli przedstawiającej ofertę kredytową wszystkich banków. Druga część ukaże się w Gazecie Prawnej w przyszłym tygodniu.
Komentarze opinie