Polityka zrównoważonego rozwoju jest polityką obecnego kierownictwa resortu także w odniesieniu do infrastruktury drogowej i kolejowej. Podjęliśmy działania mające na celu zasilenie Krajowego Funduszu Drogowego, aby zrównoważyć ubytek 1 mld zł przekazanego ze środków ma drogownictwo dla kolei. Jesteśmy w przededniu podpisania kolejnej dużej umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na kwotę ponad 200 mln euro, przeznaczonych dla KFD- powiedział podsekretarz stanu Piotr Stomma 27 marca br. podczas I Kongresu Transportu Polskiego, poświęconego procesom inwestycyjnym. Kongres został zorganizowany przez Forum Kolejowe Railway Business Forum oraz Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy. To godny podkreślenia precedens, że środowisko drogowe i kolejowe spotyka się wspólnie na jednym forum dodał Wiceminister.
W swoim wystąpieniu Wiceminister P. Stomma zwrócił uwagę, iż poziom finansowania infrastruktury drogowej w Polsce jest rażąco niski w stosunku do krajów UE15. Kraje europejskie głównie modernizują istniejącą infrastrukturę drogową, poprawiając jej parametry, podczas gdy my musimy dopiero ją tworzyć i rozwijać.
Referaty programowe w trakcie spotkania przedstawili: p.o. Dyrektor Generalny Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek, który omówił bariery w procesach inwestycyjnych na polskich drogach oraz Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Krzysztof Celiński, który zaprezentował plany inwestycji na sieci kolejowej.
Prelegenci wskazywali, że istotnymi barierami utrudniającymi inwestycje drogowe są bariery prawne. Podkreślano potrzebę nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o ochronie środowiska oraz wskazywano na brak danych na temat obszarów Natura 2000. Szczególnie akcentowano, że obowiązujące zbyt długotrwałe i skomplikowane procedury wynikające z ustawy o zamówieniach publicznych w istotny sposób utrudniają przygotowanie i przeprowadzenie całego procesu inwestycyjnego.
Komentarze opinie