Coraz więcej dzieci niechętnie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego w szkołach. Najmłodsi opuszczają lekcje WF-u, często za przyzwoleniem rodziców, większość czasu spędzają przy komputerze lub przed telewizorem. A przecież pozytywnych efektów ruchu na rozwój psychofizyczny dziecka nie da się przecenić. Wydawnictwo Nowa Era podczas serii spotkań z nauczycielami w całej Polsce chce zwrócić uwagę, jak istotne dla rozwoju umysłu najmłodszych są nawet najprostsze ćwiczenia fizyczne. W projekt są zaangażowane Akademie Wychowania Fizycznego. Jedno ze spotkań odbędzie się 4 marca w Gorzowie Wielkopolskim. Poza najnowszą wiedzą na ten temat zostaną zaprezentowane przykłady ciekawych lekcji WF-u w klasach 1–3 szkoły podstawowej.
Dziecko rozpoczynające szkołę podstawową ma coraz mniej czasu na ruch. Chwile, które w przedszkolu wykorzystywało na zabawy ruchowe, teraz musi poświęcić na pracę w klasie, siedząc w ławce. Po szkole z kolei odrabia lekcje, uczestniczy w dodatkowych zajęciach. Aktywność fizyczna schodzi na dalszy plan. To niestety ma bardzo negatywne skutki zdrowotne, a także niekorzystnie wpływa na rozwój umysłowy ucznia.
Fizjologiczna potrzeba ruchu dziecka w pierwszych klasach podstawówki zostaje zahamowana przez przymus siedzenia w ławkach. A przecież ruch w tym okresie rozwoju jest bardzo ważny. Obserwujemy, że nasze dzieci z roku na rok są coraz słabsze i mniej sprawne fizycznie – mówi Anna Karniej, dyrektor wydawniczy Nowej Ery. – Aby rozwój dzieci postępował właściwie – mam na myśli nie tylko sprawność fizyczną, ale przede wszystkim umysłową – należy zadbać o odpowiednią ilość ruchu. Chcemy przekonać nauczycieli, by podczas zajęć poświęcali choć kilka minut na proste ćwiczenia gimnastyczne. Mamy ciekawe propozycje. Chodzi o bardzo proste rozwiązania. Nie wszyscy zdają sobie sprawę na przykład z tego, że nawet przesadzenie dziecka z lewej części sali na prawą wywołuje bardzo pozytywną zmianę aktywności półkul mózgowych. Dziecko, patrząc na tablicę raz z lewej, raz z prawej strony, pobudza do pracy obie części mózgu – przekonuje Anna Karniej.
Ruch, który rozwija umysł
Ruch stymuluje funkcjonowanie mózgu. W czasie ćwiczeń fizycznych tworzą się w mózgu połączenia nerwowe. Dzieci, które nie są na bakier z gimnastyką, chętniej się uczą, łatwiej przyswajają wiedzę, mają mniej problemów z koncentracją. Szkoła podstawowa to nie tylko czas poznawania liter i cyfr, ale okres ogólnego rozwoju dziecka. Należy budzić i pielęgnować ciekawość otaczającego świata na wielu płaszczyznach.
Możliwości jest bardzo wiele. Wydawnictwo Nowa Era oraz zaproszeni eksperci podczas wiosennych spotkań zaprezentują ćwiczenia, które można wykorzystać w pracy z najmłodszymi. Jedną z ciekawszych metod jest „edubal”. To interesujący sposób realizacji zajęć wychowania fizycznego: dzieci uczą się, bawiąc się piłkami, na których znajdują się litery, cyfry i znaki działań matematycznych (+, –, x, :, =). Tworzą wyrazy z umieszczonych na piłce liter, odczytują głośno te wyrazy, mogą zapisać je na kartkach. A wszystko to dzieje się w ruchu – opowiada dr hab. nauk o kulturze fizycznej Andrzej Rokita, prof. nadzw., współautor tej metody. – Dzieci podczas spontanicznej aktywności ruchowej poznają litery, tworzą sylaby, wyrazy, zdania, wykonują działania matematyczne, mogą uczyć się języka angielskiego. Metoda ""edubal"" daje szansę na integrację aktywności ruchowej z umysłową, na doskonalenie umiejętności ruchowych oraz językowych i matematycznych, na doskonalenie zdolności koordynacyjnych (oko – ręka, czy orientacji przestrzennej – niezwykle istotnej w czytaniu i pisaniu). Metoda ""edubal"" jest niezwykle pomocna w pracy z dzieckiem z dysleksją – dodaje.
To tylko jeden z wielu przykładów zajęć, które łączą aktywność ruchową z nauką liter i cyfr. Podczas spotkań organizowanych przez wydawnictwo Nowa Era nauczyciele poznają wiele innych inspirujących metod pracy z dziećmi. Organizatorom zależy na tym, by przekonać i zachęcić nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego do wprowadzenia elementów ruchu do codziennego programu zajęć. Zaproszeni eksperci zaprezentują ciekawe przykłady prostych ćwiczeń, które można wykonać razem z najmłodszymi w trakcie lekcji, na przerwie lub w czasie zajęć WF-u.
Gimnastyka ciała dla umysłu w Gorzowie Wielkopolskim
Spotkanie odbędzie się 4 marca 2013 r. o godz. 15.00 w Zamiejscowym Wydziale Kultury Fizycznej w Gorzowie Wielkopolskim, w centrum konferencyjnym przy Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania, ul. Estkowskiego 13.
Wykład poprowadzą dr Mariola Radzińska, doc. dr Janusz Płaczek, dr Piotr Wójciak, dr Marzena Tomczak.
Doc. dr Janusz Płaczek – nauczyciel akademicki w ZWKF, specjalista metodyki wychowania fizycznego, trener klasy mistrzowskiej z piłki nożnej. Wystąpienie będzie dotyczyło treści, metod i form prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego z dziećmi w wieku 6-10 lat.
Dr Mariola Radzińska - kierownik Zakładu Nauk Humanistycznych i Społecznych ZWKF w Gorzowie Wlkp. Jako wykładowca akademicki prowadzi zajęcia w zakresie pedagogiki szkolnej i sportu. Jest autorką wielu publikacji (w czasopismach naukowych, monografii i skryptu dydaktycznego dla studentów) z antropomotoryki, pedagogiki kultury fizycznej i sportu. Jej zainteresowania naukowe dotyczą ewaluacji jakości kształcenia w szkołach wyższych w zakresie wychowania fizycznego, także oceny kompetencji i przygotowania zawodowego absolwentów w ich miejscu pracy.
Dr Marzena Tomczak - jest psychologiem i pedagogiem, absolwentką UAM w Poznaniu. Pracuje jako wykładowca akademicki w Zamiejscowym Wydziale Kultury Fizycznej w Gorzowie Wlkp. Jest autorką publikacji w czasopismach naukowych oraz monografii, pt. „Patologie współczesnego sportu”. Obecnie zajmuje się zagadnieniem stresu i radzeniem sobie w trudnych sytuacjach, stanem flow, a także psychoterapią systemową. Treści wystąpienia będą dotyczyć roli wychowania fizycznego w rozwoju dziecka, nie tylko w sferze fizycznej, ale także psychicznej i społecznej, w kontekście podstawowych zadań rozwojowych późnego dzieciństwa.
dr Piotr Wójciak - dyrektor Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Gorzowie Wlkp., doradca metodyczny ds. wychowania fizycznego w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Gorzowie Wlkp., nauczyciel dyplomowany.
Komentarze opinie