Reklama

Koncepcyjny Ford Iosis

02/09/2005 08:29
Na salonie we Frankfurcie Ford zaprezentuje prototyp Iosis, którego nazwa zaczerpnięta jest z alchemii i oznacza ostatnie stadium przemiany zwykłego metalu w złoto. W samochodzie połączone zostały wszystkie elementy i założenia, które składają się na nowy język stylistyki Forda, a zarazem jest to auto rozwijające koncepcję przyjętą po raz pierwszy w koncepcyjnym Fordzie SAV, prezentowanym podczas salonu genewskiego.

Ford Iosis jest próbą połączenia czteromiejscowej limuzyny zamkniętej w formie "muskularnego" coupe. Zespół przednich reflektorów obejmuje montowane obrotowo silne diody LED, spełniające funkcję świateł mijania. Światła do jazdy dziennej mają kształt pionowy i oddzielają światła mijania od kierunkowskazów umieszczonych na skraju kloszy. Poniżej zaś umieszczono światła drogowe w postaci aż dziesięciu kolejnych diod LED, które po zaświeceniu wysuwają się z rurek. Do koncepcji tej nawiązuje kształt tylnych świateł - mają one kształt ściętego u góry okręgu. Po ich zewnętrznej stronie umieszczono kierunkowskazy, zaś po wewnętrznej - światła STOP. Obok obowiązkowego trzeciego światła STOP jest jeszcze rząd diod, które automatycznie zwiększają intensywność świecenia w razie złej pogody, a także za każdym razem, gdy kierowca naciska pedał hamulca.

Pod dolnym zderzakiem samochodu zainstalowano kamerę, która wspomaga zamontowane na drzwiach kamery boczne, zastępujące konwencjonalne lusterka boczne. Trzy kamery oraz lusterko wsteczne we wnętrzu dają kierowcy pełny obraz tego, co się dzieje za samochodem. Na uwagę zasługują z pewnością drzwi o konstrukcji obrotowej, zapewniające wygodny dostęp do wnętrza pojazdu. Szukając możliwości maksymalnego obniżenia ciężaru drzwi, zastosowano włókno węglowe, podobne do stosowanego w Formule 1. Drzwi są otwierane za pomocą siłowników, które unoszą je do góry i otwierają na zewnątrz, od słupka przedniego i słupka tylnego. Wyrafinowany system zawiasów sprawia, że otwarte drzwi nie wymagają podparcia. Odpowiednią sztywność strukturalną nadwozia uzyskano "zazębiając" tylne drzwi z górnym przetłoczeniem boku oraz z progiem. Przy okazji utworzono w ten sposób namiastkę słupka środkowego. Tylne drzwi można otworzyć wyłącznie po otwarciu drzwi przednich.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do