Reklama

Koncepcyjna Corsa Hybrid i nie tylko

04/09/2007 21:31
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie Opel prezentuje gamę wyjątkowo ekonomicznych pojazdów charakteryzujących się niskim poziomem emisji spalin. Modele te pokazują, jak będzie wyglądać technologia motoryzacyjna niedalekiej przyszłości: koncepcyjna Corsa Hybrid wykorzystuje innowacyjne technologie, obejmujące prądnicę rozrusznika i samoczynnie włączającą i wyłączającą się automatyczną skrzynię biegów, które mają swój udział w obniżeniu średniego poziomu zużycia paliwa do zaledwie 3,75 litra oleju napędowego na 100 km (99 g CO2/km).
Kliknij, aby powiększyćPodczas wystawy debiutuje także Vectra Flexpower z silnikiem 2.0 turbo wykorzystującym mieszankę bioetanolu i benzyny.

Opel zaproponuje wkrótce nowe wersje ecoFLEX o najniższym poziomie emisji CO2 w swoich liniach modeli. Wersja premierowa - Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX z silnikiem wysokoprężnym o mocy 55 kW/75 KM z filtrem cząstek stałych - debiutuje w Europie podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Ten świetnie wyposażony, pięciodrzwiowy samochód, który można zamawiać już od grudnia, zużywa 4,5 litra oleju napędowego na 100 km w teście MVEG i emituje zaledwie 119 gramów CO2 na kilometr. Wersje ecoFLEX innych modeli z większymi silnikami również będą dostępne pod koniec roku: Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX i Astra 1.3 CDTI ecoFLEX oraz Zafira i Combo CNG ecoFLEX napędzane gazem ziemnym. Obecna gama produktów obrazuje zaangażowanie Opla w redukcję emisji spalin i poziomu zużycia paliwa. Liczne modele Opla rozmieszczone na stoisku prezentacji ecoFLEX podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego emitują poniżej 140 g CO2 na kilometr.

Koncepcyjna Corsa Hybrid - zaledwie 99 gramów CO2 na kilometr
Koncepcyjna Corsa Hybrid, której światowy debiut odbędzie się w przyszłym miesiącu podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, to owoc działań General Motors zmierzających ku ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Koncepcyjna Corsa Hybrid, napędzana systemem hybrydowym GM nowej generacji i silnikiem wysokoprężnym, zużywa zaledwie 3,75 litra oleju napędowego na 100 km i emituje tylko 99 gramów CO2 na kilometr. W Corsie 1.3 CDTI z silnikiem o mocy 55 kW/75 KM oszczędność paliwa jest w dużym stopniu efektem zastosowania opracowanej przez GM technologii rozrusznika w pasie z alternatorem nowej generacji, którą wykorzystano po raz pierwszy w tym samochodzie koncepcyjnym. Corsa Hybrid korzysta z akumulatora litowo-jonowego.

Technologia zastosowana w koncepcyjnej Corsie Hybrid łączy funkcje silnika rozrusznika i prądnicy. Jej wydajny silnik wysokoprężny jest ponadto wyłączany przez system hybrydowy po zatrzymaniu samochodu i ponownie uruchamiany, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Kiedy niezbędna jest dodatkowa moc, np. podczas przyspieszania lub wyprzedzania, silnik zapewnia dodatkowy moment obrotowy. Takie połączenie silnika wysokoprężnego 1.3 i prądnicy elektrycznej przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. Litowo-jonowy akumulator zapewnia niezbędną moc rozrusznika z pasem-alternatorem, zaś sam akumulator jest ładowany przez funkcję hamowania regeneracyjnego: podczas wytracania szybkości dopływ paliwa zostaje odcięty, a energia kinetyczna pojazdu zmienia się w energię elektryczną.

Koncepcyjna Corsa Hybrid ukazuje globalne zaangażowanie GM we wszechstronną, oszczędną i opartą na zaawansowanych technologiach strategię wytwarzania komercyjnie opłacalnych i przyjaznych dla środowiska ciężarówek i samochodów osobowych. Obejmuje to tworzenie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, stałe doskonalenie konwencjonalnych silników spalinowych i skrzyń biegów, przygotowywanie samochodów hybrydowo-elektrycznych i elektrycznych oraz pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Kliknij, aby powiększyćCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX wyznacza początek
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie Opel rozpoczyna najnowszą fazę swojej długoterminowej strategii ekologicznej zwanej ecoFLEX. Obejmuje ona przedstawienie dla każdego modelu wersji ecoFLEX, zapewniającej wyjątkowo niski poziom emisji dwutlenku węgla. Wersje ecoFLEX łączą niski poziom zużycia paliwa i emisji spalin z wyjątkową ekonomią i przyjemnością jazdy. Pierwszy model w tej gamie to Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX, która emituje zaledwie 119 gramów CO2 na kilometr i zużywa średnio tylko 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.

Te doskonałe wyniki są efektem zastosowania najmniejszego na świecie czterocylindrowego turbodoładowanego silnika wysokoprężnego z systemem wtrysku common-rail. Jednostka 1.3 CDTI ECOTEC zdobyła w 2004 roku nadawany przez dziennikarzy z 26 krajów tytuł „Silnika Roku" w kategorii od 1,0 do 1,4 litra pojemności skokowej ze względu na dopracowanie, doskonałe reakcje i ogromną oszczędność. Optymalizacja oprogramowania silnika pomaga tej czterocylindrowej jednostce osiągnąć ograniczenie średniego zużycia paliwa. Wysoki poziom wykorzystania paliwa zapewniany jest przez pięć faz wtrysków paliwa pod ciśnieniem 1400 bar na jeden cykl, czego skutkiem jest wyjątkowo dokładna atomizacja cząstek paliwa w komorach spalania. Maksymalny moment obrotowy 170 Nm dostępny jest już w zakresie 1 750-2 500 obr. na min., zaś maksymalna moc 55 kW/75 KM przy 4 000 obr. na min. Corsa ecoFLEX o zwiększonym przełożeniu osi osiąga prędkość maksymalną 163 km/h i przyspiesza od zera do 100 km/h w 14,5 sekundy. Ten niezwykle oszczędny silnik znajdzie zastosowanie również w Merivie i przestronnej pięciodrzwiowej Astrze.

Napęd na gaz ziemny wykorzystujący technologię monovalentplus
Modele Opla ecoFLEX na gaz ziemny są również wyjątkowo przyjazne dla środowiska. Zafira i Combo CNG (Compressed Natural Gas - sprężony gaz ziemny) niemal nie wytwarzają cząsteczek sadzy, produkują 20 procent mniej dwutlenku węgla niż porównywalne samochody z silnikiem benzynowym i do 80 procent mniej innych szkodliwych substancji. Wyjątkowo niskie koszty eksploatacji obu wariantów CNG także umożliwiają im zakwalifikowanie się do rodziny ecoFLEX. Silnik 1.6 o mocy 69 kW/94 KM niezwykle efektywnie wykorzystuje paliwo, niezależnie od tego, czy jest napędzany gazem ziemnym, biogazem czy dowolną ich mieszanką. Dodatkowo 14-litrowy, rezerwowy zbiornika paliwa zapewnia stałą mobilność na trasach, na których stacje paliwowe nie oferują gazu ziemnego. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa i dużemu zbiornikowi paliwa zasięg całkowity tych modeli wynosi 500 km.

Ogromna wydajność samochodów na gaz ziemny oraz ich wielka codzienna użyteczność są efektem innowacyjnej koncepcji monovalentplus. To dzięki niej Opel stał się pierwszym producentem samochodów, który zdołał wprowadzić do oferty silnik na gaz ziemny, który może być jednocześnie zasilany zwykłą benzyną. Jednostka ta wyposażona jest w specjalne tłoki, zawory i wkładki gniazd zaworów oraz oddzielne wtryski dla gazu i benzyny.

Wersje ecoFLEX pokazują kolory
Opel podkreśla szczególne znaczenie modeli ecoFLEX poprzez dodanie interesujących funkcji i efektowny wygląd. Znakiem firmowym frankfurckich premier jest zewnętrzny lakier „Green spirit". Jasny, turkusowy odcień zastosowany został również w wykończeniu centralnych pasków foteli. Unikalne elementy wszystkich wersji ecoFLEX to logo ecoFLEX z tyłu i zielona część obrotomierza. Ukazuje ona idealny zakres obrotów, w którym w pełni wykorzystywane są funkcje związane z oszczędnością silnika. Kierowca wie, kiedy zmieniać biegi, aby jechać ekonomicznie. Zielone szwy skórzanej kierownicy i dźwigni zmiany biegów oraz zielony schemat na tej ostatniej to detale, których także nie sposób nie zauważyć.

Zastosowanie ekologicznych technologii w całej gamie modeli
Oprócz wersji ecoFLEX Opel oferuje szeroką gamę pojazdów zajmujących w swoich klasach czołowe miejsca pod względem oszczędnego zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Koncepcyjny silnik znany pod nazwą „Eco-Turbo" jest wykorzystywany do tworzenia najnowszych jednostek wysokoprężnych i benzynowych Opla. Silniki Eco-Turbo wykorzystują zasadę zmniejszania rozmiarów - to turbodoładowane jednostki o stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej, które skutecznie zastępują silniki o większej pojemności. W efekcie uzyskujemy ograniczone tarcie i lepszą wydajność termiczną. Silniki Eco-Turbo działają oszczędniej, co oznacza istotne obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Na przykład Astra: silnik 1.6 turbo ECOTEC (132 kW/180 KM) zastąpił jednostkę 2.0 turbo (125 kW/170 KM) wiosną 2007 roku. Mniejsza jednostka zużywa 14 procent paliwa mniej, a przez to wytwarza także mniej CO2. Nowy turbodiesel 1.7 CDTI (moc 81 kW/110 KM i 92 kW/125 KM) zużywa o siedem procent paliwa mniej niż jednostka 1.9 (moc 74 kW/100 KM i 88 kW/120 KM). Silniki Eco-Turbo mają także lepsze osiągi. Silniki benzynowe o dużej pojemności skokowej są stopniowo zastępowane przez jednostki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. Obecna gama silników Opla z wtryskiem bezpośrednim obejmuje jednostkę 2.2 DIRECT ECOTEC i 2.0 turbo ECOTEC. Silnik 2.0 turbo oferowany w modelu Opel GT wytwarza imponującą moc 132 KM na litr pojemności skokowej i wykorzystuje zmienne fazy rozrządu, co wraz z innymi rozwiązaniami przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa o kolejne trzy procent. Technologia zmiennych faz rozrządu znajduje również zastosowanie w silnikach 1.6 ECOTEC i 1.8 ECOTEC w modelach Astra, Zafira, Vectra i Signum.

Opel pragnie także obniżać emisję CO2 i zużycie paliwa dzięki różnorodnym rozwiązaniom w zakresie optymalizacji działania innych urządzeń. Obejmuje to na przykład elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPS, znane z modelu Corsa, a obecnie oferowane we wszystkich modelach ze względu na fakt, iż pochłania ono z prądnicy dokładnie tyle energii, ile jest mu niezbędne. Zmienna pompa olejowa działa w podobny sposób, wtłaczając do silnika tylko tyle oleju, ile jest konieczne w danych warunkach pracy. Inne zmierzające do obniżenia zużycia paliwa działania obejmują zastosowanie opon o niskim oporze toczenia czy udoskonalenie aerodynamiki samochodów.

Vectra Flexpower na bioenergię
W niezbyt odległej perspektywie czasowej Opel oferować będzie więcej modeli na paliwa alternatywne. Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego Opel pokazuje wersję Flexpower, czyli model Vectra sedan niezmieniony zewnętrznie, ale wyposażony w dwulitrowy silnik turbo na paliwo E85, konwencjonalną benzynę lub dowolną mieszankę tych paliw. System zarządzania silnika Flexpower dostosowuje ustawienie przepustnicy, objętość powietrza, wtrysk i punkty zapłonu odpowiednio do mieszanki. Efektem stałej kalibracji są niezmienne i doskonałe osiągi. Pomimo różnic pomiędzy benzyną a bioetanolem pod względem odporności na spalanie stukowe i wartości energetycznej, silnik modelu Vectra Flexpower 2.0t wytwarza moc 129 kW/175 KM i moment obrotowy 265 Nm już przy 2500 o/m.

Ponieważ bioetanol jest paliwem pochodzącym ze źródeł odnawialnych, system Flexpower zapewnia zrównoważony poziom emisji dwutlenku węgla. Wynika to z tego, iż ilość CO2 emitowana z paliwa E85 podczas spalania jest w praktyce taka sama jak poziom dwutlenku węgla pobieranego z atmosfery przez rośliny, z których wytwarzane jest paliwo w procesie fotosyntezy.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do