Kia Picanto jest stosunkowo młodym modelem. Jego premiera odbyła się na Frankfurckim Salonie Motoryzacyjnym we wrześniu 2003 roku. Samochód ten miał wypełnić lukę rynkową, jaka powstała po wycofaniu z oferty firmy modelu Pride. W Polsce Picanto zostało zaprezentowane podczas Dni Otwartych w
połowie czerwca 2004 roku i od tego momentu pierwsze egzemplarze zaczęły się pojawiać na naszych drogach. Analizując parametry koreańskiego malucha, wydaje się, że jego najpoważniejszym rynkowym konkurentem jest Fiat Panda. Statystyki sprzedaży wskazują jednak na to, że Picanto - pomimo rosnącej sprzedaży - jest jeszcze mało popularnym samochodem na polskim rynku.
Znakiem rozpoznawczym Picanto są bez wątpienia duże, wypukłe reflektory oraz niewielki grill o zaokrąglonych kształtach. Tylne lampy również są okazałych rozmiarów i zajmują niemal 1/3 wysokości nadwozia. Patrząc na pojazd z boku, uwagę zwraca - typowy dla samochodów koreańskich
i japońskich - szeroki rozstaw osi. Uwagę zwraca także stylistyka tylnej szyby, zwężajacej się ku tyłowi. Picanto jest jednym z mniejszych pojazdów oferowanych na polskim rynku. Jego wymiary wynoszą odpowiednio: długość -
3 495 mm, szerokość - 1595 mm i wysokość - 1 480
mm. Szeroki rozstaw osi mierzy 2 370 mm. Niewielki bagażnik o poj. 157 litrów, dzięki składanej kanapie, można powiększyć do 882 litrów (dla porównania wymiary Fiata Pandy: dł. 3 638 mm, szer. 1 589 mm, wys.
1 540 mm, rozstaw osi 2 299 mm, poj. bag. 206 - 775 litrów).
Nadwozia
Deskę rozdzielczą cechuje doskonała ergonomia, a jej charakterystycznym elementem jest konsola środkowa lekko nachylona w stronę kierowcy, dzięki czemu obsługa staje się jeszcze łatwiejsza. Dwukolorowa tapicerka (srebrna, pomarańczowa lub niebieska) oraz skórzane wykończenie
kierownicy i dźwigni zmiany biegów sprawiają, że pomimo szarych tworzyw sztucznych wnętrze prezentuje się nadzwyczaj elegancko. Składana i dzielona tylna kanapa montowana w każdej wersji dodatkowo podnosi atrakcyjność tego modelu, którego niewielki bagażnik znacznie ogranicza
możliwości transportowe przy komplecie pasażerów. Warto zwrócić uwagę, że pomimo niedużych wymiarów kabiny pasażerskiej, wygospodarowano w niej praktyczne schowki i uchwyty na napoje dla dwóch rzędów siedzeń.
Silniki, skrzynie biegów, osiągi
Kia Picanto może być wyposażone w jeden z dwóch silników benzynowych* oraz jedną z dwóch skrzyni biegów: pięciobiegową manualną lub czterostopniową automatyczną.
Mniejszy silnik - czterocylindrowy z trzema zaworami na cylinder - ma poj. 1.0 litra i uzyskuje moc 61 KM przy 5 600 obr./min (wersja LX). Maksymalny moment obrotowy o wartości 86 Nm wytwarzany jest przy
2 900 obr./min. Napęd ten umożliwia rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h w czasie 15,7 sekundy oraz jazdę z prędkością maksymalną 150 km/h. Bardzo korzystnie kształtuje się zużycie paliwa, które wynosi średnio 4,9 l/100 km, natomiast podczas eksploatacji miejskiej o litr więcej. W tej wersji montowana jest wyłącznie manualna przekładnia.
Większa jednostka (również R4, 12V), o poj. 1.1 litra osiąga moc 65 KM przy 5 500 obr./min (wersja EX). Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 97 Nm i rozwijany jest przy 2 800 obr./min. Picanto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 15,1 sekundy (17,9 sekundy z automatyczną skrzynią biegów) i rozpędza się do prędkości maksymalnej 154 km/h (144 km/h). Zużycie paliwa jest niemal identyczne, jak w przypadku mniejszego silnika: średnio 4,9 l/100 km, w mieście - 6,1 l/100 km. Z automatyczną skrzynią biegów, odpowiednio: 6,1 i 7,6 l/100 km.
* w tym roku planowane jest wprowadzenie do oferty trzycylindrowego diesla.
Zestawienie osiągów i kosztów eksploatacji
Wyposażenie
Kia Picanto, w przeciwieństwie do większości samochodów na rynku, nie wprowadziła nazw dla poszczególnych standardów wyposażenia. Symbole LX i EX odnoszą się w tylko do rodzaju silnika (LX-1.0, EX-1.1), a poszczególne wersje oznaczane są przez producenta skomplikowanymi kodami. Aby przybliżyć co za ile, przedstawione zostały ceny wybranych wersji i odpowiadający im pakiet elementów standardowych.
W najtańszej wersji kosztującej 29 790 zł (silnik 1.0), nabywca otrzymuje jedną poduszkę powietrzną, immobilizer, dzieloną tylną kanapę w stosunku 2/3 oraz dwa głośniki zamontowane w dolnej części drzwi przednich. Ten podstawowy wariant wyposażony jest w 13 felgi stalowe z oponami o rozmiarach 155/70 oraz czarny grill, zderzaki i listwy boczne.
Kolejny wariant za 32 990 zł (silnik 1.0) oferuje dodatkowo: wspomaganie kierownicy, obrotomierz z ciekłokrystalicznym zegarem, dwukolorową tapicerkę i do wyboru: centralny zamek lub elektrycznie sterowane szyby przednie. Aby posiadać
obydwa wymienione elementy trzeba zapłacić min. 34 990 zł. Ponadto w aucie występuje poduszka powietrzna pasażera i regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa. Z zewnątrz samochód odróżniają od wersji podstawowej zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia i 14 felgi stalowe z oponami 165/60.
Wyposażenie pojazdu kosztującego 37 290 zł (silnik 1.1) wzbogacone zostało o: elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby (wszystkie), klimatyzację manualną z filtrem powietrza, centralny zamek, regulację wysokości kolumny
kierownicy, lusterko kosmetyczne po stronie pasażera (w osłonie), siatkę na bagaż i kieszenie w oparciach przednich foteli. Deska rozdzielcza posiada wykończenie w kolorze aluminium. Charakterystycznymi elementami nadwozia są listwy boczne i grill pomalowane w kolorze samochodu.
Najdroższa z oferowanych na polskim rynku wersji Picanto kosztuje 43 490 zł (silnik 1.1). Cena zawiera dodatkowo: czterobiegową automatyczną skrzynię biegów, ABS z EBD, boczne poduszki powietrzne oraz skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Niestety, pojazd w tej specyfikacji - w stosunku do wersji za 37 290 zł - nie posiada elektrycznego mechanizmu podnoszenia/opuszczania tylnych szyb oraz elektrycznej regulacji lusterek.
Bezpieczeństwo
Najmniejsza Kia może być maksymalnie wyposażona w cztery poduszki powietrzne oraz czterokanałowy system ABS z EBD. W przednich kołach montowane są wentylowane tarcze hamulcowe. Hamulce tarczowe na tylnej osi występują tylko w wersji z systemem antypoślizgowym. Przednie pasy posiadają pirotechniczne napinacze. W testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP samochód otrzymał trzy gwiazdki na pięć możliwych i - dzięki systemowi ISOFIX - aż cztery za ochronę dziecka na foteliku dziecięcym (w skali 1-5).
ABS - Anti-Lock Braking System - system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania,
EBD - Electronic Braking Distribution - system rozdzielający siłę hamowania.
Ceny
Picanto należy do najtańszych pojazdów na polskim rynku. Za podstawową wersję trzeba zapłacić 29 790 zł, a za najdroższą - 43 490 zł. Dla porównania ceny czterech konkurencyjnych modeli poniżej 30 000 zł (w najuboższych wersjach) wynoszą, odpowiednio: Fiat Seicento - 26 500 zł, Daewoo Matiz - 27 900 zł, Fiat Panda - 29 800 zł, Dacia Logan - 29 900.
Komentarze opinie