Oświata potrzebuje zmian zgodnych z tendencjami demograficznymi, społecznymi i ekonomicznymi. Tylko dzięki dialogowi i wspólnej pracy środowiska nauczycieli, samorządowców i przedsiębiorców można działać zgodnie z zapotrzebowaniem współczesnego rynku pracy. Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska odwiedziła Gorzów Wlkp. Spotkała się z dyrektorami szkół i przedszkoli.
Lubuskie w czołówce polskich rankingów oświatowych
- Mamy najlepszych w Polsce maturzystów, a absolwenci naszych podstawówek i szkół gimnazjalnych rywalizują, z coraz lepszym wynikiem, ze swoimi rówieśnikami z okręgu egzaminacyjnego (zachodniopomorskie i wielkopolskie) - wojewoda Jerzy Ostrouch podczas spotkania z Minister Edukacji Narodowej Joanną Kluzik-Rostkowską podsumował ubiegłoroczne wyniki egzaminacyjne absolwentów lubuskich szkół. - Wciąż pracujemy nad programami wsparcia uczniów z najmniejszych szkół, wyrównywaniem szans edukacyjnych w regionie - podkreślił wojewoda.
Pilne, konieczne i możliwe do zrealizowania – wyzwania na przyszłość
O darmowych podręcznikach dla uczniów kolejnych klas szkół podstawowych i gimnazjów, konieczności wsparcia szkolnictwa zawodowego oraz wzmocnieniu dialogu między szkołą a samorządem mówiła podczas wizyty w Gorzowie Minister Edukacji Narodowej Joanna Joanna Kluzik-Rostkowska.
- Obecnie pracujemy nad kolejnymi podręcznikami dla uczniów kolejnych klas szkół podstawowych i pierwszej klasy gimnazjum. Za kilka tygodni powstanie wersja do konsultacji darmowego podręcznika dla uczniów klas drugich szkół podstawowych - mówiła minister Kluzik-Rostkowska i przypomniała nauczycielom o zasadach pracy z nowym elementarzem dla klas pierwszych.
Szkolnictwo zawodowe – rządowy priorytet
W przyszłej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 w budżetach marszałków w całej Polsce będzie około 700 ml euro do wykorzystania na stworzenie miejsc praktyk w lokalnych firmach i przedsiębiorstwach w oparciu o współpracę ze szkołami zawodowymi. - Szkolnictwo zawodowe musi się urynkowić- podkreśliła minister edukacji. Dodatkowo, w planach ministerstwa jest uruchomienie kursów umiejętności dla uczniów liceów ogólnokształcących, którzy po zakończeniu edukacji nie będą jej kontynuowali na wyższych uczelniach. - Niech oni również będą atrakcyjni na rynku pracy - zaznaczyła minister Kluzik-Rostkowska.
Wzmocnienie współpracy między szkołą a samorządem
Trwają prace na ustawą, regulująca liczebność klas. Zgodnie z jej założeniem, w sytuacji, gdy będzie istniało ryzyko, że klasa będzie liczyć więcej niż 25 uczniów, dyrektor szkoły będzie miał obowiązek ją podzielić na dwie mniejsze. - Ale to nie jest rozwiązanie idealne, bo dodatkowe klasy generują dodatkowe koszty dla samorządów. Te będą próbowały uniknąć tworzenia dodatkowych oddziałów. Chodzi o znalezienie takiego rozwiązania, które określi mechanizm reagowania w sytuacji konieczności przyjęcia dodatkowego ucznia lub uczniów do klasy. A do tego niezbędne jest porozumienie z samorządami, rodzicami uczniów i kuratorem - zaznaczyła Kluzik-Rostkowska.
Polskie szkolnictwo na wysokim poziomie
Minister edukacji narodowej na zakończenie spotkania z dyrektorami gorzowskich szkół i przedszkoli podkreśliła, że polskie szkolnictwo stoi na wysokim poziomie w porównaniu z innymi krajami europejskimi, choć to - jej zdaniem - nie powód, by osiąść na laurach. - Wciąż jest wiele do zrobienia. Marzy mi się taka szkoła, gdzie nauczyciel wychodzi z cienia wiecznego mentora, wchodzi między uczniów i bliżej poznaje każdego z nich, a co za tym idzie, jest w stanie szybciej i skuteczniej reagować na potrzeby, umiejętności i zdolności swoich podopiecznych - podkreśliła minister.
Szkoły muszą być konkurencyjne. W 2017 roku absolwentów szkół wyższych będzie tyle samo, co miejsc na publicznych uczelniach wyższych. To zobowiązuje do stałego podwyższania jakości i poziomu kształcenia.
Kibic na 6 w rękach Ministra Edukacji Narodowej
- Liczę, że dzięki wsparciu MEN program uda się zrealizować poza województwem lubuskim - wojewoda Jerzy Ostrouch przekazał Minister Edukacji Narodowej Joannie Kluzik-Rostkowskiej księgę dobrych praktyk, zrealizowaną w oparciu o założenia programu „Kibic na 6”.
Komentarze opinie