Reklama

Jeszcze wcześniejsze wykrywanie zagrożeń w ciemnościach

03/10/2005 20:06
Systemem ADILIS (Advances Infrared Lighting System - zaawansowany system oświetlenia podczerwonego) firma Hella w znaczący sposób przyczynia się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa jazdy nocą. Wykrywane są obiekty na drodze oddalone nawet o 150 m - i pokazywane na wyświetlaczu. Kompletny system ADILIS składa się z kamery wysokiej rozdzielczości CMOS, podczerwonego reflektora i wyświetlacza dla kierowcy. Seryjne zastosowania są możliwe od roku 2007.

40% śmiertelnych wypadków drogowych zdarza się w nocy, choć ruch wówczas stanowi zaledwie 20% ruchu dziennego. Aby uzyskać maksymalną widoczność, należałoby jeździć stale z włączonymi długimi światłami. Jednakże przy europejskim ruchu drogowym światła drogowe mogą być używane przez mniej niż 5% czasu, ponieważ oślepiają one innych użytkowników ruchu. Inteligentne systemy oświetleniowe przyszłości, takie jak VARILIS Helli, zmierzają do automatycznie dostosowującego się do sytuacji strumienia światła. ADILIS to dodatkowy system wsparcia, który w niewidoczny dla ludzkiego oka sposób oświetla dalekosiężnie przedpole samochodu do 150 m. Możliwe przeszkody odbijają światło podczerwone, co jest filmowane monochromatycznie przez kamerę i wyświetlane przed oczami kierowcy.

Na salonie IAA we Frankfurcie Hella zaprezentowała trzy różne prototypy podczerwonych lamp czołowych:
- lampa z halogenową żarówką H7 i filtrem interferencyjnym;
- lampę z dwoma modułami projektorowymi i diodami LED jako źródłem światła podczerwonego;
- lampę z podczerwonym laserem, którego światło odbija się od kątowego odbłyśnika i stamtąd kierowane jest na drogę.
Ostatnie dwie wersje można ustawić w lampie w taki sposób, że funkcje światła pozycyjnego i dziennego LED można zintegrować w tej samej przestrzeni designerskiej.

Spektrum elektromagnetycznego promieniowania światła podczerwonego pozostaje poza zasięgiem widocznym dla oka ludzkiego (a to ogólnie określa się jako "światło"), jest więc niewidzialne i nie oślepia. Kamera CMOS i odpowiednia obróbka zdjęcia umożliwiają zarejestrowanie oświetlonego obiektu w przedpolu 150 m przed autem i wyświetlenie go na ekranie w kabinie pojazdu.

Hella opracowuje ekstremalnie silną kamerę CMOS z optycznym czujnikiem, który można wykorzystać nie tylko w systemach night vision, ale także innych systemach wsparcia kierowcy, jak układ rozpoznawania zmiany pasa. Jest on umieszczony w podstawie zewnętrznego lusterka.

Do wizualizacji potencjalnych zagrożeń można zastosować zarówno konwencjonalne wyświetlacze TFT, jak i systemy Head-up Display (wyświetlacze przed oczami kierowcy).

Kierowca może być informowany o potencjalnych zagrożeniach np. akustycznie lub optycznie, by na krótko skierować jego uwagę na wyświetlacz, włączający się tylko po pojawieniu się przeszkody i nie dający stałego podglądu. Te i inne kwestie interfejsu człowiek-maszyna (jak wielkość ekranu, obraz monochromatyczny czy kolorowy i wiele innych czynników) są badane przez Hellę i naukowców w L-Lab w Paderborn, instytucie badawczym technik oświetleniowych i mechatroniki, stworzonym jako współpraca Helli z Uniwersytetem w Paderborn w roku 2000.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do