Koncerny Fiat Auto i Ford Motor Company ogłosiły podpisanie umowy o współpracy przy opracowywaniu i produkcji małych samochodów w Europie. Efektem tego projektu będzie produkcja dwóch wyraźnie różnych samochodów, o wnętrzu i stylizacji nadwozia charakterystycznych dla każdej z marek.
Oba projektowane pojazdy - nowy Fiat 500 oraz europejski następca obecnie produkowanego Forda Ka - będą odgrywać istotną rolę w portfolio modeli przeznaczonych przez obu producentów na europejski rynek. Fiat Auto oraz Ford mają bogate doświadczenie w projektowaniu udanych małych samochodów. Dzięki współpracy obaj producenci osiągną znaczne korzyści dzięki ograniczeniu kosztów rozwoju i osiągnięciu efektu skali w produkcji i zakupie podzespołów.
Fiat i Ford już współpracują nad tym projektem. Oba pojazdy wykorzystają platformę, na której zbudowany jest Fiat Panda. Nowe modele będą produkowane w istniejącej fabryce Fiata w Tychach oraz wykorzystywać będą układy napędowe Fiata produkowane w Polsce oraz we Włoszech. Inżynierowie Forda będą pracowali w Tychach nad rozwojem tego projektu.
"Umowa z Fordem stanowi kolejny znaczący etap w naszej strategii nawiązywania współpracy w celu efektywnego wykorzystania środków finansowych oraz zasobów produkcyjnych - powiedział Sergio Marchionne, Prezes Fiat Group i Fiat Auto. - Stanowi kontynuację udanych przedsięwzięć realizowanych z m.in. PSA Peugeot Citroen i Suzuki, oraz planowanej współpracy z indyjską grupą Tata Motors."
Marchionne dodał: "Partnerstwo Fiata z Fordem jest istotne dla nas z czterech względów: stanowi wyraz zaufania do możliwości naszej fabryki w Tychach; jest świadectwem uniwersalności udanej platformy Fiata Panda; jest wzajemnie korzystną formą współpracy obu firm. Umożliwi także wzmocnienie postrzegania marki dzięki produkcji oczekiwanego Fiata 500, który stał się już symbolem nie tylko w długiej historii naszej firmy, ale także przemysłu motoryzacyjnego."
"Następca Forda Ka będzie równie charakterystycznym modelem jak obecnie produkowany Ford Ka - powiedział John Fleming, Prezes Ford of Europe. - Nowy samochód zachowa fundamentalne cechy swego oryginału z elementami naszego nowego języka projektowania "kinetic design"." Głównym stylistą następcy Forda Ka będzie Martin Smith - główny projektant Ford of Europe.
Fleming dodał: "Ford of Europe posiada znaczne doświadczenie w projektowaniu małych pojazdów i jest powszechnie uznanym liderem w dziedzinie dynamiki jazdy i własności jezdnych. Fiat, jako wiodący producent małych samochodów na świecie, jest dla nas doskonałym partnerem do tego projektu. Decyzja o połączeniu sił z Fiatem w tym wysoce konkurencyjnym obszarze daje nam możliwość minimalizacji kosztów produkcji, a jednocześnie pozwoli stworzyć samochody zachowujące charakterystyczne cechy obu marek."
Nowe modele zostaną wprowadzone na rynek w latach 2007-08. Przewidywana roczna wielkość produkcji to 240 tys. pojazdów, podzielone równo pomiędzy obu producentów.
Komentarze opinie