Reklama

Jeep na paliwa ekologiczne

08/05/2006 21:16
Już od 2007 r. nabywcy w USA będą mogli kupować samochody Jeep Commander i Grand Cherokee przystosowane do spalania paliw z domieszką produkowanego w Ameryce etanolu. Jest to wyraz rosnącego zaangażowania koncernu DaimlerChrysler w rozwój i popularyzację stosowania paliw alternatywnych.
Kliknij, aby powiększyćZdaniem Toma LaSordy, prezesa i dyrektora naczelnego Chrysler Group, na przestrzeni roku 2007 DaimlerChrysler będzie sprzedawać ponad 250 tys. pojazdów na paliwa alternatywne (FFV). Pojazdy te zdolne będą do normalnej pracy na paliwie E85 (zawierającym 85% etanolu). Ilość ta może wzrosnąć do niemal 500 tys. począwszy od roku modelowego 2008 - tj. do jednej czwartej sprzedaży rocznej koncernu w USA.

W roku 2007 klienci indywidualni i flotowi samochodów Jeep Commander i Grand Cherokee z silnikiem 4.7 V-8 otrzymają możliwość zakupu tych pojazdów w wersji przystosowanej do pracy na paliwie E85. Dostępne będą również inne modele w technologii FFV:
- Chrysler Sebring Sedan i Convertible (cabrio) z silnikiem o pojemności 2.7
- pickupy Dodge Dakota i Dodge Ram oraz SUV Dodge Durango z silnikami 4.7

Na drogach Ameryki znajduje się już niemal 1,5 mln samochodów typu FFV produkcji Chrysler Group, co stanowi około 10% wszystkich pojazdów sprzedanych przez grupę od roku 1998.

Chrysler Group jest także liderem zastosowań biodiesla w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym. Jest to czyste i odnawialne paliwo produkowane z roślin oleistych, które świetnie nadaje się do mieszania ze „zwykłym” olejem napędowym. Samochody Jeep Liberty (Cherokee) CRD produkowane w zakładzie Toledo (stan Ohio) przystosowane są do spalania paliwa B5 (5% biodiesla), wytwarzanego z soi, uprawianej właśnie w stanie Ohio.

Począwszy od jesieni Chrysler Group przystępuje do testowania paliw B20 (20% zawartości biodiesla) na wyposażonych w silnik wysokoprężny, dużych pickupach Dodge Ram. Program ten początkowo obejmie floty użytkowników zawodowych, rządowych oraz armii USA.

Paliwa z zawartością etanolu wymagają pewnych korekt w układach sterujących silnika oraz zmian w układzie paliwowym (zbiornik, pompa i przewody paliwowe) w celu ochrony przed działaniem etanolu. W samochodach FFV Chrysler Group stosowany jest opatentowany system rozpoznawania składu paliw (E85, benzyna lub mieszanka obu). Zmiana spalanego paliwa następuje w sposób niezauważalny dzięki precyzyjnej kalibracji systemu, który określa zawartość etanolu w paliwie pod kątem odpowiedniego dobrania parametrów pracy.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do