Reklama

Jedna droga – cztery kraje -- Konferencja

30/10/2006 19:59
27 października 2006 r. w Łańcucie rozpoczęła się Konferencja „Jedna droga – cztery kraje”, współorganizowana przez Ministra Transportu Jerzego Polaczka i Wojewodę Podkarpackiego Ewę Draus. Jest to pierwsze spotkanie ministrów transportu Polski, Litwy, Słowacji i Węgier. Konferencję zaszczycił swoją obecnością Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński.

Spotkanie poświęcone jest optymalizacji przebiegu sieci transportowej „Północ – Południe”, łączącej kraje położone na wschodniej granicy Unii Europejskiej: Litwę, Polskę, Słowację i Węgry i utworzeniu szlaku przebiegającego z Kowna przez Białystok, Rzeszów i Koszyce do Debreczyna.

Unia Europejska uruchomiła szereg mechanizmów, które stanowią gwarancję stabilnego rozwoju jej państw członkowskich. W tym celu stworzona została m.in. koncepcja korytarzy transeuropejskich, które z jednej strony gwarantują Unii łatwy i stabilny dostęp do wszystkich jej terytoriów, a z drugiej – stanowią szansę rozwoju dla regionów. Takie rozwiązanie służy realizacji unijnych celów strategicznych, jakimi są swobodny i łatwy przepływ ludzi, towarów i usług.

Wytyczenie korytarzy transeuropejskich ma szczególne znaczenie dla nowo przyjętych państw członkowskich, gdyż przebieg tych traktów komunikacyjnych na terytoriach dawnej piętnastki jest znany i jednoznaczny. Konferencja Łańcucka ma na celu wskazanie potrzeby i zasadności utworzenia szlaku drogowego Kowno - Debreczyn. Spotkanie stanowi dobrą płaszczyznę do wymiany doświadczeń pomiędzy krajami i regionami, usytuowanymi przy wschodniej granicy UE. Dotychczasowe kontakty i spotkania z przedstawicielami tych państw wskazują na konieczność przebiegu tego rodzaju korytarzy przez terytoria przygraniczne, z drugiej strony – jest to gwarancja powiązania komunikacyjnego z państwami sąsiednimi. Sukcesywnie bowiem nasila się wymiana towarowa oraz ruch osobowy miedzy państwami sąsiednimi a UE, coraz silniejsze jest także powiązanie rynku lokalnego z rynkami unijnymi, lecz jednocześnie nie postępuje za tym rozwój odpowiedniej infrastruktury. Tymczasem jedynie łatwość dostępu do regionów przygranicznych, warunkuje ich spójność przestrzenną i ich zrównoważony rozwój.

Szanse te dostrzega Minister Transportu Jerzy Polaczek, który w swoim wystąpieniu na Konferencji stwierdził:

„Minęły już dwa lata od chwili, gdy nasze kraje wspólnie przystąpiły do Unii Europejskiej. Wydarzenie to zaowocowało powstaniem nowych potoków ruchu tranzytowego i kierunków rozwoju transportu. Zdefiniowanie przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, w tym dziesięciu Paneuropejskich Korytarzy Transportowych oraz Euro-Azjatyckich Osi Transportowych już wcześniej zdecydowało o kierunkach rozwoju głównej sieci transportowej w Europie. Fakt ten wywarł znaczący wpływ na rozwój gospodarczy regionów. W szczególności w regionach peryferyjnych otwarcie granic i położenie przy szlakach tranzytowych umożliwia skokowy wzrost gospodarczy, ożywienie gospodarcze i wzrost liczby miejsc pracy.
Rozwój i modernizacja infrastruktury transportu stanowi szczególnie istotne znaczenie w naszej części Europy. Stanowi również zasadniczy cel, na który powinna być zwrócona uwaga w nadchodzących latach, aby nie ograniczać się tylko do rozwoju Paneuropejskich Korytarzy Transportowych, ale także rozwijać inne połączenia ważne z punktu widzenia gospodarki narodowej i rozwoju regionalnego. Dlatego potrzebne jest podjęcie jeszcze wielu wysiłków, aby kontynuować proces zmniejszania luki infrastrukturalnej między starymi a nowymi państwami członkowskimi Unii.
Wyrażam wielkie zadowolenie z faktu, że wspólnie podzielamy ten pogląd. Wspólnota interesów wynikająca z naszego sąsiedztwa sprzyja w procesie szybkiego osiągania spójności gospodarczej, której warunkiem jest posiadanie spójnej sieci transportowej, brak barier granicznych i innych ograniczeń prawno– administracyjnych w podróżowaniu.”

Podczas konferencji zostały określenie warunki budowy nowego szlaku drogowego S-19 "Północ - Południe" o długości 1000 km, łączącego kraje położone na wschodniej granicy Unii Europejskiej : Litwę, Polskę , Słowację i Węgry. Szlak przebiegnie z Kowna przez Białystok – Lublin – Rzeszów – Preszów – Koszyce – Miszkolc – do Debreczyna. Koszt inwestycji po stronie polskiej to 2 miliardy 600 mln euro, a przewidywany termin budowy - lata 2009-2015.

W obecności Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego Ministrowie Transportu Rzeczypospolitej Polskiej – Jerzy Polaczek, Republiki Litewskiej – Algirdas Butkevičius, Republiki Słowackiej – Lubomir Vazny oraz Republiki Węgierskiej – Balázs Felsmann podpisali podczas Międzynarodowej Konferencji „Jedna droga – cztery kraje” Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej, w której zapewniają, że:

- podejmą wszelkie możliwe działania w celu utworzenia szlaku drogowego Kowno – Białystok – Lublin – Rzeszów – Preszów – Koszyce – Miszkolc – Debreczyn,
- będą uwzględniać wymieniony szlak drogowy jako jeden z priorytetowych w krajowych politykach transportowych,
- podejmą wszelkie możliwe działania w celu włączenia wymienionego szlaku drogowego na całej długości do Transeuropejskiej Sieci Transportowej w ramach rewizji Wytycznych Wspólnoty planowanej na 2010 rok,
- będą intensywnie współpracować w celu eliminacji istniejących barier oraz zapewnienia płynnego i nieprzerwanego transportu na tym szlaku transportowym,
- będą dążyć do utworzenia warunków dla rozwoju transportu, dzięki którym tranzytowe przewozy pasażerskie i towarowe na tym szlaku transportowym będą wydajne i ekonomicznie uzasadnione,
- w celu szczegółowej analizy wszystkich aspektów utworzenia wymienionego szlaku drogowego utworzony zostanie zespół zadaniowy pod przewodnictwem polskim na szczeblu ekspertów.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do