Reklama

Inwestycje na lubuskich drogach

Lubuskie.pl
08/02/2016 15:54
8 lutego br. radni województwa wysłuchali informacji o inwestycjach wykonanych na drogach krajowych w 2015 r. oraz zaplanowanych na 2016 r. Informację przedstawiła rzeczniczka prasowa zielonogórskiego oddziału GDDKiA Anna Jakubowska. Temat spotkał się z bardzo dużym zainteresowanie ze strony radnych.

Rzeczniczka GDDKiA Anna Jakubowska odniosła się do interpelacji radnych i starała się odpowiedzieć na liczne zapytania z sali. Radni pytali m.in. o obwodnicę Krosna Odrz. Jak zapewniała rzecznik GDDiKA obwodnica wpisana jest w Program Budowy Dróg 2014-2020. - Nie dostaliśmy jednak pieniędzy na tę inwestycję. W tym roku nie zostały zaplanowane środki na te prace. Nie oznacza to, że prace nie ruszą w przyszłym roku - mówiła.
Radny Tadeusz Ardeli pytał m.in. o drogę A 18, a radna Barbara Kucharska o północną obwodnicę Gorzowa Wlkp. W odpowiedzi usłyszała, że GDDKiA w ramach swoich zadań nie rozważa budowy tej części obwodnicy.
Radny Kruczkowski dopytywał o ścieżkę rowerową na drodze krajowej 22 (Gorzów Wlkp. – Zdroisko). - Na tej drodze wybudowano ścieżkę rowerową, która wybudowana została w kilku odcinkach. Rowerzyści muszą zjeżdżać na bardzo niebezpieczną drogę. Planowana jest Masa Krytyczna z Gorzowa Wlkp. do Zdroiska. Jesienią ub.r. zaczęła się zbiórka podpisów. Na drodze tej miało miejsce bardzo dużo wypadków z udziałem rowerzystów. Nie wnioskujemy o inwestycje wielomilionową, ale o najpilniejsze potrzeby – mówił radny. - To prawda, że droga rowerowa jest w odcinkach. Te fragmenty, które nie zostały wybudowane były w planie większej inwestycji. Nie otrzymaliśmy finansowania na kontynuowanie tej inwestycji, inwestycja została odłożona na półkę. Czy jest to inwestycja duża, czy mała przede wszystkimi musimy mieć na to środki. Zadań pilnych jest naprawdę dużo. Od lat wnioskujemy i przedstawiamy argumenty. Te inwestycje nie zostały zapomniane, pamiętamy o nich i robimy, co w naszej mocy – wyjaśniała rzeczniczka.
Radny Zbigniew Kościk dopytywał o zasadność stawiania wzdłuż tras rowerowych żółtych barierek, a radny Czesław Fiedorowicz o zabezpieczanie osuwisk. - Może warto zlecić analizę, czy nie da się innymi gatunkami drzew lepiej zabezpieczać usuwisk – podkreślał radny.
Anna Chinalska podziękowała natomiast za wykonanie zatok autobusowych w Krośnie Odrzańskim. - Wykonanie tych zatok sprawiło, że w mieście jest mniej korków. To była bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców Krosna Odrz. – mówiła radna.
Radny Sebastian Ciemnoczołowski dopytywał o budowę obwodnicy Krosna Odrz. Jak wyjaśniła rzeczniczka GDDKiA program inwestycyjny zawiera ustalenia, co do danej inwestycji. Nie oznacza to jednak z automatu przyznania środków na realizację. Środki nie zostały przyznane na tę inwestycję. Gdybyśmy mieli te środki ogłosilibyśmy przetarg. Każda inwestycja musi być zatwierdzona w ministerstwie. Wtedy gdy otrzymamy środki możemy przystąpić do realizacji.

Dodała, że w piątek 5 lutego br. podpisano ostatnią umowę dotycząca budowy drogi ekspresowej S3 w woj. lubuskim. Chodzi o trzeci odcinek tej drogi pomiędzy Sulechowem a Zieloną Górą, czyli dobudowę drugiej jezdni o długości 17 km od węzła Niedoradz do Nowej Soli. Drogę wybuduje konsorcjum firm, którego liderem jest Budimex, a wartość zadania to 188,5 mln zł. Środki finansowe na inwestycję pochodzić będą z budżetu państwa oraz dofinansowania UE w ramach Funduszu Spójności. Czas na realizację wynosi 22 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych pomiędzy 15 grudnia a 15 marca). Inwestycja polega na budowie wschodniej (lewej) jezdni drogi. Warto zaznaczyć, że obiekty mostowe nad drogą ekspresową (z wyjątkiem przejść dla zwierząt) zostały wybudowane na etapie realizacji zachodniej (prawej) jezdni drogi S3.
Fakt podpisania umowy oznacza, że droga ekspresowa S3 na terenie województwa lubuskiego jest albo już wybudowana na pewnych odcinkach, albo w budowie. A w budowie są obecnie:
drugie jezdnie na odcinkach:
- obwodnica Gorzowa Wlkp. (11,6 km) – planowane oddanie do użytku w połowie 2017 roku,
- obwodnica Międzyrzecza (6,4 km) – planowane oddanie do użytku w połowie 2017 roku,
- Sulechów – Nowa Sól odc. 1 (Sulechów – Zielona Góra Północ dł. 13,4 km) – planowane oddanie do użytku druga połowa 2017 (z wyjątkiem drugiego mostu na Odrze, który oddany zostanie w połowie roku 2019),
- Sulechów – Nowa Sól odc. 2 (Zielona Góra Północ – Niedoradz dł. 13,3 km) – planowane oddanie do użytku połowa 2018,
- Sulechów – Nowa Sól odc. 3 (Niedoradz – Nowa Sól dł. 17,3 km) – planowane oddanie do użytku druga połowa 2018.
Oraz dwujezdniowy odcinek poprowadzony nowym śladem od Nowej Soli do węzła Gaworzyce (16,4 km).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do