Reklama

Inteligentny system oświetleniowy ILS

26/04/2006 23:28
Po czterech latach produkcji i sprzedaży około miliona egzemplarzy Mercedes zaprezentował nową generację Klasy E. Dzięki inteligentnemu systemowi oświetleniowemu ILS, skonstruowanemu po raz pierwszy na świecie wspólnie ze specjalistą w dziedzinie oświetlenia - Hellą - a także wielu innym elementom z zakresu bezpieczeństwa, nowa Klasa E znów ustanawia standardy i trendy: jest pionierem technologicznym.
Kliknij, aby powiększyćNowa generacja Klasy E to pierwszy w skali świata samochód wyposażony w adaptacyjne reflektory główne, dostosowujące się do sposobu jazdy i sytuacji drogowej oraz pogodowej, co oznacza ogromny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy. Inteligentny system oświetleniowy, dostępny jako opcja i w sedanie, i w kombi, opiera się na potężnych biksenonowych reflektorach i realizuje pięć różnych funkcji oświetleniowych. Nowe światła szosowe oświetlają lewą krawędź drogi szerzej i dalej niż dotychczasowe światła mijania. Zasięg widoczności kierowcy zwiększony został o około 10 m, więc można wcześniej rozpoznać w ciemności innych użytkowników drogi lub przeszkody.

Światła autostradowe, które włączają się automatycznie po przekroczeniu prędkości 90 km/h, to jednorodny strumień sięgający 120 m i oświetlający całą szerokość szosy. W centralnej części strumienia światła kierowca widzi dalej o około 50 m.

Kliknij, aby powiększyćDzięki wydłużonemu światłu przeciwmgłowemu, które również stanowi część ILS, Mercedes poprawia orientację kierowcy we mgle i redukuje samooślepianie powodowane przez odbijanie się światła od mgły.

Aktywne światła zakrętowe, które Mercedes oferował w Klasie E już od wiosny 2003, zostały jeszcze bardziej usprawnione.

Kolejna funkcja ILS to światła doświetlające pobocza, które podnoszą bezpieczeństwo na skrzyżowaniach i podczas powolnej jazdy po zakrętach.

Od strony technologicznej inteligentny system oświetleniowy ILS opiera się na module VarioX Helli. To system projektorowy wyposażony w lampę wyładowczą (ksenonową), w którym miejsce klasycznej przesłony zapewniającej linię odcięcia światła i cienia dla lamp mijania zajął bęben wykonany w technice swobodnych pól. Zintegrowano w jego powierzchni kilka precyzyjnie skalkulowanych konturów dla różnych strumieni światła. Polecenia nakazujące obrót bębna, a więc realizację odpowiedniego strumienia światła, wysyłane są przez inteligentną elektronikę sterującą do małego elektrycznego silniczka. W ułamku sekundy bęben obraca się, wprowadzając odpowiedni kontur w strumień światła z reflektora, zmieniając rozkład światła na drodze. Ułożyskowanie pionowe całego modułu gwarantuje funkcjonalność w zakrętach dla wszystkich rodzajów strumienia światła.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do