W krytycznych sytuacjach na drodze często ułamki sekund decydują o tym, czy dojdzie do kolizji czy też uda się jej uniknąć. Aby ograniczyć liczbę wypadków Bosch opracował i rozwija inteligentne systemy bezpieczeństwa PSS (Predictive Safety Systems).Według szacunków Boscha, dzięki systemom wspomagającym kierowcę można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90% kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem inteligentnych systemów PSS, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych. Według danych dotyczących wypadków w Niemczech, przed poważną kolizją tylko 1 na 100 kierowców hamował prawidłowo, 54 nie hamowało w ogóle, a 45 zbyt słabo wciskało pedał hamulca. Takim właśnie sytuacjom mają zapobiegać systemy PSS.Pierwszym produktem z tej grupy jest Predictive Brake Assist (PBA), który rozszerza działanie ACC (Adaptive Cruise Control), zmieniając ten typowy system poprawiający komfort jazdy w system bezpieczeństwa. PBA pomaga kierowcy w razie zagrożenia kolizją, przygotowując układ hamulcowy do hamowania awaryjnego z maksymalnym opóźnieniem. System PBA profilaktycznie zwiększa ciśnienie układu i w sposób niezauważalny dla kierowcy zmienia pozycję okładzin hamulcowych, przysuwając je do tarcz. Jeśli kierowca zdecyduje się hamować, reakcja hamulca będzie natychmiastowa, a opóźnienie optymalne, co da w efekcie najkrótszą możliwą drogę hamowania. Jeżeli natomiast hamowanie nie nastąpi, stan pogotowia zostanie odwołany i układ hamulcowy powróci do normalnego stanu. Według szacunkowych danych funkcja PBA może zmniejszyć liczbę wypadków z pojazdami jadącymi z naprzeciwka o 2,5%, a wypadków na skrzyżowaniach oraz wypadków spowodowanych najechaniem o 3,5%. Funkcja PBA została po raz pierwszy seryjnie zamontowana w Audi Q6 w 2005.W roku 2006 Bosch wprowadził do produkcji seryjnej (Audi Q7) kolejną funkcję PSS - system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Działanie systemu wygląda następująco: czujnik radarowy systemu ACC rozpoznaje zagrożenie kolizją, a system PCW ostrzega kierowcę, aby ten zdążył zareagować i zapobiegł wypadkowi. W tym celu system generuje krótki, ale wyczuwalny impuls hamowania. Dodatkowo, system PCW może także aktywować pozostałe systemy ochrony pasażerów pojazdu, np. elektryczne napinacze pasów.Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który, uzupełniając funkcjonalność PBA i PCW, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwi to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy do produkcji seryjnej w 2009 r.Inteligentne systemy bezpieczeństwa PSS stanowią część opracowanej przez firmę Bosch koncepcji CAPS (Combined Active and Passive Safety). CAPS - połączenie systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego - to kompleksowa sieć czujników i sterowników stosowanych już w samochodzie systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, na którą składają się np. elektroniczny system kontroli trakcji ESP, system ACC, a także sterownik poduszek powietrznych. Sieć taka będzie stanowić podstawę nowych, rozszerzonych funkcji bezpieczeństw
Komentarze opinie