Ostatni miesiąc 2005 roku przyniósł w porównaniu do listopada znaczący wzrost w ilości sprowadzonych do Polski samochodów używanych. Niewątpliwie, przyczyniła się do tego informacja o wprowadzeniu od stycznia tzw. opłaty ekologicznej, podwyższającej koszty sprowadzenia samochodu z zagranicy.
Zgodnie z przewidywaniami, ostatni miesiąc 2005 roku przyniósł w porównaniu do listopada znaczący wzrost w ilości sprowadzonych do Polski samochodów używanych. Niewątpliwie, przyczyniła się do tego informacja o wprowadzeniu od stycznia tzw. opłaty ekologicznej, podwyższającej koszty sprowadzenia samochodu z zagranicy. Wpłynęła ona również na zmianę struktury importu, w którym coraz większą rolę odgrywają samochody młodsze.
W porównaniu do listopada import zwiększył się o 19%, osiągając poziom niemal 80 tys. (79 833) samochodów, w tym 78 081 sztuk sprowadzono z krajów Unii Europejskiej oraz 1 752 spoza Unii. Pomimo zanotowanego wzrostu, w stosunku do grudnia roku 2004 liczba sprowadzonych aut jest mniejsza o ponad 30%. W ciągu całego roku urzędy celne zarejestrowały 870 777 samochodów, o 2,2% więcej niż wykazują statystyki roku 2004. Nie ma już żadnych wątpliwości, ubiegłoroczny rekord wynoszący 828 tys. sprowadzonych aut został pobity.
Rozkład importu na terenie kraju nie był równomierny. Najmniej samochodów sprowadzono w województwie świętokrzyskim (10 105 sztuk), a najwięcej w województwie wielkopolskim (133 608 sztuk). Pomimo wzrostu importu w skali kraju, osiem województw zanotowało spadek, wynoszący od 1,32% (województwo pomorskie) do niemal 30% (województwo dolnośląskie).
Obserwowane z miesiąca na miesiąc zmiany w strukturze, znalazły odzwierciedlenie w wyniku skumulowanym. W porównaniu z początkiem roku, zwiększył się udział samochodów najmłodszych, kosztem udziału aut najstarszych. Auta w wieku do 4 lat uzyskały udział na poziomie 5% (4,2% w styczniu), w wieku od 4 do 10 lat 28,5% (25% w styczniu), natomiast w wieku powyżej 10 lat 66,5% (70,8% w styczniu).
Szacowana średnia wartość sprowadzanych do Polski samochodów używanych w ostatnim miesiącu, która wyniosła 1 686 zł (po uwzględnieniu zapłaconych podatków), w porównaniu do listopada (1 623 zł) wzrosła o 3%, natomiast w odniesieniu do stycznia (1 704 zł) zmniejszyła się o 1%. Średnie deklarowane wartości samochodów klasyfikowanych w grupach od 4 do 10 lat oraz powyżej 10 lat w tym samym okresie (od stycznia) zmniejszyły się znacząco. Spadek wartości w grupie aut o wieku od 4 do 10 lat wyniósł niemal 57%, natomiast w grupie aut najstarszych 51%. Średnia deklarowana wartość pojazdu dla samochodów w wieku od 4 do 10 lat wyniosła w grudniu 969 zł, natomiast samochodów, których wiek przekracza 10 lat 298 zł. Średnia deklarowana wartość sprowadzonych aut w wieku do 4 lat wyniosła 14 216 zł (18 409 zł w styczniu).
Najpopularniejszą grupę wśród sprowadzonych do Polskiw roku 2005 samochodów używanych, stanowiły auta wyprodukowane w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych. Ich udział w całości importu, wyniósł 49,0%, co w liczbach bezwzględnych oznacza 413,7 tysięcy aut. Samochody wyprodukowane w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych stanowią niemal 33,6% sprowadzonych do Polski aut, natomiast pojazdy z lat 2000 2005 - 9,9%.
Spośród wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski w roku 2005, samochody wyprodukowane w roku 1992, mimo widocznego spadku ich udziału, cieszyły się największą popularnością. Ich udział w całej ilości sprowadzonych od początku roku do Polski aut wyniósł 12,5%. Podobnym zainteresowaniem cieszyły się samochody z roczników 1994 (12,1%) oraz 1993 (10,5%). Szacowana średnia wartość pojazdów z wymienionych roczników kształtowała się odpowiednio na poziomie 381 złotych dla rocznika 1992, 534 złote dla rocznika 1994 oraz 459 złotych dla rocznika 1993.
Ostatni miesiąc roku nie przyniósł zmian na liście rankingowej najczęściej sprowadzanych marek. Niezmiennie, przez cały rok, największą popularnością cieszył się Volkswagen. W ciągu dwunastu miesięcy sprowadzono prawie 200 tys. aut tej marki, co stanowi niemal ź całości importu. Średni okres eksploatacji samochodów tej marki wynosił 13 lat.
Nieznacznie mniejszym powodzeniem cieszył się, zajmujący pozycję drugą Opel. Od początku roku do końca grudnia sprowadzono ponad 160 tysięcy aut tej marki, o średnim okresie eksploatacji wynoszącym 11 lat. Różnica pomiędzy wynikiem zanotowanym przez Volkswagena, a rezultatem Opla wyniosła 17,7%.
Pozycja trzecia przypadła w udziale Fordowi. Samochodami tej marki zainteresowało się ponad 100 tysięcy osób. Średni wiek sprowadzonego Forda wyniósł, podobnie jak w przypadku Opla, 11 lat.
Czwartą marką w rankingu jest Audi. Średni okres eksploatacji samochodów tej marki, sprowadzonych w ciągu całego 2005 roku w ilości 60 tysięcy sztuk, wynosił 12 lat.
Na pozycji piątej znalazło się Renault. Od początku roku do końca grudnia sprowadzono niemal 52,4 tysiąca samochodów tej marki. Ich średni wiek oscylował wokół 10 lat.
Komentarze opinie