W lutym 2006 roku, podobnie jak miesiąc wcześniej, import samochodów używanych utrzymał się na poziomie znacznie niższym niż w ubiegłoroczny. W urzędach celnych zgłoszono niespełna 40 tysięcy pojazdów.
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćLiczba samochodów używanych, zgłoszonych w urzędach celnych w lutym 2006 roku, wyniosła 39 596 sztuk, o 0,7% więcej niż w poprzednim miesiącu, ale o 38,5% mniej niż przed rokiem. Podobnie jak w styczniu - zdecydowana większość - 97% sprowadzonych aut pochodziło z krajów Unii Europejskiej (38 435 sztuk); pozostałe 3% (1 161 sztuk) - spoza Unii, przede wszystkim ze Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Utrzymujący się od początku roku niższy poziom importu jest wynikiem kilku czynników, między innymi wysokiej podaży na rynku wtórnym, znacznie przewyższającej popyt i wprowadzenia opłaty ekologicznej, podnoszącej koszty sprowadzenia auta. Trwa jednocześnie oczekiwanie na wejście w życie mniejszych opłat za kartę pojazdu (od 15 kwietnia) oraz na informacje o nowym podatku ekologicznym, który zastąpi dotychczasową akcyzę.
Kliknij, aby powiększyćNajwiększą liczbę samochodów sprowadzono tradycyjnie w województwie wielkopolskim (w lutym 6 851 aut, o 30,8% mniej niż rok wcześniej; łącznie 13 751 aut, o 30,6% mniej niż przed rokiem). Na drugiej pozycji znalazło się województwo mazowieckie z importem miesięcznym w wysokości 4 098 sztuk (spadek o 31,8%), a skumulowanym - 7 761 sztuk (spadek o 27,2%).
Na trzecim miejscu plasuje się województwo dolnośląskie (3 312 aut, spadek o 35,4%; łącznie 6 758 aut, spadek o 33,4%), a na czwartym - województwo śląskie z minimalnie mniejszym wynikiem (3 299 aut, spadek o 38,0%; od początku roku 6 753 auta, spadek o 34,4%). Piąta pozycja należy do Małopolski, gdzie zgłoszono w lutym 2 633 auta (-62,2%), a łącznie 5 257 sztuk (-59,2%).
Dalsze miejsca w zestawieniu uwzględniającym wynik sumaryczny po dwóch miesiącach, zajmują kolejno województwa pomorskie (4 297 aut, -32,5%), łódzkie (4 275 aut, -39,2%), lubuskie (4 210 aut, -34,7%), lubelskie (4 101 aut, -36,5%), kujawsko-pomorskie (4 002 auta, -46,7%), zachodniopomorskie (3 751 aut, -37,9%), podkarpackie (2 852 auta, -32,7%), warmińsko-mazurskie (2 571 aut, -40,9%), świętokrzyskie (2 507 aut, wzrost o 41 683%), opolskie (2 179 aut, -33,3%) i podlaskie (1 576 aut, -36,0%).
Kliknij, aby powiększyćW lutym poprawiła się struktura wiekowa sprowadzanych pojazdów. Samochody o okresie eksploatacji przekraczajacym 10 lat stanowią 59% importu, o 11% mniej niż przed rokiem. Udział samochodów w wieku od 4 do 10 lat wzrósł na przestrzeni roku o 8,2% i wynosi obecnie 34,3%. Najmłodsze auta, o okresie eksploatacji poniżej 4 lat, stanowiły w lutym 6,7% wszystkich sprowadzonych pojazdów. To o ponad 80% więcej niż rok wcześniej.
Drugi miesiąc roku wpłynął na poprawę struktury wiekowej tegorocznego importu. Samochody w wieku poniżej 4 lat stanowią 6,3%, a w wieku od 4 do 10 lat - 32,2%. Najliczniejszą grupę stanowią niezmiennie auta ponad 10-letnie - 61,5%, jednak ich udział zmniejszył się o 2,7% w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Kliknij, aby powiększyćŚrednia wartość samochodu sprowadzonego do Polski w lutym wyniosła 2 132* złote (w styczniu - 1 743 złote), przy czym dla grupy wiekowej do 4 lat - 23 838 złotych; od 4 do 10 lat - 1 045 złotych, a powyżej 10 lat - 301 złotych.
Najpopularniejszą marką importowanych samochodów używanych pozostaje niezmiennie Volkswagen (16 935 aut, średnia wieku 12 lat); drugi jest Opel (13 501 aut, 11 lat); trzeci Ford (8 114 aut, 11 lat). Kolejne pozycje w rankingu najchętniej sprowadzanych marek zajmują Audi (5 902 auta, 11 lat), Renault (4 745 aut, 10 lat), BMW (3 166 aut, 11 lat), Mercedes (3 110 aut, 11 lat), SEAT (2 251 aut, 10 lat), Nissan (1 984 auta, 11 lat), a pierwszą dziesiatkę zamyka Peugeot (1 765 aut, 9 lat).
Komentarze opinie