Kwiecień przyniósł znaczący wzrost importu samochodów używanych. W Urzędach Celnych zgłoszono 62 824 auta czyli o blisko 23% więcej niż w marcu. Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 192 199 sztuk, co oznacza 29,1-procentowy spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Kliknij, aby powiększyć
Ilość używanych samochodów osobowych sprowadzonych w kwietniu b.r. roku w porównaniu do marca znacznie się zwiększyła, a spadek w stosunku do tego samego miesiąca roku 2005 był łagodniejszy niż spadek zaobserwowany miesiąc wcześniej. W ostatnim miesiącu w Urzędach Celnych zarejestrowano 62 824 auta, o 22,7% więcej niż w marcu i jednocześnie o 19,7% mniej niż w kwietniu roku ubiegłego. Struktura importu, z punktu widzenia źródła pochodzenia, nie uległa zmianie. Ogromna większość sprowadzonych samochodów (61 401 sztuk) pochodziła z krajów Unii Europejskiej, a tylko 1 423 auta spoza Unii.
Kliknij, aby powiększyćObserwowany względny wzrost poziomu importu związany jest między innymi ze znacznym obniżeniem, od 15 kwietnia, opłaty za kartę pojazdu (o 425 złotych), co ma znaczenie szczególnie w przypadku najtańszych aut, a także publikacją informacji na temat nowego podatku ekologicznego, który ma zastąpić obowiązujący obecnie podatek akcyzowy i który niewątpliwie (w obecnie proponowanej postaci) zdecydowanie zmniejszy opłacalność sprowadzania starszych aut. Można przypuszczać, iż do momentu wejścia w życie nowych przepisów, ilość sprowadzanych do Polski samochodów używanych będzie utrzymywać się na poziomie znacznie wyższym niż notowany na początku roku.
Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 192 199 sztuk, co oznacza 29,1-procentowy spadek w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień w roku ubiegłym. Obserwowany spadek wyników skumulowanych jest wynikiem oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których należy wymienić wysoką podaż samochodów na rynku wtórnym, znacznie przewyższającą obecny popyt oraz po części, wprowadzenie opłaty ekologicznej podwyższającej koszty sprowadzenia auta.
Kliknij, aby powiększyćPrawie wszystkie województwa (15) odnotowały w kwietniu spadek poziomu importu w porównaniu do miesiąca poprzedniego, a tylko jedno (świętokrzyskie) - wzrost.
Najwięcej samochodów, jak zwykle sprowadzono w województwie wielkopolskim (9 566 sztuk).
Na pozycji drugiej w rankingu znalazło się województwo mazowieckie (6 319 sztuk) z ilością sprowadzonych aut mniejszą o około 1/3.
Na dalszych pozycjach listy znalazły się województwa: śląskie (5 523 sztuki), dolnośląskie (4 887 sztuk) małopolskie (4 450 sztuk), pomorskie (3 840 sztuk), kujawsko-pomorskie (3 637 sztuk), lubuskie (3 239 sztuk), zachodnio-pomorskie (3 161 sztuk), łódzkie (3 061 sztuk), lubelskie (2 981 sztuk), warmińsko-mazurskie (2 717 sztuk), podkarpackie (2 481 sztuk), świętokrzyskie (2 046 sztuk) oraz opolskie (1 991 sztuk). Listę rankingową zamknęło w kwietniu województwo podlaskie, w którego Urzędzie Celnym zgłoszono 1 502 sprowadzone samochody.
Kliknij, aby powiększyćZ punktu widzenia wyników skumulowanych za cztery pierwsze miesiące 2006 roku, najważniejszym ośrodkiem sprowadzania i dystrybucji aut używanych na terenie kraju niezmiennie pozostaje województwo wielkopolskie. W porównaniu do roku ubiegłego, wynik 31 526 sprowadzonych w ciągu czterech miesięcy samochodów używanych jest o 26,2% niższy.
Na pozycji drugiej w rankingu znajduje się Mazowsze. W ciągu czterech miesięcy b.r. mieszkańcy Mazowsza sprowadzili 19 541 samochodów, o 22% mniej niż rok wcześniej.
Trzecia lokata w rankingu należy do województwa śląskiego. Od początku roku w katowickim Urzędzie Celnym zgłoszono 16 520 samochodów, o 28,6% mniej niż rok wcześniej.
Na pozycji czwartej uplasowało się województwo dolnośląskie. Do końca kwietnia sprowadzono tu 15 547 aut, o 29,4% mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Pierwszą piątkę zamyka województwo małopolskie, z wynikiem 13 367 sprowadzonych samochodów używanych. Wynik ten jest o 52,3% niższy niż zanotowany rok wcześniej.
Kolejne pozycje w rankingu zajęły województwa: pomorskie (11 094 auta, szóste miejsce), kujawsko-pomorskie (10 150 sztuk, siódma pozycja), lubuskie (10 130 sztuk, ósma lokata), łódzkie (9 935 sztuk, dziewiąta pozycja), lubelskie (9 597 sztuk, miejsce dziesiąte). Dalej uplasowały się regiony: jedenaste - zachodniopomorski (9 267 sztuk), dwunaste - podkarpacki (7 220 sztuk), trzynaste warmińsko-mazurski (7 074 sztuki), czternaste - świętokrzyski (6 075 sztuk), piętnaste opolski (5 651 sztuk) oraz szesnaste - podlaski (4 221 sztuk).
Kliknij, aby powiększyćW porównaniu do marca, kwiecień przyniósł kolejną, tym razem niekorzystną, zmianę w strukturze wiekowej importu samochodów używanych. Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat zwiększył się o ponad 4%, osiągając poziom 62,7%. Udział samochodów młodszych, w wieku od 4 do 10 lat, zmniejszył się w stosunku do marca o 4,5% do wartości 31,5%, natomiast samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w kwietniu 5,7% wszystkich sprowadzanych aut, o 1,4% mniej.
Struktura wiekowa wyników skumulowanych wygląda na szczęście korzystniej niż rok wcześniej. Wśród sprowadzonych w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2006 roku samochodów używanych, 6,3% stanowiły samochody o najkrótszym okresie eksploatacji, nie przekraczającym 4 lat. Samochody w wieku od 4 do 10 lat uzyskały udział na poziomie 32,5%, a samochody najstarsze, eksploatowane co najmniej 10 lat - udział wynoszący 61,2%. W roku 2005 udziały te wynosiły odpowiednio: 4,2%, 26,5% oraz 69,3%.
Kliknij, aby powiększyćZmiana struktury przyczyniła się do spadku średniej deklarowanej wartości sprowadzanych do Polski samochodów używanych. Wyniosła ona w kwietniu bieżącego roku 1 765 złotych (wobec 2 019 złotych notowanych w marcu 2006). Obserwowany spadek jest wynikiem wzrostu ilości sprowadzonych samochodów klasyfikowanych w najstarszej grupie, zmniejszenia ilości sprowadzonych samochodów o okresie eksploatacji do 4 lat oraz obniżenia deklarowanych wartości w grupie samochodów w wieku od 4 do 10 lat. Średnia wartość samochodów klasyfikowanych w grupie do 4 lat wyniosła w kwietniu 22 573 złote (w marcu bieżącego roku wynosiła 21 123 złote), w grupie od 4 do 10 lat 902 złote, wobec 994 złotych notowanych w marcu, natomiast w grupie aut w wieku powyżej 10 lat 298 złotych, wobec 304 złotych notowanych miesiąc wcześniej.
Kliknij, aby powiększyćNajliczniejszą grupę wśród sprowadzonych do Polski w 2006 roku (tj. w okresie od stycznia do kwietnia) samochodów używanych wciąż stanowią auta wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych. Ich udział w całości importu wyniósł 79,2%, przy czym grupa aut wyprodukowanych w drugiej połowie dekady była liczniej reprezentowana i uzyskała udział wynoszący 42,8%. Samochody wyprodukowane w latach 2000-2006 stanowiły 17% importu. Udział pozostałych grup wiekowych był znikomy i wynosił 3,8%. Liczba takich aut jest stosunkowo niewielka i wynosi nieco ponad 7 tysięcy sztuk.
Spośród wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski w okresie styczeń-kwiecień 2006 roku największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1995, a nieco mniejszą samochody z rocznika 1994 oraz 1996.
Samochody sprowadzone w kwietniu nie wpłynęły na zmianę kolejności poszczególnych marek klasyfikowanych w czołówce listy rankingowej. Zmienia się natomiast stopniowo ich średni okres eksploatacji. Coraz częściej sprowadzane są auta młodsze. Różnice w wieku nie są jeszcze zbyt duże, istotny jest jednak powoli rysujący się trend.
Kliknij, aby powiększyćNiezmiennie od lat największą popularnością cieszy się Volkswagen. W ciągu czterech miesięcy bieżącego roku sprowadzono już 42 074 auta tej marki eksploatowane średnio przez okres 12 lat.
Nieco mniejszym powodzeniem cieszy się zajmujący drugą pozycję Opel (33 173 sztuki). Okres eksploatacji samochodów tej marki wynosił średnio 11 lat.
Pozycja trzecia tradycyjnie już należy do Forda. Samochodami tej marki zainteresowało się dotychczas 19 870 osób. Średni okres eksploatacji sprowadzonych do Polski aut Forda wynosi (podobnie jak w przypadku Opla) 11 lat.
Czwartą marką w rankingu jest Audi (14 381 sztuk) o średnim okresie eksploatacji wynoszącym 11 lat.
Kliknij, aby powiększyćPierwszą piątkę listy rankingowej zamyka Renault. W okresie czterech miesięcy tego roku sprowadzono 11 974 auta marki Renault. W przeciwieństwie do Opla, Forda i Audi są to samochody o rok młodsze eksploatowane średnio przez 10 lat.
Drugą piątkę rankingu najczęściej sprowadzanych aut otwiera sklasyfikowane na pozycji szóstej BMW. Średni wiek 7 606 sprowadzonych aut wynosi 11 lat.
Na pozycji siódmej ponownie znalazł się Mercedes. Od początku roku sprowadzono ponad 7 477 samochodów tej marki. Podobnie jak w przypadku BMW, średni okres eksploatacji sprowadzonych aut wynosił 11 lat.
Ósme miejsce w rankingu marek zajmuje SEAT (5 592 auta, eksploatowane średnio przez okres 10 lat).
Dziewiątą marką na liście pozostaje Nissan. W okresie styczeń-kwiecień bieżącego roku sprowadzono 4 722 samochody tej marki, eksploatowane średnio przez 11 lat.
Pierwszą dziesiątkę listy zamyka Peugeot. W omawianym okresie sprowadzono 4 383 Peugeoty, eksploatowane średnio przez okres 10 lat.
Komentarze opinie