Reklama

Import samochodów używanych wciąż rośnie

29/06/2006 10:40
Maj znów przyniósł znaczący wzrost importu samochodów używanych. W Urzędach Celnych zgłoszono 81 795 aut czyli o ponad 31% więcej niż w kwietniu. Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 273 059 sztuk, co oznacza 23,5-procentowy spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Kliknij, aby powiększyć
W maju b.r. ponownie zaobserwowano znaczny wzrost ilości używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski z zagranicy w porównaniu do poprzedniego miesiąca (kwiecień 2006, o 31,4%). W piątym miesiącu 2006 roku w Urzędach Celnych zgłoszono łącznie 81 795 aut (w tym 80 240 pochodzących z krajów Unii Europejskiej i 1 555 spoza Unii.
Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 273 059 sztuk, co oznacza 23,5-procentowy spadek w porównaniu do analogicznego okresu styczeń-maj w roku ubiegłym.
Kliknij, aby powiększyćObserwowany w maju (oraz w kwietniu) względny wzrost poziomu importu to najprawdopodobniej zjawisko sezonowe (wiosenny wzrost zakupów). Dodatkowo na zwiększenie importu wpływają powtarzające się coraz częściej zapowiedzi wprowadzenia tzw. podatku ekologicznego w szczególnie restrykcyjnej formie. Prawdopodobnie w najbliższych miesiącach ilość sprowadzanych do Polski samochodów używanych będzie się wahać, aż do momentu wejścia w życie przepisów o podatku ekologicznym, które przyczynią się do odczuwalnego spadku poziomu importu.

Rozkład importu na terenie kraju nie jest równomierny. Udział poszczególnych województw znacząco się różni. Co miesiąc podlega on dodatkowo pewnym wahaniom, co oczywiście znajduje odzwierciedlenie w ich zmieniającej się pozycji na liście rankingowej. Różnice w ilości samochodów rejestrowanych w wojewódzkich Urzędach Celnych bywają niekiedy duże. W przypadku skrajnych pozycji, liczba samochodów zarejestrowanych w ostatnim miesiącu, w województwie notującym najwyższy poziom importu (wielkopolskie) była niemal siedmiokrotnie wyższa w porównaniu do liczby zanotowanej w województwie notującym najniższy poziom (podlaskie). Większość województw (12) odnotowało w maju spadek poziomu importu w porównaniu do poprzedniego roku. Cztery regiony wykazały wzrost (świętokrzyskie – o z 10 do 2 907 sztuk, +28 970%, łódzkie – 8%, wielkopolskie – o 0,5% i lubuskie – o 7,7%).
Kliknij, aby powiększyćW stosunku do poprzedniego miesiąca import wzrósł od 21% (kujawsko-pomorskie) do 59,6% (łódzkie). Najwięcej samochodów, jak zwykle, sprowadzono w województwie wielkopolskim (12 656 sztuk). Na pozycji drugiej w rankingu znalazło się województwo mazowieckie (7 838 sztuk) z ilością sprowadzonych aut mniejszą o niespełna 40%. Na dalszych pozycjach listy znalazły się województwa: śląskie (6 980 sztuk), dolnośląskie (6 942 sztuki), małopolskie (5 587 sztuk), pomorskie (4 793 sztuki), łódzkie (4 774 sztuki), lubuskie (4 543 sztuki), kujawsko-pomorskie (4 366 sztuk), lubelskie (4 018 sztuk), zachodnio-pomorskie (3 925 sztuk), warmińsko-mazurskie (3 285 sztuk), podkarpackie (3 169 sztuk), świętokrzyskie (2 907 sztuk) oraz opolskie (2 631 sztuk). Listę rankingową zamknęło w maju województwo podlaskie, w którego Urzędzie Celnym zgłoszono 1 831 sprowadzonych samochodów.
Kliknij, aby powiększyćZ punktu widzenia wyników skumulowanych za pięć pierwszych miesięcy 2006 roku, najważniejszym ośrodkiem sprowadzania i dystrybucji aut używanych na terenie kraju pozostaje województwo wielkopolskie. To tutaj zlokalizowanych jest najwięcej firm zajmujących się ich importem i ewentualnymi naprawami. W porównaniu do roku ubiegłego, wynik 43 864 sprowadzonych w ciągu pięciu miesięcy samochodów używanych jest o 20,7% niższy. Na pozycji drugiej w rankingu znajduje się Mazowsze. W okresie styczeń-maj 2006 mieszkańcy tego województwa sprowadzili 27 350 samochodów, o 17,7% mniej niż rok wcześniej. Trzecia lokata w rankingu należy do województwa śląskiego. Od początku roku w katowickim Urzędzie Celnym zgłoszono 23 479 samochodów, o 22,8% mniej niż rok wcześniej. Na pozycji czwartej uplasowało się województwo dolnośląskie. Do końca maja sprowadzono tu 22 443 auta, o 24,6% mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pierwszą piątkę zamyka województwo małopolskie, z wynikiem 18 903 sprowadzone samochody używane. Wynik ten jest o 48,4% niższy niż zanotowany rok wcześniej. Kolejne pozycje w rankingu zajęły województwa: pomorskie (15 864 auta, szóste miejsce), lubuskie (14 658 sztuk, siódma lokata), łódzkie (14 608 sztuk, ósma pozycja), kujawsko-pomorskie (14 480 sztuk, dziewiąta pozycja), lubelskie (13 508 sztuk, miejsce dziesiąte). Na jedenastym miejscu uplasowała się region zachodniopomorski (13 168 sztuk). Dwunastą lokatę z jednakowym wynikiem - 13 345 sztuk - uzyskały ex aequo region podkarpacki i warmińsko-mazurski. Dalej uplasowały się województwa: świętokrzyskie (8 942 sztuki), opolskie (8 234 sztuki) i - na ostatnim, szesnastym miejscu - podlaskie (6 029 sztuk).

Kliknij, aby powiększyćMaj przyniósł niewielką zmianę w strukturze wiekowej importu samochodów używanych. Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat zmniejszył się w porównaniu do wyniku notowanego rok wcześniej o 6,8 pp, osiągając poziom 62,5%. Udział samochodów młodszych, w wieku od 4 do 10 lat, wzrósł w porównaniu z majem ubiegłego roku o 4,9 pp do wartości 31,9%, natomiast samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w maju 5,6% wszystkich sprowadzanych aut. Rezultat ten jest o niespełna 2 pp lepszy, niż wynik zanotowany w maju 2005 roku (3,7%). Struktura wiekowa wyników skumulowanych również uległa korzystnej zmianie. Wśród sprowadzonych w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2006 roku samochodów używanych, 6,1% stanowiły samochody o najkrótszym okresie eksploatacji, nieprzekraczającym 4 lat. Samochody w wieku od 4 do 10 lat uzyskały udział na poziomie 32,3%, a samochody najstarsze, eksploatowane co najmniej 10 lat - udział wynoszący 61,6%.
Kliknij, aby powiększyćWraz ze zmianą struktury zmieniła się również średnia wartość sprowadzanych do Polski samochodów używanych. Wyniosła ona w maju bieżącego roku 1 451 złotych (wobec 1 765 złotych notowanych w kwietniu 2006). Obserwowany spadek jest wynikiem obniżenia deklarowanej średniej wartości aut we wszystkich grupach wiekowych.
Średnia wartość samochodów klasyfikowanych w grupie do 4 lat wyniosła w maju 18 203 złote (w kwietniu bieżącego roku wynosiła 22 573 złote), w grupie od 4 do 10 lat – 834 złote, wobec 902 złotych notowanych w kwietniu, natomiast w grupie aut w wieku powyżej 10 lat – 279 złotych, wobec 298 złotych notowanych miesiąc wcześniej.

Najliczniejszą grupę wśród sprowadzonych do Polski w 2006 roku (tj. w okresie od stycznia do maja) samochodów używanych wciąż stanowią auta wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych. Ich udział w całości importu wyniósł 79,7%, przy czym grupa aut wyprodukowanych w drugiej połowie dekady była liczniej reprezentowana i uzyskała udział wynoszący 43,3%. Samochody wyprodukowane Kliknij, aby powiększyćw latach 2000-2006 stanowiły 16,5% importu. Udział pozostałych grup wiekowych był znikomy i wynosił 3,8%. Liczba takich aut jest stosunkowo niewielka (9 880 sztuk).
Spośród wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski w okresie styczeń-maj 2006 największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1995, a nieco mniejszą samochody z rocznika 1994 oraz 1996. Udział w imporcie samochodów wyprodukowanych w latach 2000-2006 wyniósł na koniec maja bieżącego roku 16,5%, co w liczbach bezwzględnych oznacza 43 522 sprowadzone auta. W tej grupie największym powodzeniem cieszył się rocznik 2000, który stanowił 25,4% omawianej grupy (11 065 sztuk, 4,1% udziału w całości importu).

Kliknij, aby powiększyćNiezmiennie od lat największą popularnością cieszy się Volkswagen. W ciągu pięciu miesięcy bieżącego roku sprowadzono już 60 033 auta tej marki eksploatowane średnio przez okres 12 lat. Nieco mniejszym powodzeniem cieszy się zajmujący drugą pozycję Opel (47 660 sztuk). Okres eksploatacji samochodów tej marki wynosił średnio 11 lat. Pozycja trzecia tradycyjnie już należy do Forda. Samochodami tej marki zainteresowały się dotychczas 28 623 osoby. Średni okres eksploatacji sprowadzonych do Polski aut Forda wynosi (podobnie jak w przypadku Opla) 11 lat. Czwartą marką w rankingu jest Audi (20 458 sztuk) o średnim okresie eksploatacji wynoszącym 11 lat. Piątą pozostaje Renault (17 249 sztuk). Drugą piątkę rankingu najczęściej sprowadzanych aut otwiera sklasyfikowane na pozycji szóstej BMW. Średni wiek sprowadzonych aut tej marki wynosi 11 lat. Na pozycji siódmej ponownie znalazł się Mercedes. Od początku roku sprowadzono 10 339 samochodów tej marki. Podobnie jak w przypadku BMW, średni okres eksploatacji sprowadzonych aut wynosił 11 lat. Ósme miejsce w rankingu marek zajmuje SEAT (7 886 aut, eksploatowanych średnio przez okres 10 lat). Dziewiątą marką na liście pozostaje Nissan. W okresie styczeń-maj bieżącego roku sprowadzono 6 691 samochodów tej marki, eksploatowanych średnio przez 11 lat. Pierwszą dziesiątkę listy zamyka Peugeot. W omawianym okresie sprowadzono 6 253 Peugeoty, eksploatowane średnio przez okres 10 lat.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do