Najniższe zużycie paliwa gwarantuje samochód wyposażony w napęd benzynowo-elektryczny, natomiast najkorzystniejszym wyborem jest diesel, jeśli weźmie się pod uwagę łączne koszty eksploatacji - wynika z badań przeprowadzonych przez niemiecką organizację DEKRA oraz specjalistów z czasopisma branżowego Firmenauto.
Kliknij, aby powiększyćW testach wykorzystano model Ford Focus C-MAX w wersji zasilanej benzyną (1.8), olejem napędowym (1.8) oraz gazem ziemnym (2.0), jak również hybrydową Toyotę Prius. W identycznych warunkach cztery samochody miały do pokonania dystans 200 km podczas jazdy po mieście, 450 km na autostradzie oraz 100 km poza miastem. Po każdym etapie specjaliści precyzyjnie mierzyli poziom zużycia paliwa.
Okazało się, że najlepsze wyniki miał Prius, który spalił średnio 5,7 litra paliwa na 100 km. Drugie miejsce zajął Focus C-MAX na gaz ziemny (6,3 kg/100 km), trzeci był diesel (6,5 l /100 km), a czwarty - samochód z silnikiem benzynowym (8,3 l/100 km).
Inaczej wygląda jednak ranking przy uwzględnieniu łącznych kosztów eksploatacji, na które składają się m.in. cena zakupu, podatki, wydatki na ubezpieczenia oraz proces utraty wartości. Przyjęto założenie, że pojazd w ciągu pięciu lat użytkowania pokonuje rocznie dystans 15 tys. km. Najlepiej wypadł diesel, który kosztuje 60,95 centów za km. Drugie miejsce przypadło w udziale autu zasilanemu gazem ziemnym (62,51 centów/km), trzecie modelowi z silnikiem benzynowym (63,96 centów/km), a stawkę zamyka Prius (66,68 centów/km), przede wszystkim z powodu wysokiej ceny zakupu.
W roku ubiegłym było w Niemczech zarejestrowanych 6 tys. pojazdów z napędem mieszanym, około 40 tys. samochodów osobowych zasilanym autogazem oraz 31 tys. gazem ziemnym.
Komentarze opinie