Reklama

Honda i czysty silnik Diesla następnej generacji

19/09/2007 22:38
Honda kontynuuje prace nad silnikiem Diesla następnej generacji, który wykorzystuje pierwsze na świecie technologie redukujące emisję spalin do poziomu, jaki reprezentują jednostki benzynowe.
Pierwsza faza programu - spełnienie norm emisji spalin Euro 5 - już została zrealizowana, a nowy silnik, który pojawi się w gamie modelu Accord następnej generacji, jest wystawiony na stoisku Hondy podczas wystawy Frankfurt 2007.

Wykorzystując najnowocześniejsze technologie wtrysku paliwa, bardziej wydajny system recyrkulacji gazów wydechowych oraz filtr cząstek stałych, 2.2-litrowy silnik Diesla z łatwością spełnia normy Euro 5. Jednocześnie maksymalna moc jednostki oraz wartość maksymalnego momentu obrotowego zostały zwiększone, a spalanie zmniejszone w stosunku do obecnej generacji silnika o mocy 140KM.

Norma Euro 5 będzie obowiązywała wszystkie jednostki nowego typu od września 2009 oraz wszystkie samochody od stycznia 2011 roku. Nowe normy przewidują zredukowanie emisji cząstek stałych przez silniki wysokoprężne o 80% w stosunku do normy Euro 4 (z 25 do 5 mg/km) oraz obniżenie emisji NOx z 250 do 180 mg/km.

Spełnienie normy US Tier II/Bin 5
Honda prowadzi dalsze prace nad drugą fazą rozwoju najnowszego silnika Diesla i już udało się osiągnąć zgodność z surowymi normami emisji spalin Tier II Bin 5 Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska EPA. Ma to szczególne znaczenie dla europejskiego rynku, gdyż standardy Tier II są jeszcze bardziej rygorystyczne niż normy Euro 6, wchodzące obecnie w fazę projektu.

Tier II są drugim stopniem amerykańskich standardów emisji spalin i są podzielone na osiem stałych i trzy tymczasowe poziomy certyfikacji zwane „bin", do których klasyfikowane są pojazdy. Normy te wejdą w życie w 2009 roku i będą zobowiązywały producentów lekkich pojazdów do spełnienia standardów emisji NOx na średnim poziomie 43,5 mg/km (0,07 g/milę) - będzie to poziom Bin 5 (odpowiednik kalifornijskich standardów LEV II).

Normy Euro 6 (obowiązujące od 2014 roku) ustalające limit emisji NOx dla silników Diesla na poziomie 80 mg/km są mniej restrykcyjne niż standardy Bin 5 (43,5 mg/km).

Kluczowym elementem drugiej fazy opracowywania silnika jest innowacyjny katalizator wykorzystujący reakcję redukcji amoniaku do zainicjowania przekształcania tlenków azotu w nieszkodliwy azot. W przeciwieństwie do systemów selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction), które wykorzystują wtrysk roztworu mocznika, innowacyjna technologia Hondy wykorzystuje amoniak powstały w katalizatorze.

Nowy katalizator posiada dwuwarstwową strukturę: jedna warstwa absorbuje NOx pochodzące z gazów wylotowych i przekształca ich porcję w amoniak, który jest absorbowany przez drugą warstwę. W bogatej w tlen atmosferze amoniak jest wysoce efektywnym czynnikiem redukującym NOx w azot, dlatego podczas pracy silnika przy nadmiarze powietrza, amoniak wykorzystywany jest do reakcji przekształcania pozostałych NOx w azot. System odznacza się również wydajniejszym działaniem redukującym NOx przy 200-300şC - głównych temperaturach spalin silnika wysokoprężnego.

Silniki benzynowe zawierają obecnie trójfunkcyjne katalizatory, które redukują NOx w 99%, jednak jest to możliwe przy wykorzystaniu stechiometrycznej mieszanki paliwowo-powietrznej. W bogatym w tlen środowisku silnika Diesla, trójfunkcyjne katalizatory redukują jedynie 10% NOx.

Nowy katalizator Hondy skutecznie redukuje NOx w silniku pracującym z nadmiarem powietrza, umożliwiając jednostkom wysokoprężnym rywalizację z silnikami benzynowymi w zakresie czystości spalania. Zwarty system jest również łatwy w montażu w połączeniu ze standardowym katalizatorem oraz filtrem cząstek stałych DPF.

Poza rozwijaniem nowoczesnej technologii oczyszczania gazów spalinowych, Honda planuje podjęcie innych wyzwań pozwalających na tworzenie czystszych silników Diesla, takich jak zmiana liczby cetanowej w paliwie zasilającym silniki wysokoprężne (problem na niektórych rynkach) oraz sprostanie wymaganiom amerykańskich systemów diagnostycznych US On-Board Diagnostic System.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do