W ostatnich dziesięcioleciach nowoczesne oświetlenie samochodowe stale ulegało usprawnieniom. Obecnie najnowocześniejsze są lampy doświetlające zakręty, bazujące na wyjątkowo silnych reflektorach biksenonowych. Kolejnym etapem rozwoju jest zmienny inteligentny system oświetleniowy przyszłości z w pełni automatyczną, uzależnioną od warunków i sytuacji kontrolą. Nad tym rozwiązaniem pracują specjaliści firmy Hella. W roku 2007 spodziewane jest uzyskanie homologacji od odpowiednich międzynarodowych organizacji.
Homologacja opiera się na projekcie EUREKA EU 1403 AFS (Adaptive Frontlighting System - adaptatywny system oświetleniowy przedniego pasa). Skonstruowany na tej bazie przez Hellę system tego typu nazywa się VARILIS (variable intelligent light - system zmienny inteligentny system oświetleniowy). Składa się z lampy i inteligentnej elektroniki, która dostosowuje się automatycznie do różnych sytuacji drogowych i warunków oświetleniowych. Sercem systemu jest VarioX, innowacyjny moduł reflektorowy, który można wykorzystywać do wytwarzania aż pięciu różnych strumieni światła (do warunków miejskich, pozamiejskich, autostradowych, świateł dalekosiężnych i strumienia na złe warunki pogodowe), i który można stosować w samochodach dla lewo- i prawostronnego ruchu.
VarioX opiera się na reflektorze projektorowym pracującym podobnie do projektora w rzutniku slajdów. Powstał on jako reflektor do świateł mijania dzięki wyposażeniu w specjalnie ukształtowaną przesłonę pomiędzy źródłem światła a szklaną soczewką, co gwarantowało przepisowy rozkład strumienia światła na drodze. W lampie biksenonowej przesłonę tę można ustawiać w dwóch położeniach: w ułamku sekundy jej opuszczenie otwiera drogę dla świateł dalekosiężnych, a uniesienie wytwarza światła mijania. W module VarioX miejsce przesłony zajął cylinder o precyzyjnie uformowanym kształcie, który obraca się wokół swej osi wzdłużnej. Na jego obwodzie wyrzeźbiono kilka różnych wzorów, które umożliwiają projektorowi VARILIS wytwarzanie na drodze następujących strumieni światła:
- w mieście szeroki strumień (nawet przy zmianie kierunku jazdy) umożliwia wczesne rozpoznanie pieszych i użytkowników jednośladów;
- na drogach międzymiastowych konieczne jest lepsze doświetlenie zakrętów oraz większy zasięg strumienia światła. Uzyskuje się to przez wychylanie modułu VarioX;
- na drogach szybkiego ruchu i autostradach dobrze jest wydłużyć zasięg świateł przy jednoczesnym ograniczeniu oślepiania jadących z przeciwka, szczególnie tych wyprzedzających;
- wyjątkowe znaczenie ma widzenie i bycie widocznym w złych warunkach pogodowych (deszcz, śnieg, mgła) - VARILIS wytwarza do takiego zastosowania optymalny strumień światła.
Aby przełączanie pomiędzy tymi zupełnie różnymi trybami odbywało się automatycznie i z natychmiastową reakcją na sytuację, niezbędna jest obecność inteligentnej elektroniki. Odpowiednie sterowniki firmy Hella wykorzystują dane przekazywane przez różne czujniki umieszczone w pojeździe i posiłkują się elektroniką cyfrową. Wśród czujników tych są sensory światła, czujniki nasłonecznienia w układzie klimatyzacji, sensory prędkości, czujniki wykrywające stan drogi (sucha/mokra) oraz jej przebieg (prosta/kręta). Po połączeniu ich odczytów z systemem nawigacji satelitarnej możliwe jest nawet działanie wyprzedzające układu VARILIS w różnych sytuacjach (np. na krętej drodze).
Komentarze opinie