Reklama

Hella i nowa generacja oświetlenia w samochodach

23/03/2005 12:55
W ostatnich dziesięcioleciach nowoczesne oświetlenie samochodowe stale ulegało usprawnieniom. Obecnie najnowocześniejsze są lampy doświetlające zakręty, bazujące na wyjątkowo silnych reflektorach biksenonowych. Kolejnym etapem rozwoju jest zmienny inteligentny system oświetleniowy przyszłości z w pełni automatyczną, uzależnioną od warunków i sytuacji kontrolą. Nad tym rozwiązaniem pracują specjaliści firmy Hella. W roku 2007 spodziewane jest uzyskanie homologacji od odpowiednich międzynarodowych organizacji.

Homologacja opiera się na projekcie EUREKA EU 1403 AFS (Adaptive Frontlighting System - adaptatywny system oświetleniowy przedniego pasa). Skonstruowany na tej bazie przez Hellę system tego typu nazywa się VARILIS (variable intelligent light - system zmienny inteligentny system oświetleniowy). Składa się z lampy i inteligentnej elektroniki, która dostosowuje się automatycznie do różnych sytuacji drogowych i warunków oświetleniowych. Sercem systemu jest VarioX, innowacyjny moduł reflektorowy, który można wykorzystywać do wytwarzania aż pięciu różnych strumieni światła (do warunków miejskich, pozamiejskich, autostradowych, świateł dalekosiężnych i strumienia na złe warunki pogodowe), i który można stosować w samochodach dla lewo- i prawostronnego ruchu.

VarioX opiera się na reflektorze projektorowym pracującym podobnie do projektora w rzutniku slajdów. Powstał on jako reflektor do świateł mijania dzięki wyposażeniu w specjalnie ukształtowaną przesłonę pomiędzy źródłem światła a szklaną soczewką, co gwarantowało przepisowy rozkład strumienia światła na drodze. W lampie biksenonowej przesłonę tę można ustawiać w dwóch położeniach: w ułamku sekundy jej opuszczenie otwiera drogę dla świateł dalekosiężnych, a uniesienie wytwarza światła mijania. W module VarioX miejsce przesłony zajął cylinder o precyzyjnie uformowanym kształcie, który obraca się wokół swej osi wzdłużnej. Na jego obwodzie wyrzeźbiono kilka różnych wzorów, które umożliwiają projektorowi VARILIS wytwarzanie na drodze następujących strumieni światła:
- w mieście szeroki strumień (nawet przy zmianie kierunku jazdy) umożliwia wczesne rozpoznanie pieszych i użytkowników jednośladów;
- na drogach międzymiastowych konieczne jest lepsze doświetlenie zakrętów oraz większy zasięg strumienia światła. Uzyskuje się to przez wychylanie modułu VarioX;
- na drogach szybkiego ruchu i autostradach dobrze jest wydłużyć zasięg świateł przy jednoczesnym ograniczeniu oślepiania jadących z przeciwka, szczególnie tych wyprzedzających;
- wyjątkowe znaczenie ma widzenie i bycie widocznym w złych warunkach pogodowych (deszcz, śnieg, mgła) - VARILIS wytwarza do takiego zastosowania optymalny strumień światła.

Aby przełączanie pomiędzy tymi zupełnie różnymi trybami odbywało się automatycznie i z natychmiastową reakcją na sytuację, niezbędna jest obecność inteligentnej elektroniki. Odpowiednie sterowniki firmy Hella wykorzystują dane przekazywane przez różne czujniki umieszczone w pojeździe i posiłkują się elektroniką cyfrową. Wśród czujników tych są sensory światła, czujniki nasłonecznienia w układzie klimatyzacji, sensory prędkości, czujniki wykrywające stan drogi (sucha/mokra) oraz jej przebieg (prosta/kręta). Po połączeniu ich odczytów z systemem nawigacji satelitarnej możliwe jest nawet działanie wyprzedzające układu VARILIS w różnych sytuacjach (np. na krętej drodze).

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do